Hojjen kokar???

Sparris904

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Hägersten
Hoj
Kawa ZX9R
Har en Kawa ZX9R-98.. Ställer jag den på tomgång utanför garaget efter jag kört en sväng på ett par mil så att den är riktigt varm(normal temp) så kokar den efter ett par minuter..Vad är fel???:huvet


Behöver oxå hitta ett kit med kraschkåpor till dito mc..var hittar jag det,har letat tamefan överallt...
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Går fläkten igång som den ska (vid strax över 100 grader på dom flesta hojar). Gör den inte det så är det det som är ditt fel.

Annars: Inga synliga läckage, du har tryck i systemet, vätska kvar i reservoar etc?

Edit: Tror man även kan få en kokande effekt med trasig topplockspackning men kolla dom andra felen först.
 
Last edited:

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Vet inte om det ser likadant ut på 98 men på min 96a satt det på vänster sida av kylaren en tempgivare med två kablar in. Dra loss dessa och sätt ihop dem med tändningen på. Startar fläkten då fungerar elen och fläkten = tempgivaren kass. Om den inte startar får du felsöka vidare på fläkten.

Kan även bero på lite vatten i kylsystemet kan jag tänka mig. Men på min gick 2st tempgivare sönder så det är inte helt omöjligt att det är den. Du byter den enkelt men måste tömma en del av kylsystemet som är lite bökigt att komma åt utan att lossa lite kåpor. Kostar väl sisådär 4-5 hundra kanske, minns inte så noga.

Lycka till!
 

knorrhane

Eutrigla gurnardus
Gick med
31 Jul 2006
Ort
Boden
Hoj
Triumph Speed triple -06
Om fläkten fungerar, så kan du kolla att inte relät till kylfläkten är trasig. Det har jag råkat ut för på min hoj.
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Ta bort kontakten från termostaten och bygla kontakten så ser du om fläkten startar. Kokar den vid körning så är det nog allvarligare problem.
Vet att Kawa hade mycket problem med sprickor i toppar men fick för mig att motorerna blev bättre -98. Men en ZX9 före -98 skulle jag inte ta emot om någon slängde skiten efter mig!
Hoppas det löser sig!
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Dom hade mycket problem med blåsta topplockspackningar, vet inte om det varit så himla mycket problem med topparna?
Kan vara så, men jag har inte hört det förut.

Men det var ju som sagt modellen innan din.
Finns ju en risk att du har blåst topplockspackningen.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
du skriver "kokar vid normal temp" altså tolkar jag det som att den kokar redan vid 108 grader (om du nu har 50% glykol i) och då har du inget tryck i systemet.

Kolla Kylarlocket!, löjligt enkelt och billigt och blir ofta bortglömt, det är viktigt att kylarlocket sluter tätt och håller rätt tryck i kylsystemet
 

peny

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
tokstan
Hoj
07, ktm 690
Hade en ktm som bultarna till toppen vart pyttelite längre på efter ca 45min när motorn var genomvarm, vilket resulterade i läckage vid toppen som tryckte ut allt vatten. Kan va ett tips om inget annat hjälper
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top