Honda CBR1100XX SUPERBLACKBIRD-tråden

wauxvall

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2008
Ort
Trollhättan
Hoj
2006 Honda CBR 1100 XX superblackbird
Här är alla :yoparty På årets Motala-träff!
DSC_2658.jpg


DSC_2902.jpg


DSC_2616.jpg

Snygg bild på mig när jag gör den årliga klassiska Motala burouten
Finns även på Youtube [YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/H_ePhY8cz08&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/H_ePhY8cz08&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]
 

77mats

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
-06 CBR1100XX (igen)
Blackbird -99 iklädd Hondas "championship white"
Även bantad 10+ kg genom byte av avgassystem samt bortmontering av centralstöd.... Fattas bara en pc II och mappning för att kallas riktigt klar.

Nu längtas det efter riktig vår! :yoparty
 

Bifogat

  • DSC_8633.jpg
    DSC_8633.jpg
    244.7 KB · Visningar: 221

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 796 -12
Blackbird -99 iklädd Hondas "championship white"
Även bantad 10+ kg genom byte av avgassystem samt bortmontering av centralstöd.... Fattas bara en pc II och mappning för att kallas riktigt klar.

Nu längtas det efter riktig vår! :yoparty

:tummenupp

Dock kanske du ska jaga PC3 för den. Enligt utsaga så har PC2:an problem att få bukt helt och hållet med denna maskin.

Orelaterat, någon här som vill köpa en uppsättning blåa bagster-grejer? Har lackat om skönheten svart nu så de passar inget bra längre.
 
Last edited:

77mats

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
-06 CBR1100XX (igen)
pc II eller III bara den passar, är tydligen lite lurigt med kontakter som skiljer mellan 99-01/02 och nyare. Glad bara jag kan få till en riktig mappning!
Men så länge rullar den nog alldeles utmärkt som den är... Men mycket vill ha mer
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
pc II eller III bara den passar, är tydligen lite lurigt med kontakter som skiljer mellan 99-01/02 och nyare. Glad bara jag kan få till en riktig mappning!
Men så länge rullar den nog alldeles utmärkt som den är... Men mycket vill ha mer

Pc 3 måste du ha gammel 2an är inte mycke för världen

Har dock råkat ut för väldigt instabil trottelavläsning i Pc3an

Detta löser man genom att lägga i hop sensorjorden från mcn

Och sensorjord på Pc3an ( svartvit kabel inne i Pc kablaget)

Svart kör man direkt till batteri - men svartvit klipper man dän och lägger med sensorjord på hojen
 

fjoddan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2009
Ort
öland
Hoj
blackbird 97:a
Jag fundera på att köpa en bird. Pengarna ligger runt 40-43 o dom flesta har gått långt. Hittat en på firma nu med 7600mil på mätaren. är detta något att vara orolig över på dessa hojar? verkar som dom flesta gått många mil
 

77mats

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
-06 CBR1100XX (igen)
Jag fundera på att köpa en bird. Pengarna ligger runt 40-43 o dom flesta har gått långt. Hittat en på firma nu med 7600mil på mätaren. är detta något att vara orolig över på dessa hojar? verkar som dom flesta gått många mil

Knappast, min har 4500 mil på sig, polaren har det dubbla. Och den funkar precis lika bra som min. Vi fixar samma saker vid service osv.
Vet ett ex i Norge som har närmare 20000 mil i sig och går som tåget :tummenupp

Kolla bara servicebok, kvitton och allt det vanliga på hojen som man bör kolla på alla hojar. Känns den ok är den troligen det.
97,98 har förgasare. -99 och framåt insprutning, är fråga om tycke och smak vilken du väljer. Går bra allihop.
 

fjoddan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2009
Ort
öland
Hoj
blackbird 97:a
Jag vet fler som har råkat ut för samma sak som du.Om du har bakfjädringen rätt justerad är väl nästa steg att göra "brickhöjningen" av bakändan för att höja markfrigången lite.
Då tar du en bricka som är 5-6mm tjock med 10mm hål,såga upp den så den blir som ett U invändigt.Lossa stötdämparens övre fäste när hojen står på centralstödet och lägg i brickan mellan ramen och stötdämparen.
Det hela gör ca 30 mm höjning på bakänden,och hojen blir mer "snabbstyrd" i kurvorna.

såga som ett u invändigt? ska man öppna brickan så den ser ut som ett u eller? ingen bild?
 

fjoddan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2009
Ort
öland
Hoj
blackbird 97:a
SÅ. nu har man inhandlat sin första bb. Blev en 97:a och än så länge är jag hel nöjd. Nu återstår bara att ta av hjulen o dra till jobbet och ge den ett par nya däck, sen montera tank pads o byta olja/filter.
Är det någon här som åker med bakdäck 190/50-17 istället för 180/55-17?? kan givetvis mäta o se så det passar men tänkte se om någon här visste.
 

