Hojstölder, hur gick det till?

Airflow

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2003
Hoj
Fd R6 ägare
Jag läser på Polishögskolan i Umeå och tänkte göra ett arbete om hojstölder. Tex när man lånar ut hojen till en spekulant och han inte återvänder med hojen :mad: . Vad hände? Vad sa försäkringsbolaget?

Vill gärna ta del av Era erfarenheter. Var själv väldigt orolig när jag sålde min R6:a eftersom det är ett stort problem. Man läste ju nästan dagligen i somras om folk som blivit av med sina ögonstenar.

Svara gärna på forumet eller maila på masdoe04@student.umu.se

Tacksam för hjälp!

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
TLS -97
Min blev stulen precis utanför mitt fönster så det är väl inte relevant i detta fallet. Polisen tog dem på bar gärning så jag fick tillbaka den ett par dagar senare.
:Bugar Till Polisen i Mölndal!! :Bugar För uppmärksamma grannar som ringer och tipsar polisen!!

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Airflow skrev:
Jag läser på Polishögskolan i Umeå och tänkte göra ett arbete om hojstölder. Tex när man lånar ut hojen till en spekulant och han inte återvänder med hojen :mad: . Vad hände? Vad sa försäkringsbolaget?

Vill gärna ta del av Era erfarenheter. Var själv väldigt orolig när jag sålde min R6:a eftersom det är ett stort problem. Man läste ju nästan dagligen i somras om folk som blivit av med sina ögonstenar.

Tacksam för hjälp!
Jag känner en tjej som råkade ut för det här när hon skulle sälja sin R1:a. Det kom en mörkhårig kille och ville provköra. Han hade tydligen inget KK utav någon anledning, så hon ville backa ur. Han övertalade henne och lämnade sin fina BMW som pant. Den var också stulen. Har inte hört något annat än att hon fick inte en krona på försäkringen, eftersom hon lämnade ut hojen frivilligt. Men hon hittade en stulen BMW, men det var ingen som tackade henne för det. Antar att snubben kom på att det var lättáre att göra pengar på en hoj, än en "bil"... :mad:

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
BMW K1200S
Airflow skrev:

Tacksam för hjälp!

Har själv inte råkat ut för detta men det gäller att vara försiktig oavsett om killen/Tjejen verkar reko!

Hmm Fd R6-ägare, tvungen att sälja hojen nu när du ska bli lagens man :hihi

Rolle85

Ska börja övningsköra nu...
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPX 600R
Ja, de hade ett sådant inslag i programmet plus för typ 1 år sedan. DÅ handlade de om en bil men de är nog sak samma. Då hade en tjej gett nycklarna till "köparen" som inte kom tillbaka med bilen mera. Försäkringsbolaget menade då på att hon med egen vilja låtit "köparen" ta hennes bil och därför fick hon inget på försäkringen. Så ett tips om ni säljer, följ med själva i bilen under provkörningen.
mvh Henke

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
För ett antal år sedan, när min bror körde 125:a (just då en DT125LC) var han och hälsade på hos mig och min dåvarande flickvän i vår lägenhet. Hojen stod, låst med styrlås och bygellås, på trottoaren precis nedanför köksfönstret. Besöket varade någon timma, och när han skulle åka hem fanns hojen inte kvar.

Vi ringde polisen, som fullt förståeligt inte kom till platsen utan bad oss att komma till stationen för att göra stöldanmälan vilket vi gjorde omgående. Detta var på den tiden (1990) då utredningar om fordonstillgrepp inte automatiskt avskrevs direkt pga avsaknad av spaningsunderlag, utan en efterlysning på hojen gick faktiskt ut till patrullerna i det aktuella området.

För att sammanfatta fortsättningen så var det inte polisarbete utan yttre spaning av min mor(!) som ledde till resultat. Genom att åka runt i närliggande bostadsområden och fråga, främst barn som lekte utomhus, fick hon efter några dagar uppgifter som pekade på ett visst cykelgarage och en viss person. Polis och hyresvärd kontaktades, och i cykelrummet fanns hojen. Personen kunde, genom vittnesuppgifter och genom sin tillgång till cykelrummet, knytas till stölden och dömdes faktiskt så småningom. Han antogs ha haft hjälp av ytterligare minst en person vid stölden eftersom hojen lyfts från platsen, men ingen annan kunde knytas till brottet.

Personen var missbrukare och "känd av polisen", och hojstölden var långt ifrån det enda brott som togs upp på just den rättegången. Straffet inskränkte sig till skadestånd (6000:- om jag minns rätt) för tillgreppet och de skador som hojen fått under några dagars buskörning. Naturligtvis dök aldrig något skadestånd upp, eftersom personen saknade såväl tillgångar som inkomst.

Sådärja, en helt ointressant real-life-story men det var väl sådana som efterlystes? :)

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM