Hojkörning under vinterhalvåret

Vallelar

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2019
Hoj
Yamaha mt-07 2018
Tjena! Jag funderar på att köpa en z800 eller mt 07. Dock ska jag flytta upp till luleå och undrar då hur det är att köra hoj under vinterhalvåret? om man då ska investera i dubbdäck eller hur det är.
Har någon erfarenhet av att köra hoj under vintertid?

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Ja vi har ju vinter vägar från typ december till slutet på april. Vinterväglag= snö is halka och liknande. Utan dubbar blir nog livet jobbigt.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Min fru försöker få mig att flytta till Luleå. Och min erfarenhet av att köra vintertid är att låta bli landsvägsåka på snö. Det tycker jag mest är kallt, halt och farligt med alla mottrafikanter. Däremot är det skitkul med offroadhoj/endurohoj på snöspår eller isåka.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Min fru försöker få mig att flytta till Luleå. Och min erfarenhet av att köra vintertid är att låta bli landsvägsåka på snö. Det tycker jag mest är kallt, halt och farligt med alla mottrafikanter. Däremot är det skitkul med offroadhoj/endurohoj på snöspår eller isåka.

Blir sjukt nyfiken på varför ni som har typ 6månader MC säsong vill flytta hit vars det är kallare än +10grader 11 månader om året!. Förklara?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Luleå kanske inte är den bästa platsen för vinteråkning då det är ett så pass stort samhälle att det plogas och sandas flitigt och bilar "nöter" bort snön på vägarna så det finns ingen packad snö/is för dubbarna att greppa i.
Man bör nog ha ganska kort dubb i mitten på däcken, men lite lägre dubb utåt sidorna.

Man får även räkna med att temperaturen under ett avsevärt antal dagar ligger på så pass låga temperaturer att man helst låter hojen stå. Det är naturligtvis individuellt, några kör ju även i minus 30 grader men jag tycker nog gränsen för vad som är drägligt går runt 10-15 minusgrader och det handlar väl kanske om åtminstone 30 dagar per år. Vanligtvis större delen av januari men man vet ju aldrig säkert med vädret.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Blir sjukt nyfiken på varför ni som har typ 6månader MC säsong vill flytta hit vars det är kallare än +10grader 11 månader om året!. Förklara?
Det är ju inte riktigt min idé om man säger så.... Frun är uppväxt i Boden och dagens kombination av för mycket jobb och ingen barnpassning är slitigt även om klimatet är trevligare i södern.

AxelSa

Medlem
Gick med
7 Jun 2013
Hoj
2017 Ktm 1290 Super Adventure R
Skulle säga att man får ha lite större variation i vagnsparken då man bor här uppe. Köp nån äldre skoter (snöskoter) fräs runt med på våren, pimpla..öl då. :brynad Skaffa nån gammal enduro och släng på dubbdäck och kör tidig morgon på frusna skoterspår, åk nere på någon isväg.

Istället för att se vädret som ett hinder får man se möjligheterna med olika fordonsupplevelser. Dock sjunker väl den allmänna viljan till att leva under vintern då dagsljuset är väldigt begränsat under någon månad, det tar man igen sen på sommaren med långa sommarnätter och surrande mygg.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Skulle säga att man får ha lite större variation i vagnsparken då man bor här uppe. Köp nån äldre skoter (snöskoter) fräs runt med på våren, pimpla..öl då. :brynad Skaffa nån gammal enduro och släng på dubbdäck och kör tidig morgon på frusna skoterspår, åk nere på någon isväg.

Istället för att se vädret som ett hinder får man se möjligheterna med olika fordonsupplevelser. Dock sjunker väl den allmänna viljan till att leva under vintern då dagsljuset är väldigt begränsat under någon månad, det tar man igen sen på sommaren med långa sommarnätter och surrande mygg.

Jag ser inte vädret som ett problem per se. Men jag vill köra hoj varje dag året runt utan att frysa satan. Vilket jag gör om det är kallare än +10.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Vinteråka var kul till vajerräckesvägarna börja och ploppa upp , många galna campingvinterturer mot nått resmål med tält och glögg kan ju inte ens utföras längre

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år