Honda CBR1100XX SUPERBLACKBIRD-tråden

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Här har du ett bra forum för tekniska spörsmål om BBn med indata från hela världen. http://www.cbr1100xx.org/forums/index.php?showforum=3

Det är extremt ovanligt att motorn i BB havererar, så du lär knappast inte hitta någon i Sverige som har råkar ut för det på en orörd motor och behöver inte oroa dig förrän hojen har gått tiotusentals mil om den servas som den ska. Det är först i samband med turbokonverteringar som det börjar bli lite mer kritiskt.

De vanligaste felet är att kamkedjespännaren behöver bytas när maskinen börjar rassla vid 3-4000 rpm, det näst vanligaste tror jag är att gummistroppen som håller påsen med verktygsatsen ger upp :D

Jag har en blackbird 02 som jag tycker väsnas ovanligt mycket i vxl(ett malande typiskt för hondas vxl fast lite högre). Vist det är ju en honda och deras vxl brukar vara högljuda men jag är orolig över det. Jag har kört cbr900 hornet, X11 och blackbird och alla har det ljudet men jag tycker ändå att min låter mycker mer speciellt för blackbirden är ju så tyst org.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag har en blackbird 02 som jag tycker väsnas ovanligt mycket i vxl(ett malande typiskt för hondas vxl fast lite högre). Vist det är ju en honda och deras vxl brukar vara högljuda men jag är orolig över det. Jag har kört cbr900 hornet, X11 och blackbird och alla har det ljudet men jag tycker ändå att min låter mycker mer speciellt för blackbirden är ju så tyst org.


Det är inte så att du hör kedjan och framdrevet? Känn efter att inga länkar kärvar och titta hur framdrevet ser ut. Bakdreven kan i princip hålla hojen ut på BB så det säger inte mycket att titta på det.

Fel i växellådan förekommer knappast ens på BBn som är försedda med turbo så den behöver du inte oroa dig för. http://www.cbrxx.com/engine-airbox-exhaust-fuel-delivery/5709-how-strong-blackbird-motor.html
 
Last edited:

Fattigslappen

Orakad
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Pite
Hoj
MZ!
Tänkte att jag skulle lyfta denna eminenta tråd, ehuru jag nyligt blivit lycklig ägare av ett stycke japansk ingenjörskonst. En svart -98:a med Yoshimura helsystem (4-1) och double-bubble-kåpglas.

Stilla, världen är.
Endast fågelns vingar,
genom vinden flyr

(Ok, billig haiku, jag vet :tungan )
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Förklaringen till att det inte händer så mycket här måste väl vara att dom inte går sönder? :)
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Tja, om de inte går sönder kan man ju göra annat...
Snart kommer lite pimp my BB här. Kommer att bli en liten make over... :D
Lack, handtag, pumpar, clip on(?), innerskärm... :)

Sweet! Är lite för lite sånt, bra att nån tar tag i det hela!
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Tja, om de inte går sönder kan man ju göra annat...
Snart kommer lite pimp my BB här. Kommer att bli en liten make over... :D
Lack, handtag, pumpar, clip on(?), innerskärm... :)

Spännande :tummenupp

Jag har också snyggat till min lite grann, undertray med snygga miniblinkers gör ju jättemycket. Kolla gärna mitt garage hur det blev:

http://www.sporthoj.com/garage/?mcid=4734

Jag försökte dock behålla originalutseendet något, bl.a. därför jag köpte orange'a miniblinkers - är allergisk mot sånt som inte ser ut att höra hemma på hojen..
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Spännande :tummenupp
...Jag försökte dock behålla originalutseendet något, bl.a. därför jag köpte orange'a miniblinkers - är allergisk mot sånt som inte ser ut att höra hemma på hojen..
Jag tycker att vita passar bättre, både på silver o svart, men smaken e som :arsele klöven.

Min skall bli mattsvart m röda inslag o text. Vill väl ha ett helsystem i kolfiber, men vi får se. 4-2 isf då jag anser dessa stora hojar skall ha två torpeder. :rolleyes:
 

coda

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2007
Ort
Haninge
Hoj
2014 Bandit 1250
Köpa en BB

Jag funderar på att köpa en BB och undrar vad ska jag kolla efter. Vilka årsmodeller är bäst? Typfel osv.
tacksam för all hjälp.....:hojcbr
 

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
Anderstorp
Hoj
Blackbird -07:a Svart
Årsmodellerna -97 och -98 hade förgasare resten är insprutningshojar, typfel finns inte många men tidiga modeller hade problem med att kamkedjesträckaren behövde bytas efter ca 2500 mil, det märktes på något ojämn gång vid ca 4000 varv men byttes lätt för ca 700:-, kamkedjesträckaren är numera uppdaterad och håller betydligt längre.
Vill man ha en bekväm och rolig sporttourer som håller många mil så är Blackbirden rätt val, tilläggas kan att vi har hojar i Blackbirdklubben som snart tangerar 20.000 mil still going strong.
Vill du ha närmare info så kolla gärna på http://superblackbird.se/phpBB2/index.php? där finns det mesta om Blackbirden.
 

coda

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2007
Ort
Haninge
Hoj
2014 Bandit 1250
Årsmodellerna -97 och -98 hade förgasare resten är insprutningshojar, typfel finns inte många men tidiga modeller hade problem med att kamkedjesträckaren behövde bytas efter ca 2500 mil, det märktes på något ojämn gång vid ca 4000 varv men byttes lätt för ca 700:-, kamkedjesträckaren är numera uppdaterad och håller betydligt längre.
Vill man ha en bekväm och rolig sporttourer som håller många mil så är Blackbirden rätt val, tilläggas kan att vi har hojar i Blackbirdklubben som snart tangerar 20.000 mil still going strong.
Vill du ha närmare info så kolla gärna på http://superblackbird.se/phpBB2/index.php? där finns det mesta om Blackbirden.


Är insprutningshojarna att föredra? Det blir en BB i vår:yoparty
 

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
Anderstorp
Hoj
Blackbird -07:a Svart
Är insprutningshojarna att föredra? Det blir en BB i vår:yoparty

Det är en fråga om tycke och smak, hur ny hoj man vill ha, en del hävdar att förgasarhojarna gick bättre, jag har haft en av varje och föredrar insprutning pga dom går jämnare, förgasarhojen var kanske lite "råare" men det är inget man lägger större vikt på, en mycket trevlig hoj är det i alla fall, du kommer inte att ångra dig.
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Är insprutningshojarna att föredra? Det blir en BB i vår:yoparty
Varför välja förgasare när insprutningen är bättre på så många sätt?

Här är en bild på hur man INTE skall parkera sin XX... :D

bikepics-380551-800.jpg
 
Last edited:

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Varför välja förgasare när insprutningen är bättre på så många sätt?

För att dom är billigare och det är samma motorcykel i övrigt?

Det är väl det enda argumentet iofs, men nog så starkt.

Jag har en förgasare och den har jag aldrig varit det minsta missnöjd med, hade en X11 med insprutning och den var jämn som en symaskin i accet och det kändes inte lika "charmigt". Med förgasare vet man aldrig riktigt när den riktiga kraften kickar in, lite mer nerv i körningen då :gnissla
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Kvällers...

Måste tacka för en inspirerade tråd, så inspirerade att jag gick och köpte mig en BlackBird idag :D

Nu står en fin CBR1100XX -98 i mitt garage o bara inväntar vårens varma vindar :yoparty
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top