Honda CBR600F startar inte

Carle Banale

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2009
Hoj
Honda CBR 600f, 1989
Hallå!
Jag har en Honda CBR600F -89, som alltid har varit svårstartad, men nu har den gett upp helt.
Tidigare har jag fått igång den efter några försök, men nu går det inte alls. Det är inte batteriet, för det är nyladdat, och alla lampor lyser som de ska.
Den låter som den brukar innan när jag startar den, men den hoppar liksom inte igång.

Någon som vet vad som kan vara fel?

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag har ingen erfarenhet med just den modellen, men börja med att kolla de lätta sakerna:
Bränsle i tanken
Bränslefilter
Bränslepump
Tändstift (färg på tändstiftet, samt om det är vått med bensin efter några försök)
Kolla om du har gnista

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har du mätt upp batteriet och inte bara laddat det?

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Jag köpte en 600 87:a(precis samma modell som din) för att ha som vinterhoj.
Den skulle vara totalt genomgången av en som kan motorcyklar. (tror dock såhär efteråt att det vara bara bytt olja o filter)

Ganska snabbt märkte jag att den var tjurig att starta. Satt ett nytt Biltemabatteriet i den som jag ersatte med ett Yuasa.

Jag har inte kört värst mycket med den, men den blev bara tjurigare och tjurigare. Det har också hänt att den inte ville starta alls, utan det blev ett omtag dagen efter(ville inte tömma batteriet helt) Min tanke från början var att det är nog lite skit i förgasarna så jag sparade det hela.

Nu i somras tog jag tag i saken och den startar nu som den ska: förgasarna rengjorda, men det som var felet på min hoj var nog ventilspelet som var helt åt skogen.

130612b13.jpg

130612b26.jpg

Carle Banale

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2009
Hoj
Honda CBR 600f, 1989
Nu har jag löst det.
Efter att ha skruvat isär halva hojen och letat filer och grejer så provade jag att ladda batteriet igen. Upptäckte då att jag laddat det på 6v istället för 12v. Det var alltså bara batteriet som inte var helt laddat.
Idiotförklarar mig själv hårdare än valigt, och tackar allra ödmjukast för era svar! TACK!!

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Nu har jag löst det.
Efter att ha skruvat isär halva hojen och letat filer och grejer så provade jag att ladda batteriet igen. Upptäckte då att jag laddat det på 6v istället för 12v. Det var alltså bara batteriet som inte var helt laddat.
Idiotförklarar mig själv hårdare än valigt, och tackar allra ödmjukast för era svar! TACK!!

Tack för att du bjöd på ett rått men hjärtligt skratt! :rofl

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
yamaha xj6
Nu har jag löst det.

Detta ligger högt på hyllan! hahaha

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...