Honda CB650-81 Caferacer

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Najs!! :yoparty

Hur har du tänkt bygga sadeln? Vilka meterial till "plankan" och vad ska du stoppa den med? Jag antar att du anv'nder skinn som överdrag?

:hej

Mixtra med luftburken brukar i regel betyda en massa mixtrande med förgasarna för att få den att gå rent igen.

Tja det kommer några tvärgående ribbor typ tvärs ramen och mot de yttre plåtarna, de längsgående, så skall det på insidan fästas bockade plåtar typ 20x20 som själva sitsen skall fästas/vila på.

Själva sitsen får nog en plywood bottendel med skumgummi ovan på och nåt konstskinn, eventuellt kommr jag att använda "skinnet från originalsadeln för att få lite mönster. Men förmodligen så blir det något annat konstskinn-

Ja jag har fåttt rådet att skippa små luftfilter då det inte lirar bra med min typ av förknasare (vakum).

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009
Jo visst går det att använda separata luftfilter även med vakum fuggar, men man måste bestycka om dom och anpassa för det nya luftflödet. Att folk påstår att en cv fugge måste ha luftburk är för att dom inte kan justera förgasaren korrekt :fakta

Dynojet har ett kit för din hoj
http://www.dynojet.com/jetkits/motorcycle/honda.aspx#600_650
och heter 1131

Kolla in PDF
http://www.dynojet.com/pdf/1131.pdf
du ska ha stage 3 om du även tänkt öppna upp avgassystemet. Stage 3 är med podfilter utan luftburk.
I det här kitet ingår även en "slide drill" och den ska användas för att borra ett större hål i trotteln för att få ett snabbare lyft av trotteln vilket resulterar i snabbare gassvar.

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Jo visst går det att använda separata luftfilter även med vakum fuggar, men man måste bestycka om dom och anpassa för det nya luftflödet. Att folk påstår att en cv fugge måste ha luftburk är för att dom inte kan justera förgasaren korrekt :fakta

Dynojet har ett kit för din hoj
http://www.dynojet.com/jetkits/motorcycle/honda.aspx#600_650
och heter 1131

Kolla in PDF
http://www.dynojet.com/pdf/1131.pdf
du ska ha stage 3 om du även tänkt öppna upp avgassystemet. Stage 3 är med podfilter utan luftburk.
I det här kitet ingår även en "slide drill" och den ska användas för att borra ett större hål i trotteln för att få ett snabbare lyft av trotteln vilket resulterar i snabbare gassvar.

Ja det var ju intressant läsning, får kolla för vilka pengar man kan få tag i det kittet i sverige/europa om det blir aktuellt.

Det skulle vara ett klart lyft för utseendet att få bort hela luftfilter/burkblaffan som sitter bakom motorn.

Skall bara få hojen att rulla först hoppas att få sadeln klar de närmsta veckorna. Kommer förmodligen få bra med tid över nu i vecka då jag skickat "tanten" och dottern till mallis 1 vecka.

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Vad bygger du den runda formen av till bakdelen? Ser ut som en fruktskål från IKEA som blivit slaktad.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
du nicke? får jag bara fråga, vad använde du för material till dina första bakdelsmodeller och var fick du tag på det?:)

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Vad bygger du den runda formen av till bakdelen? Ser ut som en fruktskål från IKEA som blivit slaktad.

haha.. ser ut som en chipsskål som vi har hemma :yoparty nu blir tjejen min arg när den blir slaktad :D

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
haha.. ser ut som en chipsskål som vi har hemma :yoparty nu blir tjejen min arg när den blir slaktad :D

Min sambos salladsskål inhandlad förra året på Ikea a79 kr.:tummenupp :D

du nicke? får jag bara fråga, vad använde du för material till dina första bakdelsmodeller och var fick du tag på det?:)

Glasfiber och plast från feltema och platon isoleringsskivor, inget jag rekomenderar om du inte gillar spackel och slippapper.

Rätt gissat!

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
På tal om fruktskålar. Jag tänkte precis säga att du var en jävel på engelska hjulet. Även beröm för att ha häftiga grejor i garaget... :D

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Monterat hasighetsmätaren

Ja då var hastighestsmätaren på plats, vavräknaren bantas bort och likaså övriga kontrollampor kommer dock att måsta fixa dit nån liten blå lampa för helljuset. Tändningslåset fär också ny placering vart vet jag in än.

Lite skillnad på utsikten före och efter. Tejpade upp lite reglage tillfälligt för att få en känsla av hur det blir med clipons monterade.

