hojimport från tyskland

mangeSBR

direktör
Gick med
24 Sep 2003
Ort
sollentuna/jakan
Hoj
kx500-gröna monstret
jag ska plocka en trevlig hoj jag hittat i tyskland,måste ju ha nån att fyllvarva med i garaget under vinterhalvåret.

är det samma tillvägagångssätt som när man handlar bil eller?
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Bara att åka ner med släp eller skåpbil. För att besiktiga behöver du det tyska reg.beviset, kvittot på köpet och ett papper på att du vägt den. Helst kan man skriva ut tekniska data på hojen från tillverkaren och ta med. Allt kostar ca 2000 spänn.
 

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
jag ska plocka en trevlig hoj jag hittat i tyskland,måste ju ha nån att fyllvarva med i garaget under vinterhalvåret.

är det samma tillvägagångssätt som när man handlar bil eller?

Far man fraga vad for hoj du hittat och hur pass mkt du sprar pa att hamta fran Dusklant?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Bara att åka ner med släp eller skåpbil. För att besiktiga behöver du det tyska reg.beviset, kvittot på köpet och ett papper på att du vägt den. Helst kan man skriva ut tekniska data på hojen från tillverkaren och ta med. Allt kostar ca 2000 spänn.

Varför måste du ha ett papper på att du vägt hojen? :confused:
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Varför måste du ha ett papper på att du vägt hojen? :confused:


När jag regbesiktade senast så var jag tvungen att väga hojen, eller snarare så rullade beskillen ut hojen på baksidan och vägde den åt mig, för några hundralappar.

Lite sjukt faktiskt, som om den tekniska specen inte gällde i Sverige:rolleyes:
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Varför måste du ha ett papper på att du vägt hojen? :confused:

Man måste väga hojen på en av VV godkänd våg, dom skriver ut ett papper som anger vikten, och den måste bilprovningen ha vid registreringsbesiktning. Vissa bilprovningsstationer kan erbjuda den här tjänsten och då behöver du inte bry dig om något papper :)

Varför man måste väga tror jag är att annars får du vikten inskriven som står på chassiplåten, och det skulle ju vålla bekymmer för våra kära försäkringsbolag.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Man måste väga hojen på en av VV godkänd våg, dom skriver ut ett papper som anger vikten, och den måste bilprovningen ha vid registreringsbesiktning. Vissa bilprovningsstationer kan erbjuda den här tjänsten och då behöver du inte bry dig om något papper :)

Varför man måste väga tror jag är att annars får du vikten inskriven som står på chassiplåten, och det skulle ju vålla bekymmer för våra kära försäkringsbolag.

Ok, låter rimligt. Killen på Bilprovningen inte ett skit om det men som du säger, de kanske har utrustningen på plats och då behöver ju inte vv vara inkopplade. Jaja, det löser sig nog den 20 mars när min "tüsk" äntligen ska bli svensk :)
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Ok, låter rimligt. Killen på Bilprovningen inte ett skit om det men som du säger, de kanske har utrustningen på plats och då behöver ju inte vv vara inkopplade. Jaja, det löser sig nog den 20 mars när min "tüsk" äntligen ska bli svensk :)

Alltså du behöver inte väga den på något vv-kontor av något slag om inte den bp-stationen du ska besiktiga på har våg. Ofta duger det med en råvaruhandlares våg. Det kan skrotaren tala om för dig, om han är godkänd av VV att skriva intyg eller inte.
 

MrDick

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2007
Ort
Sverige
Hoj
CRF 450 -08
Importera hoj.... Inte så enkelt som du tror

För de första så ska du ha helt klart för dej att Tyskland är ett land där horköp är helt legalt.
Du kommer att trilla dit "trust me".

Och för de andra så är spriten i stort sett gratis t.o.m på krogen.

De kommer att göra dej till en dålig människa av stora mått.
Men om du tror att ditt psyke klarar av dessa påfrestningar. Så är de bara att åka ner och handla. Helt klart en upplevelse.
Kom precis i dagarna hem från en bilhandlarresa och ja tror inte att de är nå annorlunda me hojköp.
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Jag betalade 1760:- för regbesiktning inklusive vägning för två veckor sedan.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top