Honda har ny MC-försäkring tillsammans med IF

sportlj

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Hornet 600 / 2002
Tja alla,

Jag sålde min hornet igår. Nu får jag leva utan min mest älskade ägodel. Får se hur det går...

Hur som helst, Honda har kommit med en ny MC försäkring som gör att man kan försäkra Honda ruggigt billigt hos IF.

Tex:
Honda Hornet CB600, årsmodell 2001 i centrala göteborg, helår helförsäkrat för 3100kr (om du är över 25 år). Inget annat bolag som kan slå det antar jag...

Men.... Hur tror ni det blir om 1 år eller i längden?

Kommer de att ändra efter 1 år när de fått in en massa nya kunder och när de lockat över alla MC folk till att köpa en Honda?

Vad tror ni?
 

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
Triumph har ju inte gjort det.

Dessutom är det ju ganska mycket högre försäkring och självrisk för de värsta sporthojarna.

Den här försäkringen har diskuteras rätt mycket här redan.

//Anders.
 

D. Vine

Snabbare än Nosler
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Kungälv
Hoj
Honda CBR900RR
Ja jag kan då säga att min fireblade-00 var väl sådär billig.. 11,800 kr i helförsäkring. + en självrisk på 25,000 kr för vagnskada + 15,000 kr i självrisk för stöld.

:mad:
 

sportlj

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Hornet 600 / 2002
ok.... inte min mening att starta ny tråd om gammalt ämne...jag letar upp den andra tråden...

thx.
 

D. Vine

Snabbare än Nosler
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Kungälv
Hoj
Honda CBR900RR
Jag tror att det kommer höjas igen efter ett år.

Men det är bara min gissning.

Men helt klart är det ju ett sätt För Honda att försöka få mer folk till att köpa Honda....
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
UnderDOG skrev:
Triumph har ju inte gjort det.

Dessutom är det ju ganska mycket högre försäkring och självrisk för de värsta sporthojarna.

Den här försäkringen har diskuteras rätt mycket här redan.

//Anders.

Tja...de tillät ju stora Daytonan från början...men tog bort den sen. Det e väl inget som säger att vare sig Honda eller Triumph försäkringen alltid kommer gälla de modeller den gör idag...
 

Teinvall

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Monster 800Sie
D. Vine skrev:
Ja jag kan då säga att min fireblade-00 var väl sådär billig.. 11,800 kr i helförsäkring. + en självrisk på 25,000 kr för vagnskada + 15,000 kr i självrisk för stöld.

:mad:

Den höga självrisken stämmer inte. Pratade med Honda i helgen och det är 6000 kr som gäller för vagnskada oavsett mc. Dubbel självrisk då föraren är under 25. För stöld är den alltid 5000
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Teinvall skrev:
Den höga självrisken stämmer inte. Pratade med Honda i helgen och det är 6000 kr som gäller för vagnskada oavsett mc.

Med tilläget: "2. Försäkringen gäller även med dubbel självrisk för aktuellt skademoment fr om den andra skadan inom samma försäkringsår."
 

D. Vine

Snabbare än Nosler
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Kungälv
Hoj
Honda CBR900RR
Teinvall skrev:
Den höga självrisken stämmer inte. Pratade med Honda i helgen och det är 6000 kr som gäller för vagnskada oavsett mc. Dubbel självrisk då föraren är under 25. För stöld är den alltid 5000


Den stämmer allt. Men det är på sport och street2 som det är den självrisken på. Jag frågade till och med fler än en gång...


Den är ändrad enligt folket på if.
 

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sjöbo
Hoj
Ingen
Teinvall skrev:
Den höga självrisken stämmer inte. Pratade med Honda i helgen och det är 6000 kr som gäller för vagnskada oavsett mc. Dubbel självrisk då föraren är under 25. För stöld är den alltid 5000

På mitt försäkringsbrev står det under

I övrigt gäller:
Självrisk för stöld är 15 000 kr
 

Sweppe

Medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 1290 super duke -20
Teinvall skrev:
Den höga självrisken stämmer inte. Pratade med Honda i helgen och det är 6000 kr som gäller för vagnskada oavsett mc. Dubbel självrisk då föraren är under 25. För stöld är den alltid 5000

Fel.....

Har pratat med dom idag!
Jag fick på min 954a 15000:- Hel\Helår 25000:- självrisk
sen fick jag 2666:-\mån om jag tog så jag kan ställa på och av och DÅ blev självrisken 6000:-
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Finns som sagt en del spridda trådar kring ämnet IF-Honda-försäkringen, som dock dött ut med tiden... därmed lätt missa.

Men, ska försöka sammanställa åtminstone lite... :va

IF-Honda-försäkringen, helförsäkring, med normala självrisker omfattar egentligen inte R-hojar, men en del tycks ha fått premieförslag ändå, med dom ruggiga självriskerna... :död

Hur premierna är uppdelade ser man enklast i IFs lilla PDF: HÄR!

Där framgår det även att "Sport" egentligen bara trafikförsäkras.

