Honda CRM -92 lite problem! hjälp

widell1111

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2007
Ort
`?
Hoj
Honda CRM 125 -92
hej ! har som sagt några problem med min CRM för det första får jag knappt i andra växeln... sen så är lamellerna slut skulle jag tro eftersom den slirar som FAN... tänkte höra hör om nån har nå tips å tricks för att fixa växlarna :) kanske nån vet ungefär vad lameller kostar också och om det är knasigt att byta ..

MVH/Robin
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
växellådan har jag inget bra svar på men kanske kan vara så att du har för slapp koppling? (frikopplar inte helt).


lamellerna skiljer en jävla massa mellan olika åteförsäljare. pirat kanske kostar runt 600 spänn. orginal däremot kostar de dubbla och lite till. kommer inte ihåg exakt men jag kollade upp detta för inte så länge sen. ett tips är att kolla med tyskarna.

är väl lite sisådär att byta. du kommer behöva tillverka lite verktyg men det är inga problem om du har lite plåtbitar lr plattjärn hemma och tummen på rätt ställe.

good luck:tummenupp
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
växellådan har jag inget bra svar på men kanske kan vara så att du har för slapp koppling? (frikopplar inte helt).


lamellerna skiljer en jävla massa mellan olika åteförsäljare. pirat kanske kostar runt 600 spänn. orginal däremot kostar de dubbla och lite till. kommer inte ihåg exakt men jag kollade upp detta för inte så länge sen. ett tips är att kolla med tyskarna.

är väl lite sisådär att byta. du kommer behöva tillverka lite verktyg men det är inga problem om du har lite plåtbitar lr plattjärn hemma och tummen på rätt ställe.

good luck:tummenupp

Man behöver väll inga special verktyg när man byter lameller är väll bara när kopplingskorgen ska bort.
 

widell1111

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2007
Ort
`?
Hoj
Honda CRM 125 -92
växellådan har jag inget bra svar på men kanske kan vara så att du har för slapp koppling? (frikopplar inte helt).


lamellerna skiljer en jävla massa mellan olika åteförsäljare. pirat kanske kostar runt 600 spänn. orginal däremot kostar de dubbla och lite till. kommer inte ihåg exakt men jag kollade upp detta för inte så länge sen. ett tips är att kolla med tyskarna.

är väl lite sisådär att byta. du kommer behöva tillverka lite verktyg men det är inga problem om du har lite plåtbitar lr plattjärn hemma och tummen på rätt ställe.

good luck:tummenupp


Okey ! kolla med tyskarna ? du menar att jag ska beställa ifrån tyskland elle vadå:p? jasså man måste tillverka egna verktyg:S lät krångligt ... men asså skilljer det på lamellen ifrån en CR 125 cross då? kanske är samma grejjer ? sen hörde jag att lamellerna kan slira pga att man kör på fel olja stämmer det ?

TAck på förhand //Robin
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
3181329 Okey ! kolla med tyskarna ? du menar att jag ska beställa ifrån tyskland elle vadå:p? jasså man måste tillverka egna verktyg:S lät krångligt ... men asså skilljer det på lamellen ifrån en CR 125 cross då? kanske är samma grejjer ? sen hörde jag att lamellerna kan slira pga att man kör på fel olja stämmer det ?

TAck på förhand //Robin
Ja det stämmer att de kan slira. Det beror på lamelltypen. Står i manualen vad du skall använda, på crm är det t.ex vanlig motorolja som rekomenderas. Men vissa kräver att speciell växellådsolja används och de kan då slira om du kör på motorolja. Inte själv råkat ut för detta problemet men läst om fenomenet här på sh.

Och nej jag är rätt säker på att det inte sitter samma grejer i cr:en. Helt olika motorer och innehåll för övrigt så.

125_next: Du måste ju ha ett sätt att hålla fast kopplingen när du skall skruva av bultarna. Sätta en nyckel i vevaxelsmuttern föreslår du eller?
 

widell1111

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2007
Ort
`?
Hoj
Honda CRM 125 -92
Ja det stämmer att de kan slira. Det beror på lamelltypen. Står i manualen vad du skall använda, på crm är det t.ex vanlig motorolja som rekomenderas. Men vissa kräver att speciell växellådsolja används och de kan då slira om du kör på motorolja. Inte själv råkat ut för detta problemet men läst om fenomenet här på sh.

Och nej jag är rätt säker på att det inte sitter samma grejer i cr:en. Helt olika motorer och innehåll för övrigt så.

125_next: Du måste ju ha ett sätt att hålla fast kopplingen när du skall skruva av bultarna. Sätta en nyckel i vevaxelsmuttern föreslår du eller?


