Honda FMX650

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Hittar ingen tråd om denna modell så jag skapar en.

Denna hoj är en bland många motarder med lite lägre effekt, ca 40hk om jag förstått rätt.

Någon som har erfarenheter av dessa cyklar?

Vad jag lurar mest på är

1. Känns de slöa

2. Är de tungjobbade

3. Är det en bra första Motard för ett färskt körkort?

Övrig information är också önskvärd.

(till dig som frågar dig varför jag inte googlar; jag tycker det är roligare att höra vad detta forums experter har att säga, brukar till syvende sist vara mer pricksäkert)

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
1. Ja!
2. Nej!
3. Finns väl ingen motard som är "dålig" för en nybörjare...beroende på viket sammanhang förstås. Vissa modeller kräver en massa service

Jag skulle hellre satsa på en KTM 625/660/690

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
du tröttnar på den efter en kvart..
vill du ha nå smidigt enkelt mycket roligare lättare med mindre hk o lite service mm så titta hellre på drz400sm smidig hoj som går tillräckligt bra. :tummenupp

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
1. Ja, kanske inte de första milen men sen..

2. nope, väldigt lättkörda. Körskolan hade ett par fmxer, så dom är lättkörda:tungan

3. borde vara ganska lagom. inte jätte mycket effekt så körkortet borde vara säkert:D
busa, som åka på fram eller bakhjulet borde den vara bra på (har inte direkt testat men va ganska sugen när läraren inte kollade:rolleyes:)

sen är de ju en honda, o de är ju ett riktigt bra argument för att köpa en :tummenupp

majken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2010
Hoj
2005, Honda FMX650
Jag köpte min FMX i höstas så jag har inte kört allt för mycket ännu.

Detta är min första motard-maskin. Det som talade för var att det var långa serviceintervaller och att den var billig i både drift och försäkring.

Jag har inte provkört någon annan så jag är inte rätt man att yttra mig om effekten. Den räcker för mig men självklart vill man alltid ha mer.

Den är lättkörd, har haft två kompisar som provkört som ingen av dem har mc-kort eller kört mc förut som just påpekade detta.

Min slutsats är att det är en perfekt bruksmaskin som är billig. Skulle säga att den är toppen som förstahoj.

Lite tröttsamt att lyssna på alla KTM-are som bara klagar på den. Skulle säga mycket mc för pengarna. :tummenupp

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Jag har inte provkört någon annan så jag är inte rätt man att yttra mig om effekten. Den räcker för mig men självklart vill man alltid ha mer.
Lite tröttsamt att lyssna på alla KTM-are som bara klagar på den. Skulle säga mycket mc för pengarna. :tummenupp

För att alla KTM-are har kört ktm som är mycket rappare :tungan
Är det rätt pris och du gillar maskinen så köp den. Du kan alltid byta senare. Men trött är den, håller bra gör den förmodligen som alla honda. Honda kvalitet på grejerna och honda priser på reservdelar.

Man måste inte ha det värsta. Vill man ha en problemfri cykel till ett lågt pris är den förmodligen ett förnuftigt val. Lycka till.

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Ett alternativ för en tight budget är en sm konverterad xr 600. Dessa är betydligt lättare och troligtvis en del piggare. Har dock enbart kick.

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
När jag skulle gå över från 125a stod jag lite förvirrat och valde mellan FMX650 och DRZ400SM. Så otroligt glad att jag valde DRZan, den känns mycket lättare och smidigare och framförallt något rappare. FMXen är lättkörd men den känns faktiskt tung och klumpig, inte nåt som inbjuder till att sladda och hoppa med...

Moggina

Ung och vild ^_^
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Innan:Honda FMX 650, KTM 990 SM, NU: KTM 690 SMCR 2019
Perfekt första hojj!

Man tröttnar på effekten efter ett tag men med omdrevning, KN-filter och annat system så kan den bli lite roligare.

minns att jag tyckte min gammla blev jävligt varm när jag körde i skogen med den.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy