Honda CRF450R 07

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Hallå, köpte mig en hoj igår. Som sagt en 450. Detta med 4-takt är nytt för mig så har lite frågor. När jag ska iväg så måste ja gasa rätt ordentligt för att inte få "kärringstopp". Är de så på 4-taktarna? Och när jag väl ska starta den efter ja fått stopp så ibland kräver det 2 kick och ibland kanske 7-8 kick? Och detta med oljan. Är det växellåds oljan man byte var 5h och motoroljan + oljefilter var 10h? Och visst är det växellåds oljan på högersida? Och motoroljan på vänster? Och vad för olja ska det vara till dessa?

Tacksam för svar.

MVH Adam
 

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Ort
I landet med den långa vintern
Hoj
R1 -05
När motorn är varm bör det gå bra att starta även på lågt varv.
Stora 4-taktare kan vara svårstartade. Främst när dom är fesvarma och när dom är väldigt varma.
Ang olja läs instruktionsboken du fick med vid köpet.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Crossar i allmänhet har lite större tendens än gathojar att få kärringstopp om man inte är lite mer aggressiv i starten tycker jag.

Varmstartsreglaget har du vid kopplingshandtaget, använd det när den är varm.

Lär dig rätt teknik för din hoj så ska det inte va nå problem att kicka igång, men de kan bli lite tjurigt vid kärringstopp ja, finns diverse knep med att vrida fullt på trotteln o dra ur en gång osv osv.

Olja byter jag båda vid mellan 5-7h.
Köp en dunk OK/Q8 SBK Racing 15W-50
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Kärringstop har ingenting med 4takt, 2takt eller wankel att göra. Det har att göra med motor med liten svängmassa och ibland lite felbestyckad och kanske dålig hantering av koppling.
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Motorolja var 5:e timme, växellådsolja var 10:e.

Du märker vilken som är vilken. På Crf450 09> är motorolja vid vänster och växellådsolja på höger. Fyller du på olja precis vid kopplingskorgen så, ja. : )

I motor: http://www.24mx.se/motocross/p/motu...ch-smorjmedel/k29/--motorolja-4-takt-mc/s716/ eller motsvarande.

I låda: http://www.24mx.se/motocross/p/luca...oljor-och-smorjmedel/k29/-vaxelladsolja/s699/ eller motsvarande med stöd för våtkoppling.


Och ja, att hoppa från 2t till 4t är som natt och dag. Både på körsätt, service och allt därimellan. Det kommer ta ett tag innan du får in tekniken när du kickar osv, men det kommer. Lycka till!
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top