Honda Cbf -08/09 eller nya modellen 2010?

kuckel

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Västervik
Hoj
Kawasaki Verys 2015
Hej
Behöver lite goda råd. Ska köpa mig en Honda CBF 1000 nu i Mars/April och hade tänkt införskaffa en från 08 eller 09. Efter ett besök på MC-Mässan där jag fick rådet att absolut gå till 2010 den nya modellen då det skulle vara "stor skillnad" mellan dessa årsmodeller, så vet jag inte riktigt vad jag ska göra, skiljer en slant mellan dessa.

Har modellen innan 2010 en massa problem man ska akta sig för?
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Det där låter som riktigt säljsnack... Mig veterligen är inte den tidigare generationen behäftad med några typfel...
Den största skillnaden är väl att den nya generationen har alu ram och den gamla stål. Allt om mc jämförde de två och kom fram till att hade man den gamla fanns det ingen anledning att byta upp sig till den nya.
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Står också lite inför liknande val nu inför våren. Är också intresserad av erfarenheter och tips. Har bara provat nyare modellen själv. Provkörde den i sommras, även GSX1250FA vid samma tillfälle, alltså direkt efter varandra.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Står också lite inför liknande val nu inför våren. Är också intresserad av erfarenheter och tips. Har bara provat nyare modellen själv. Provkörde den i sommras, även GSX1250FA vid samma tillfälle, alltså direkt efter varandra.

Vad fick du för nåt intryck av Suzukin?
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Jag tyckte båda var ganska lika i typen av hoj. Har inte haft kortet mer än 2½ år, hade en Kawa EN500 första halvåret, sedan en Suzuki Gladius i två år nu. Så både CBF1000A och GSX1250FA kändes som större hojar, tappade inte orken när man kom upp i lite högre hastigheter på motorvägen. Ingen direkt "holy shit vilken accelerationsupplevelse" heller. Jag kör redan med ganska upprätt körställning på Gladiusen då jag höjt och bytt styre. CBF1000 kändes något mer upprätt och skönare för mig, GSX1250FA var inte långt efter, men lite känningar i handleder efter turen med denna. CBF1000 kändes lite mer hemma bara efter jag kört ut från handlarens parkeringsplats, vågade svänga lite snävare i lägre hastigheter och kändes lite mer rätt under de korta turerna jag fick prova de båda hojarna. GSX1250FA var inte långt efter, hade jag bara fått höja styret en aning tror jag det hade känts bättre.

Man hade ju gärna velat få äga dem i sådär en vecka var och sedan avgöra, men spontana valet då hade varit Hondan. Jag skall försöka få provköra båda dessa igen i år samt även en FZ1S, FZ8S, GSX650FA och en CBF1000 äldre modell.
 
Last edited:

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Aha, vart lite nyfiken då jag hämtar en Bandit 1250 nakenhoj nu på söndag, och valet stod mellan Hondan eller Suzukin, det som föll till Suzukins favör var motorn. uppskattar också upprätt sittställning så det kan nog ha blivit rätt:)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top