77mats

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
-06 CBR1100XX (igen)
SÅ. nu har man inhandlat sin första bb. Blev en 97:a och än så länge är jag hel nöjd. Nu återstår bara att ta av hjulen o dra till jobbet och ge den ett par nya däck, sen montera tank pads o byta olja/filter.
Är det någon här som åker med bakdäck 190/50-17 istället för 180/55-17?? kan givetvis mäta o se så det passar men tänkte se om någon här visste.

Grattis till ett bra köp :tummenupp Hoppas du ska bli nöjd.
Nu återstår bara att surfa in o regga dig på www.superblackbird.se:)
För väldigt mycket bra info om Blackbirden så har du även www.cbrxx.com och för info om höjningen http://www.ixxra.com/rideheightspacers.htm
Finns även lite mer om höjning på sidan 3-4 i denna tråd.

Blidde det en grå eller en svart nu då?
 

fjoddan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2009
Ort
öland
Hoj
blackbird 97:a

fjoddan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2009
Ort
öland
Hoj
blackbird 97:a
Roade mig med att montera VFR 800 styrändar och preload-adjusters på Birden. Man vill ju sitta bekvämt på en touringhoj och det är bara att krypa ner när det krävs för mer fart. Normalt använder man VFR Vtech styrändar som är bolt-on på Blacjbird, men dyra. Honda tar 3700 kr per par :mad: Jag fick ett par VFR-98 styrändar som är till för 41 mm gaffel :D . Det tog ett par timmar att gnida upp dem till 43 mm med Biltemas honingsverktyg för bromcylindrar, men det blev helt OK.

Det där ser ut att passa mig:) Skulle gärna komma upp lite med armarna. Vad kostar dom? finns det på skroten? behövde man göra något annat än att skruva dit dom? något annat du behövde byta?
 
Last edited:

fjoddan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2009
Ort
öland
Hoj
blackbird 97:a
Lite funderingar ang birden-97.

1. Typ knack ljud ifrån motorn c.a 20sek innan den går upp i varv med choke o kallstart. Vanligt? fel? Sen går den hur fint som helst.

2. Styrhöjare? läste någonstans att det skulle passa direkt ifrån en vfr. Stäämer detta? Någon som skulle vilja länka till en sidan där man köper höjningsats till styret?

tacksam för svar
 

77mats

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
-06 CBR1100XX (igen)
Lite funderingar ang birden-97.

1. Typ knack ljud ifrån motorn c.a 20sek innan den går upp i varv med choke o kallstart. Vanligt? fel? Sen går den hur fint som helst.

2. Styrhöjare? läste någonstans att det skulle passa direkt ifrån en vfr. Stäämer detta? Någon som skulle vilja länka till en sidan där man köper höjningsats till styret?

tacksam för svar

1. kan vara CCT:n som strular http://www.davidsilverspares.co.uk/parts/part_10290/ ca 500kr Mer info här http://www.ixxra.com/camchaintensioner.htm

2. Japp, eller ja, VFR800 -02 eller nyare tror jag det var... Passar rakt av! VFR750:s styren måste slipas upp. Känner till ett par som kanske kan säljas? :rolleyes: PM:a ballhead ang hans styren. http://www.ixxra.com/scnwrist.html för monterings "anvisning"

Du får se till att kika upp till Motala 14-16 maj så träffar du en hel Blackbird-klubb... Allt från höjda styren, CCT-byten och turbo på samma ställe! :tummenupp
 

fjoddan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2009
Ort
öland
Hoj
blackbird 97:a
1. kan vara CCT:n som strular http://www.davidsilverspares.co.uk/parts/part_10290/ ca 500kr Mer info här http://www.ixxra.com/camchaintensioner.htm

2. Japp, eller ja, VFR800 -02 eller nyare tror jag det var... Passar rakt av! VFR750:s styren måste slipas upp. Känner till ett par som kanske kan säljas? :rolleyes: PM:a ballhead ang hans styren. http://www.ixxra.com/scnwrist.html för monterings "anvisning"

