Honda cbr 125 däckval

RobinLindgren

Ny medlem
Gick med
24 May 2013
Ort
värmland
Hoj
Yamaha XT660X -04, Yamaha YZF 250 -08
tjena!

har en cbr som jag tycker har för smala "cykeldäck". Har sökt men inte hittat något bra däck. Kan ju va så att jag sökt dåligt:tungan skulle va glad med lite bra tips så att man slipper parkera i cykelstället:D skulle även va lite roligt med tips på smågodis man kan montera på!

/Robin
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Du vill alltså ha bredare däck? Det försämrar köregenskaperna att montera bredare däck än vad fälgen är avsedd för. Du får leva med att parkera i cykelställ, alternativt köpa en Mito eller RS 125 :7peta
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Bredare däck blir bara tyngre och ger sämre väghållning, så din hoj kommer bara gå långsammare och vingligare. Men en 125'a kanske är så stark och kraftig att man kan slösa med effekten, vad vet jag? ;)

Sen får du gärna förklara hur däckbredden styr var du parkerar nånstans? :va
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Seebeeärr 125 har cykeldäck, vill du ha bredare så skulle du köpt en annan hoj...
 

RobinLindgren

Ny medlem
Gick med
24 May 2013
Ort
värmland
Hoj
Yamaha XT660X -04, Yamaha YZF 250 -08
Bredare däck blir bara tyngre och ger sämre väghållning, så din hoj kommer bara gå långsammare och vingligare. Men en 125'a kanske är så stark och kraftig att man kan slösa med effekten, vad vet jag? ;)

Sen får du gärna förklara hur däckbredden styr var du parkerar nånstans? :va
Visste att det skulle bli sämre väghållning men inte så mycket! Ja effekt finns de gott om....hah..:( skojade lite om att däcken va så smala så de fick plats i cykelställen!:tummenupp
 

Lulle92

De ä ba o gasa
Gick med
20 May 2010
Ort
Riffet
Hoj
KTM 640 Prestige -04 Honda VFR 750F RC36 -90
Max 120 bak kan jag tänka mig :hihi Hade cykeldäck på TZR:en också. Men jävlar så bra den gick på grusvägar :yoparty
 

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Kollade upp det, 90 fram 110 bak...

Man "skall" max gå upp/ned en storlek gentemot tillverkarens rekommendationer, detta då däcken annars kommer att missformas av de för "små" fälgarna.
Så du skulle nog kunna få på 100 fram och 120 bak, men frågan är hur hojen skulle bete sig... Rent teoretiskt blir det ju mer kontaktyta, vilket leder till lägre fart. (motdrag)
 

Lulle92

De ä ba o gasa
Gick med
20 May 2010
Ort
Riffet
Hoj
KTM 640 Prestige -04 Honda VFR 750F RC36 -90
Känns ju lite som att det är bättre att leva med att det är smala däck, sen skaffa större hoj med bredare däck :tummenupp
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Jag har 110 bakdäck på min cbr 2004. Jämfört med 100 original så är skillnaden obefintlig när det kommer till väghållning med utseendet har förbättrats en smula. Något bredare är inte att rekommendera. Den nya CBRen (2011 och framåt) har betydligt bredare däck original.
 
Last edited:

RobinLindgren

Ny medlem
Gick med
24 May 2013
Ort
värmland
Hoj
Yamaha XT660X -04, Yamaha YZF 250 -08
Kollade upp det, 90 fram 110 bak...

Man "skall" max gå upp/ned en storlek gentemot tillverkarens rekommendationer, detta då däcken annars kommer att missformas av de för "små" fälgarna.
Så du skulle nog kunna få på 100 fram och 120 bak, men frågan är hur hojen skulle bete sig... Rent teoretiskt blir det ju mer kontaktyta, vilket leder till lägre fart. (motdrag)
Jo man kanske inte ska dra ner topfarten på en 125a. Då blir det nog inte så roligt att köra ;) det teoretiska funkar alltid men när man väl kommer till praktiken..
 

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Jo man kanske inte ska dra ner topfarten på en 125a. Då blir det nog inte så roligt att köra ;) det teoretiska funkar alltid men när man väl kommer till praktiken..

Dock så stämmer ju inte alltid det teoretiska, känner en del med 125or och bredare sulor som inte alls märkt någon skillnad på fart. Vissa föredrar bredare, andra smalare... Hojen KOMMER att beté sig annorlunda, men du kommer att vänja dig.
Själv kommer jag förmodligen gå upp en storlek både fram och bak på min R125, just för att sortimentet är större och jag är i akut behov av nya sulor :gnissla Och som sagt, vissa tycker att det är lättare att hantera hojen med bredare sulor, men vad vet jag ;) :crash
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top