Okey men då är ju säkert lamellen helt slut... det som är mysko är ju att alla växlar går skit fint att få när crossen är avstängd å står still:) kanske har nått med lamellerna att göra ..

MVH
 

_RaLLaN_

Guest
Okey men då är ju säkert lamellen helt slut... det som är mysko är ju att alla växlar går skit fint att få när CROSSEN är avstängd å står still:) kanske har nått med lamellerna att göra ..

MVH

Haha, kalla en crm för cross va ju de roligaste jag hört :tuttar
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
3181375 Okey men då är ju säkert lamellen helt slut... det som är mysko är ju att alla växlar går skit fint att få när crossen är avstängd å står still:) kanske har nått med lamellerna att göra ..

MVH
Barnproblem på crm verkar det som. Prulle har varit med om samma sak, och en annan på nsr (samma motor). Men detta gäller mest när kopplingen inte tar, eller om du växlar utan att koppla t.ex så kan 2:an vara svår att få i. Så jag skulle gissa på att allt har med kopplingen o göra.

3181484 Skulle nog säga att den ser ut mer som en permobil. :pannkyss
Ja det är mycket möjligt. Men cr:en ser ju exakt likadan ut från den tiden så. ;)

Anledningen till att crm kördes som Enduro var för att dess bottendrag vann över cr:en långa vägar. (de tävlingsanpassade crm) även gatmodellen skulle jag vilja säga.
 
Last edited:

widell1111

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2007
Ort
`?
Hoj
Honda CRM 125 -92
Tack lundberg för dina bra och seriösa svar :) till _Rallan_ min CRM är moddad till cross inget som man använder i trafik ... ända som man ser att det är en CMR är nog texten på kåpan och framlyset ;) ... får jag fråga va du menar med permobil ?
 

Mxburn

pilljocke
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Sthlm/spånga
Hoj
Gsxr600 exc 250(350) hva sm125
125_next: Du måste ju ha ett sätt att hålla fast kopplingen när du skall skruva av bultarna. Sätta en nyckel i vevaxelsmuttern föreslår du eller?

Jag petar i en växel och spärrar bakhjulet med nått.. då kan ju inte kopplingskorgen snurra! :tummenupp

Edit: kanske inte funkar om lamellerna e för slitna kom jag på:näsblod
 
Last edited:

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
3181567 Tack lundberg för dina bra och seriösa svar :) till _Rallan_ min CRM är moddad till cross inget som man använder i trafik ... ända som man ser att det är en CMR är nog texten på kåpan och framlyset ;) ... får jag fråga va du menar med permobil ?
Lundberg :gnissla

Det han menar är det att crm har inte riktigt kraft nog att hänga med i dagens cross mått direkt. Därför störde han sig på att du kalla den cross.
 

_RaLLaN_

Guest
Lundberg :gnissla

Det han menar är det att crm har inte riktigt kraft nog att hänga med i dagens cross mått direkt. Därför störde han sig på att du kalla den cross.




han är sån. jag har lärt mej leva med det.

ta inte allt han säger så seriöst.


// t4pp3r
 

widell1111

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2007
Ort
`?
Hoj
Honda CRM 125 -92
Lundberg :gnissla

Det han menar är det att crm har inte riktigt kraft nog att hänga med i dagens cross mått direkt. Därför störde han sig på att du kalla den cross.


okey men jag har aldrig haft en nyare cross heller... -har bara haft 80 talare .. så den här duger ju länge .. sen äre väll ingen som sagt nått om att jämföra med en ny heller:O om han menar så så ta tex en äldre bil.. å en nyare är inte den äldre en bil bara för att den inte hänger med den nyare motormässigt? sen så är inte en CRM så slö utan pluggar heller... är väll runt 30hk?
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
3182512 okey men jag har aldrig haft en nyare cross heller... -har bara haft 80 talare .. så den här duger ju länge .. sen äre väll ingen som sagt nått om att jämföra med en ny heller:O om han menar så så ta tex en äldre bil.. å en nyare är inte den äldre en bil bara för att den inte hänger med den nyare motormässigt? sen så är inte en CRM så slö utan pluggar heller... är väll runt 30hk?
26 på bakhjulet enligt Bikes bromsbänk test. Som den är i orginalutförande är den ganska slö men går o få den hyffsat pigg för sin ålder.
 

widell1111

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2007
Ort
`?
Hoj
Honda CRM 125 -92
26 på bakhjulet enligt Bikes bromsbänk test. Som den är i orginalutförande är den ganska slö men går o få den hyffsat pigg för sin ålder.


det låter ju bra det :) räcker länge för mej.... som första riktiga hojj iaf.. te sommaren fåre bli en 250cc
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top