Honda crf 450 lr ktm 525 exc??

Rider

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Kumla
Hoj
honda blackbird -07
Tänkte köpa mig en motard men vet inte riktigt vad jag ska ha, va helt säker på att jag ville ha hondan men börjar fundera lite på ktm 525 nu. Ska åka is på vintern oxå hade jag tänkt. Hur står sig dom två hojarna mot varandra effektmässigt, vikt osv

hoppas nån kan ge ett bra svar
 

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Rider skrev:
Tänkte köpa mig en motard men vet inte riktigt vad jag ska ha, va helt säker på att jag ville ha hondan men börjar fundera lite på ktm 525 nu. Ska åka is på vintern oxå hade jag tänkt. Hur står sig dom två hojarna mot varandra effektmässigt, vikt osv

hoppas nån kan ge ett bra svar

Det beror lite på vad du ska ha cykeln till. Till is tror jag att ktm är lite bättre medans hondan har ett lite bättre chassi. Sen måste du byta kolv på hondan relativt ofta max 50 h medans ktm klarar ca 150 H. Timmarna gäller vid motions körning. Elit byter betydligt oftare.
Effekt mässigt är det nog inte så stor skillnad pga av att hondan är mer trimmad från fabriken än vad ktm är.
Olja och ventiljustering borde också va ungefär samma intervaller. Har för mig att hondan bara har fyra ev. 5 växlar medans ktm har 6.
Jag kommer ha en ktm 520 till salu om en månad kanske . Är på verkstad nu och får den helrenoverad pga av en stöld. Hör av dig om det kan vara av intresse. Jag har bara erfarenhet av ktm så hondas spec. är sånt som jag läst.

//Mheel
 

stiffmaster

roligast på ett hjul
Gick med
12 Jan 2004
Ort
utanför lund
Hoj
honda crf450 motard-04 och yama 426-02a
ööööhhhhh var får du 50 timar från på hondan och var får du 150 timar från på ktm? kan säga att hondan klarar minst 50 tim och ktm skall ju bytta igentligen efter ca 90 tim men klart allt e relativt men riktigt så stor skillnad e det inte mellan dom,men vill du kan du köpa min crf 450 har ett helt nytt cross kitt till den med alldrig använt en 04- som gått ca 150 mil pigg som tusan skriv om intresse finns :tummenupp kan ju säga det med hondan har 5 växlar medans ktm har 6 och ktm går ca i snitt 20 km/t snabbare kanske beroende klart på drevning :banana
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Är det motorstorleken det hänger på så finns det större. 525 är relativt litet och fjuttigt om man ska tävla i motard. Den hamnar liksom i fel klass. Min erfarenhet är således efter att ha provat dom flesta hojar, dom är likvärdiga efter div jämförelser. Det ena tar ut det andra osv. Själv kör jag ett helt annat märke, men är objektiv för det. Den tillverkare av motorcyklar som kan få mig att köra fortare väljer jag. Bryr mig mindre om serviceintervaller, byten av div delar färg på hojen osv. Sköter man sin ögonsten som man köper ny, håller den helt klart en hel säsong. Sen byter man.

Om man inte ska tävla så skulle jag rekomendera en LC4 eller xr600. Dom är lite lite tröttare och lite tyngre, men är konstruerade för att gå år efter år problemfritt. Och det ser jag som en avgörande faktor om man bara ska ha för att "söndagsköra". Vilket är nog så kul. Och har man inte haft en motard förut så är dessa bland det grymmaste man kan ha på gatan.

Om du nu bor i Kumla så bor du granne med våran bana som äntligen är besiktad nu. Första passet kör vi på Lördag. Kom dit då och kör (hoj utrustad enligt reglementet + fotpinnspuckar) eller titta och snacka. Ev provköra.

//Lasse
 

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
stiffmaster skrev:
ööööhhhhh var får du 50 timar från på hondan och var får du 150 timar från på ktm? kan säga att hondan klarar minst 50 tim och ktm skall ju bytta igentligen efter ca 90 tim men klart allt e relativt men riktigt så stor skillnad e det inte mellan dom,men vill du kan du köpa min crf 450 har ett helt nytt cross kitt till den med alldrig använt en 04- som gått ca 150 mil pigg som tusan skriv om intresse finns :tummenupp kan ju säga det med hondan har 5 växlar medans ktm har 6 och ktm går ca i snitt 20 km/t snabbare kanske beroende klart på drevning :banana

Hondans tider vid kolvbyte har jag fått från andra på detta forumet som verkar kunna honda se ex. http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1571776&postcount=36

Ktms tider fick jag när jag frågade superbike i göteborg som sa att man skulle lyfta cylinder vid ca 100 timmar och kolla samt byta kolvringar sen skulle man byta kolv vid 150 -200 timmar beroende på tidigare skick.
Tiderna gäller vid motionskörning.