Vilka hojar som ingår i en del av dom olika klasserna har TouchMan65 berättat: Tyvärr ingen info om klassen "street".. :(

S.Touring 1
CB1100 R
VF1000 R
VFR700
VFR750 F
VFR750 F
VFR800

S.Touring 2
CB1300 SA
CBR1000 F
CBR1100 Blackbird
VTR1000 F Firestorm

Touring 1
GL1000 Gold Wing
GL1100 Gold Wing
GL1200 Gold Wing
GL1500
GL400
GL500 Silver Wing
GL650
NT650 V Deuville
PC800
ST1100 Pan European, ev. ABS

Touring 2
GL1800 Gold Wing, ABS
NRX1800
ST1300 Pan European ABS

Utifrån den listan förstår jag då att jag kör en Sporttouringhoj... :gnissla Får väl smälta det och inse att den säkert är lika kul att köra Firestorm i år, som det var förra året... :)

Viktigt att notera är att IF kräver en besiktning hos en Honda Verkstad om din Honda inte är Svensksåld. Och DET är svårt se... Handlar det om en privatimporterad Honda så står det -"Direktimport -JA" i dom uppgifter vi dödliga kan se hos VV. Solklart, den ska besiktigas. MEN... är hojen köpt hos en sidoimportör som tex Actionsports eller MC-Kompaniet står det -"Direktimport -NEJ" hos VV.. men IF kan ändå se att det är pararellimporterad, och kräver då besiktning hos Honda-Verkstad innan dom tecknar försäkring... . Den besiktningen kostar allt från 330 kr till 1.600 kr.

Hur det kommer gå med den här försäkringen? Tja... om en massa folk köper tex Firestorm och kraschar, så lär den bli förpassad till "Sport.klassen" :( men hoppas det går bra, för....

...jag tycker å ena sidan att det är vansinne att Firestorm med sina blygsamma 110 hk ska dela klass med ex R1 a 170 hk (gamla klass 7) men tycker samtidigt det är oroväckande att alla dessa specialförsäkringar snart gör det omöjligt försäkra en R-hoj, dom bir rätt ensamma i sin lilla grupp.

Skulle vilja köpa mig en Aprilia RSV -04, men då den billigsate försäkrigen landar på 32.000 kr, på mig, en 40-årig gubbe... :D och jag får IF-helförsäkring på VTRn för 6.200 kr, så blir det VTR ett år till...

/B
 
Last edited:

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
Vad jag kan se så har du bara fel på en punkt och det är att det står:
** Kategorierna Street2 och Sport går att enbart trafikförsäkra om så önskas.
Och inte "Kategorierna Street2 och Sport går enbart att trafikförsäkra"

Så det är inget konstigt att folk har fått premieförslag på de hojarna också.

//Anders.
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
UnderDOG skrev:
Vad jag kan se så har du bara fel på en punkt och det är att det står:
** Kategorierna Street2 och Sport går att enbart trafikförsäkra om så önskas.
Och inte "Kategorierna Street2 och Sport går enbart att trafikförsäkra"

Så det är inget konstigt att folk har fått premieförslag på de hojarna också.

//Anders.

Livet är besynnerligt, den PDF jag får upp säger: -"** OBS! Endast Trafikförsäkring omfattas". Säkert något tekniskt någonstans, typ en proxy, här eller där, eller hur man ställt in sin lokala cache... :3freak Ser i så fall ut som om IF ändrat i sina villkor, men att det visas på olika sätt beroende på vilken IF-webb-server man hamnar på, eller så har jag fått totalt hjärnsläpp... :tomten

Edit:/ Har du ev. en tryckt papperskopia om IF-försäkringen, sm du refererar till? Den är i så fall annorlunda än vad man hittar på webben... I så fall är IF riktigt rejält amatörmässiga... :tungan /Slut edit.../

/B
 

Bifogat

  • IF.jpg
    IF.jpg
    132.3 KB · Visningar: 77
Last edited:

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sjöbo
Hoj
Ingen
benkar skrev:
Livet är besynnerligt, den PDF jag får upp säger: -"** OBS! Endast Trafikförsäkring omfattas". Säkert något tekniskt någonstans, typ en proxy, här eller där, eller hur man ställt in sin lokala cache... :3freak Ser i så fall ut som om IF ändrat i sina villkor, men att det visas på olika sätt beroende på vilken IF-webb-server man hamnar på, eller så har jag fått totalt hjärnsläpp... :tomten

Edit:/ Har du ev. en tryckt papperskopia om IF-försäkringen, sm du refererar till? Den är i så fall annorlunda än vad man hittar på webben... I så fall är IF riktigt rejält amatörmässiga... :tungan /Slut edit.../

/B


Jag har halvförsäkring på min cbr600 -00 som går under just sportkategorin!!!

Tror det finns en annan PDF på hondas hemsida http://www.hondamc.com/templates3/Page.asp?id=3376

och den på IFs är fel!!!
 
Last edited:

Wilhelm

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2004
Ort
Värmland
Hoj
gsxr 1000 k7
gurra2fast skrev:
På mitt försäkringsbrev står det under

I övrigt gäller:
Självrisk för stöld är 15 000 kr


Det stod samma på mitt försäkringsbrev, det är det som gäller om man
har märkes försäkring på honda sport maskin

jag betalar 5500:- helår halvförsäkring på 929:a
10000 hel/ hel då är självrisken 25000:- vid vurpa.
trafik 4500:- år.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top