Funderar på om man ska snåla och köpa Raasks clipons eller Tarozzi hos roffes för dubbla slanten men då får man dom ställbara eller om man skall ta ett M-style från touringbutiken

Bifogat

• Image00002.jpg
    Image00002.jpg
    79.9 KB · Visningar: 302
  • Image00001.jpg
    Image00001.jpg
    88 KB · Visningar: 345
  • Image00003.jpg
    Image00003.jpg
    106.8 KB · Visningar: 386

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
snyggt! fruktskål är ju kanon:yoparty innovativt!
men... skarente vara varvmätaren i mitten o sen en liten digital cykeldator strax under?
tycker det funkar ok med ditt styre "laverdastyle" som du har.
men skare va så skare kanske?
Ekerhjul?
finns på blocket! ...kanske om de passar?
http://www.blocket.se/vi/13191282.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/13202414.htm?ca=11_s

Tja gillar inte frukt ändå! Så jag tycker den gör bättre nytta på hojen:D

Varvräknaren ligger på reservdelshögen det är hastighetsmätaren som sitter monterad i mitten nu.
Laverdastyet är i riktigt taskigt skick så det är inget alternativ blir nog clipons, gillar det starkt och är nästan ett krav på den här typen av hoj.
Ja ekerhjul är grejen får se hur det blir med det, letade en äldre hoj egentligen men hittade inget för rimliga pengar tyckte jag då.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Ja då var hastighestsmätaren på plats, vavräknaren bantas bort och likaså övriga kontrollampor kommer dock att måsta fixa dit nån liten blå lampa för helljuset. Tändningslåset fär också ny placering vart vet jag in än.

Lite skillnad på utsikten före och efter. Tejpade upp lite reglage tillfälligt för att få en känsla av hur det blir med clipons monterade.

Funderar på om man ska snåla och köpa Raasks clipons eller Tarozzi hos roffes för dubbla slanten men då får man dom ställbara eller om man skall ta ett M-style från touringbutiken

ser bra ut, jobba på bara:tummenupp min tank är likadan som din:D

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009
Jag håller med Le Mans, du ska genast ta bort hastighetsmätaren och sätta dit varvräknaren istället, sen ha en vanlig liten cykeldator som hastighetsmätare, en racer ska ha varvräknare och därmed basta!!!
Sen ska du definitivt ha clipons, något annat finns inte om det ska vara en äkta caferacer!.

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Jag håller med Le Mans, du ska genast ta bort hastighetsmätaren och sätta dit varvräknaren istället, sen ha en vanlig liten cykeldator som hastighetsmätare, en racer ska ha varvräknare och därmed basta!!!
Sen ska du definitivt ha clipons, något annat finns inte om det ska vara en äkta caferacer!.

Tja inget är ju defenetivt, fästet är det samma för bägge mätarna så det tar bara ett par minuter att byta.
Har suttit och velat som fan med detta, kan bli så också att jag sätter dit varvräknaren och monterar en liten H-mätare och ett litet instrument för blinkers neutral mm på vardera sidan om varvräknaren.
Inget är givet ännu förutom att det blir clipons.
Cykeldatorer får mig förövrigt att känna mig illamående, tycker rent allmänt att det inte har på en mc att göra överhuvudtaget.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Tja inget är ju defenetivt, fästet är det samma för bägge mätarna så det tar bara ett par minuter att byta.
Har suttit och velat som fan med detta, kan bli så också att jag sätter dit varvräknaren och monterar en liten H-mätare och ett litet instrument för blinkers neutral mm på vardera sidan om varvräknaren.
Inget är givet ännu förutom att det blir clipons.
Cykeldatorer får mig förövrigt att känna mig illamående, tycker rent allmänt att det inte har på en mc att göra överhuvudtaget.

vad är i den där boxen på styret? säkringar?
byt plats o kapa upp ett hål som e fyrkantigt o stort som cykeldatorglaset o stoppa in den där :D
ser man ju bara de digitala iaf ...

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
vad är i den där boxen på styret? säkringar?
byt plats o kapa upp ett hål som e fyrkantigt o stort som cykeldatorglaset o stoppa in den där :D
ser man ju bara de digitala iaf ...

Jepp tyvärr sitter det tre st glassäkringar där som jag vill undvika att flytta, gillar inte att pilla med el överhuvudtaget, men cykeldator kommer inte hamna på min hoj, oooh nej!
Har släppt upp gaffelbenen en bit genom kronan för att "dölja" klumpen/boxen lite.
Annars har sams motor ett par shyssta minimätare och instrument för en 5-600 kr st som skulle kunna vara bra alternativ. Håller 50 eller om det var 60 millimeter i diameter.

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Ev mätare

Ev mätare att sätta bredvid orginal varvräknare.

Bifogat

• kontrollenhet[1].jpg
    kontrollenhet[1].jpg
    7.5 KB · Visningar: 1,572
  • hastighet_moto[1].jpg
    hastighet_moto[1].jpg
    7.7 KB · Visningar: 1,874

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Clipons

Fan att man ska stöta på patrull, trodde inte det skulle vara något problem att hitta billiga clipons, men faan också....

Touringbutiken och Raask har slut och Roffes ligger lite högt i pris ( dock en helt annan kvalitet).

Nån som vet vart det finns billiga clipons att köpa för runt 500-700 kr.

Kan även tänka mig köpa begagnat om nån har liggandes men då får det vara rätt pris.

Även orginal clipons från nån gammal häck kan vara av intresse.

Dom skall vara för 35 mm gaffel

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Ev mätare att sätta bredvid orginal varvräknare.

Var kan man köpa de där söta mätarna?? :)

Nån som vet vart det finns billiga clipons att köpa för runt 500-700 kr.

Kan även tänka mig köpa begagnat om nån har liggandes men då får det vara rätt pris.

Även orginal clipons från nån gammal häck kan vara av intresse.

Dom skall vara för 35 mm gaffel

MC skrotar :tummenupp

http://gulasidorna.eniro.se/query?what=cs&search_word=MC+Skrot&geo_area=

:hej

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...