Du får se till att kika upp till Motala 14-16 maj så träffar du en hel Blackbird-klubb... Allt från höjda styren, CCT-byten och turbo på samma ställe! :tummenupp

tackar, har pm:at han nu så får vi se. är det svårt att byta den där cct:n? är det bråttom att fixa det? ska försöka med de där i motala:)

såg bilden med vfr styren, Det skulle garanterat bota mitt problem. Vill ju inte byta hoj nu när man äntligen köpt en:)
 
Last edited:

77mats

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
-06 CBR1100XX (igen)
Kan inte svara på om det är svårt att byta CCT:n? Inte behövt det på min, men du borde få ett hum om det via länken i tidigare inlägg :va tror jag?

Du får köra lite situps osv så hjälper magen dig med körställningen :tummenupp
 

fjoddan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2009
Ort
öland
Hoj
blackbird 97:a
Kan inte svara på om det är svårt att byta CCT:n? Inte behövt det på min, men du borde få ett hum om det via länken i tidigare inlägg :va tror jag?

Du får köra lite situps osv så hjälper magen dig med körställningen :tummenupp

hehe jag springer på gym 3dagar i veckan:) har lite problem med en han o axel så det är lite väl mycket framåt för mig, men det verka inte vara så bök att ordna:)

du vet inte varför den bara blurrar mellan 4-5 tusen varv innan den kommer igen?
 
Last edited:

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
hehe jag springer på gym 3dagar i veckan:) har lite problem med en han o axel så det är lite väl mycket framåt för mig, men det verka inte vara så bök att ordna:)

du vet inte varför den bara blurrar mellan 4-5 tusen varv innan den kommer igen?

OM det är CCT'n som är problemet så ska du byta den snarast. Det är inte svårt, jobbet tar 20 minuter, varav 15 är att skruva bort och skruva dit sidokåpan. :)

Man skruvar bort gamla CCT, skruvar dit den nya och sist lossar man låsningen som sitter i den nya CCT'n. Klart!

Tvekar, blurrar, rycker? Något ditåt? Varför det är så kan ju inte någon svara på över nätet, det behöver ju någon kika på IRL. Men en trolig orsak är väl smuts eller avlagringar i förgasaren. Hade det på min, och en rengöring fixade biffen! :tummenupp

Om den däremot bara upplevs som lite orkeslös (relativt) just vid 5-6000, så är det så som jag upplever att förgasarmodellen helt enkelt beter sig. Det är någon ketchupgrej där som gör att allting bara vräker ur motorn så fort nålen passerar 6000 så att man upplever allting innan som "slött". Insprutaren har samma fenomen, men jag upplever det inte lika tydligt på den.
 

fjoddan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2009
Ort
öland
Hoj
blackbird 97:a
OM det är CCT'n som är problemet så ska du byta den snarast. Det är inte svårt, jobbet tar 20 minuter, varav 15 är att skruva bort och skruva dit sidokåpan. :)

Man skruvar bort gamla CCT, skruvar dit den nya och sist lossar man låsningen som sitter i den nya CCT'n. Klart!

Tvekar, blurrar, rycker? Något ditåt? Varför det är så kan ju inte någon svara på över nätet, det behöver ju någon kika på IRL. Men en trolig orsak är väl smuts eller avlagringar i förgasaren. Hade det på min, och en rengöring fixade biffen! :tummenupp

Om den däremot bara upplevs som lite orkeslös (relativt) just vid 5-6000, så är det så som jag upplever att förgasarmodellen helt enkelt beter sig. Det är någon ketchupgrej där som gör att allting bara vräker ur motorn så fort nålen passerar 6000 så att man upplever allting innan som "slött". Insprutaren har samma fenomen, men jag upplever det inte lika tydligt på den.

ok får nog testa att byta den, Ska se om jag kan beskriva det andra lite bättre.

säg att du kommer åkandes och ska dra om en bil(runt c.a 90-100km/h) sen ge du fullt gaspådrag och först så känns det som den stryper sig(typ får för lite bränsle) innan den sticker.

Finns det någon rengörning man kan slå i soppan som funkar eller är det bara att börja meka?
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Finns det någon rengörning man kan slå i soppan som funkar eller är det bara att börja meka?

Finns mig veterligen ingenting att slå i tanken som biter på sådant. Men lägg en tråd i teknik o mek istället, så kanske du får lite bättre respons.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top