Honda cb rc01/sc01

Oquist

Medlem
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
Ingen
Hej
Kan någon berätta för och mellan dom här två modellerna, en är 750 kubik (rc01) och den andra 900 (sc01)
Planen är ett cafe racer bygge, är de någon skillnad på storlek i sig på dessa två t.ex tanken och längden?

Vilken skulle ni valt för ett bygge?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Finns mycket info att googla - rc01 finns på Wikipedia med ganska fyllig info. SC01 finns info om på andra sidor.
Välj den donatorhoj du kan hitta med friskast delar - ska du bygga så gör något snyggt - det finns för många patetiskt ombyggda hojar med lastbilsdäck, planka till sadel o söndersågad bakram - det är INTE en caféracer. Vill du göra något så bygg en special motsvarande det du kan hitta i ex. tidningen Practical Sportsbikes under rubriken "Specials we like"

Bygg också om så att du förstår varför du gör en ändring - ny sving och fjädring, blir väghållningen bättre och varför blir den bättre - kan du inte svara på frågan så samla på dig kunskap INNAN du bygger.
Du kan ex. inte rakt av montera en modern framgaffel från en Gixxer på en CBX - visst, det ser asfräckt ut, men gaffeln är för kort - första nedlägget så tar motorblocket i gatan och du står på öronen + har havererat hojen (jag vet - inte min erfarenhet, men andras......)

Oquist

Medlem
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
Ingen
Finns mycket info att googla - rc01 finns på Wikipedia med ganska fyllig info. SC01 finns info om på andra sidor.
Välj den donatorhoj du kan hitta med friskast delar - ska du bygga så gör något snyggt - det finns för många patetiskt ombyggda hojar med lastbilsdäck, planka till sadel o söndersågad bakram - det är INTE en caféracer. Vill du göra något så bygg en special motsvarande det du kan hitta i ex. tidningen Practical Sportsbikes under rubriken "Specials we like"

Bygg också om så att du förstår varför du gör en ändring - ny sving och fjädring, blir väghållningen bättre och varför blir den bättre - kan du inte svara på frågan så samla på dig kunskap INNAN du bygger.
Du kan ex. inte rakt av montera en modern framgaffel från en Gixxer på en CBX - visst, det ser asfräckt ut, men gaffeln är för kort - första nedlägget så tar motorblocket i gatan och du står på öronen + har havererat hojen (jag vet - inte min erfarenhet, men andras......)
Man tackar för den infon, de visste jag inte före. Inte för jag tänkt byta framgaffel, men i alla fall försöka sänka orginal. De där med lastbilsdäck var nästan tanken (skäms?) tänkte försöka mig på att bygga en egen "hookie" hoj.

Bifogat

• DSC04603-panorama.jpg
    DSC04603-panorama.jpg
    211.1 KB · Visningar: 18

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Köp en prenumeration på Readly-appen, finns många hojtidningar där - som jag sa tidigare så är Practical Sportbikes full med ombyggda hojar - många idéer där, men mycket som kräver pengar.
Nu är jag gammal som gatan så jag var med i slutet på 60-talet när caféracerkulturen verkligen blommade upp - då var hojarna ganska lika racehojar men med snyggare finish. Lastbilsdäcken på bilden du bifogade har jag aldrig fattat vitsen med
Men det HÄR tycker jag är en riktig caferacer
Före 1660589655935.png Efter 1660589743690.png

Fixa ett sådant bygge med lika snygga avgasrör så kan du kalla dig caféracerbyggare!
(lite fusk med bilderna - 750 Sei o 900 Sei - men du förstår säkert vad jag menar)

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Eller varför inte...... tjusig frambroms dessutom, sådana nytillverkas idag - kostar som en hyfsat bra hoj.
Men kanske lite svårt att göra en V2:a av en radfyra :lol 1660594204439.png
Med utgångspunkt från vad han har att välja på så går också att göra en travesti på CB1100R men utan kåpa - ungefär såhär - just denna är billig att bygga (Tamiya 1:12)
1660594659352.png

Oquist

Medlem
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
Ingen
Många fina inspirationsbilder? så vilken hoj skulle ni utgå från? Rc01 eller sc01??

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det fanns minst 2 900F på blocket nyligen som redan var fördärvade, köp en av dem och bygg på.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
CB900 alla dagar i veckan!
...och ekerfälgar, annars blir det en superbike från 80-talet, ingen café... :)

cb900f.jpg

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...