Sen kan det mycket väl va så att det inte stämmer. Men det är vad jag hört.

//Mheel
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Mheel skrev:
Hondans tider vid kolvbyte har jag fått från andra på detta forumet som verkar kunna honda se ex. http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1571776&postcount=36

Ktms tider fick jag när jag frågade superbike i göteborg som sa att man skulle lyfta cylinder vid ca 100 timmar och kolla samt byta kolvringar sen skulle man byta kolv vid 150 -200 timmar beroende på tidigare skick.
Tiderna gäller vid motionskörning.

Sen kan det mycket väl va så att det inte stämmer. Men det är vad jag hört.

//Mheel
e nog inte helt tokigt faktiskt. som du säger så e det inte fel o kolla.. o byta kolvringar. sen är det ju olika hur lånt kolven håller.
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
2 skitbra hojar.
Försök att få testa båda två.
Hondan känns lite mer som en BMX, skitlätt ruggigt rapp.
KTM mer som en "större" hoj, lite mer muskler i mellanregistret.

Om du ska välja utan att ha testat tror jag du bara kan förlita dig på andras åsikter, en del gillar 525, en del crf 450. Vete faan om nån verkligen är bättre...
 

sixten

motarder
Gick med
13 Mar 2003
Ort
sthlm
Hoj
ny duke
RaceMe skrev:
Är det motorstorleken det hänger på så finns det större. .

//Lasse
han frågade inte om alla hojar som finns utan bara om 450 lr 525!
då va min åsikt att störst e bäst ! :yoparty
 

Rider

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Kumla
Hoj
honda blackbird -07
många bra svar, men som nån skrev så den som åker ktm förespråkar ju det å den som åker honda förespråkar det. För och nackdelar på båda det är det ju alltid. Får ta å prova båda, bara att man jobbar för mycke nu!

RaceMe skrev:
Om du nu bor i Kumla så bor du granne med våran bana som äntligen är besiktad nu. Första passet kör vi på Lördag. Kom dit då och kör (hoj utrustad enligt reglementet + fotpinnspuckar) eller titta och snacka. Ev provköra.

//Lasse


Jaså så banan är besiktigad nu?? när blev det klart??? Kul måste ju ditt så fort tiden räcker till :yoparty
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Om ca 2 timmar har jag vunnit en flång ny KTM 525 SMR ! Ska återkomma med kommentarer så snabbt som möjligt efter första provturen.. :D
 

andersson_81

När olyckan är framme är jag redan förbi
Gick med
12 Jun 2004
Ort
växjö
Hoj
Blade
RaceMe skrev:
Och har man inte haft en motard förut så är dessa bland det grymmaste man kan ha på gatan.

//Lasse

Det grymmaste man kan ha om man nu bara ska fisa omkring på söndagarna eller ? spelar väl ingen som helst roll om haft motard innan eller inte, en hoj blir väl inte grymmare bara för att man haft en likadan tidigare :kocko
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Åker du runt för att det är roligt så köp KTMen. Har du några fantasier om att tävla köp Hondan. Hondan e roligare och överlag bättre hoj iaf i min åsikt, men då åker du på tajtare service, och så mycket skiljer det inte i hur bra dem är för att man ska välja hondan före om man "bara åker för att det är roligt".

*Edit, sen är det bara hålla med förare nummer 2 i den här tråden. KTMen e skitgrym på isen då motorkaraktären e, hm, finns den ens? Den ökar i samma takt genom hela registret. Aldrig någon överraskning. Väldigt lätt att styra på isen och på grusvägen. (å således en lättkörd motor även på asfalten, om man vågar sladda där också)
 
Last edited:

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
andersson_81 skrev:
Det grymmaste man kan ha om man nu bara ska fisa omkring på söndagarna eller ? spelar väl ingen som helst roll om haft motard innan eller inte, en hoj blir väl inte grymmare bara för att man haft en likadan tidigare :kocko
:va
Jag tror inte du förstod vad texten som jag skrev innebar. Läs igen och var inte rädd för att be om hjälp om du inte fattar. Jag försöker bara vara behjälplig i trådens ämne, och ägnar inte min dyrbara tid till att såga och kritisera andra medlemmars inlägg. Vilket troligtvis inte uppskattas av vare sig kärande eller svarande part.

Har du en motardhoj överhuvudtaget. Du kanske är på fel forum.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top