Honda hornet 600 + roadtrip=sant?

CalleGBG

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Hoj
Honda Hornet -01
Tog mc kort i år vilket är det bästa jag gjort! köpte en honda hornet som jag endast har kört endags turer med.
Är nu jäkligt sugen på att åka på många längre resor under 2010!
Men eftersom jag är helt grön på detta så har jag 1000 frågor!

Honda hornet 600 + roadtrip + 191 cm lång= sant?? (Har åkt sträckor på max 30 mil, men det går bra om man tar och pausar ibland.)

Packväskor till honda hornet 600? (hade tänkt att komma undan billigt. Biltema kanske?) Vill lätt kunna plocka av dom då jag inte behöver dom större delen av året.

Kom gärna med andra tips till nybörjare som mig. kanske redan finns svar på mina frågor någon annanstans. Länka gärna isåfall!

nishboggha

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Hertig-11 wr450-07
Är i precis samma sits som dig! Tog Kortet nu i Septermber ( det bästa jag gjort på mycke länge)

men har endast hunnit med 30 mil, sen kom snön :(
Och jag hade också tänkt ut på en Europa semester nästa år med en kawasaki z750.
Kanske en korkad idé att dra iväg med en öppen hoj! men värt ett försök. (Får träna nacken i vinter)
Packväskor är inhandlade hos Bikeshop.se och ett set nya däck ska beställas...Ungefär så långt har jag kommit i planerandet.
Men tips på vad man ska tänka på mm mottages tacksamt!

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Sittställningen på Horneten bör ju göra den bekväm på längre turer, kanske kommer du störas lite av taskigt vindskydd, en flyscreen rekomenderas!
Biltemas väskor finns det både ris & ros att läsa om, men för dom slantarna tror jag det funkar utmärkt!
Trevlig hoj för övrigt, det var min första mc. :tummenupp

Jaakoobssoon

Member!
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
.
Är i precis samma sits som dig! Tog Kortet nu i Septermber ( det bästa jag gjort på mycke länge)

men har endast hunnit med 30 mil, sen kom snön :(
Och jag hade också tänkt ut på en Europa semester nästa år med en kawasaki z750.
Kanske en korkad idé att dra iväg med en öppen hoj! men värt ett försök. (Får träna nacken i vinter)
Packväskor är inhandlade hos Bikeshop.se och ett set nya däck ska beställas...Ungefär så långt har jag kommit i planerandet.
Men tips på vad man ska tänka på mm mottages tacksamt!

Hej, har inte varit på någon lång resa, men körde runt 80 mil under en dag i somras med min Z750 och det var inga problem :tummenupp

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000
Jag köpte en Honda Hornet i England förut som jag körde hem, hade en 80 liters backpacker ryggsäck. Funkade kanon!

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Horneten funkar finfint att toura med :tummenupp
Jag var på en roadtrip och körde runt södra Sverige under en vecka under början av säsongen 07.
Är själv 193cm lång men med lite pauser då och då så gick det fint :)

Går till och med bra att köra på stränderna runt Ystad :tungan

Bifogat

• P5180170small.JPG
    P5180170small.JPG
    101.1 KB · Visningar: 313

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Har inte kört just en Hornet, men klarar du 30 mil utan större "smärtor" så går det nog bra att köra 40-50 oxå, om du tar i lite och pausar med jämna mellanrum. Kör själv lite små-touring med min caféhoj och det funkar det med!

Ställer mig upp på fotpinnarna då och då och stretchar lår och ljumskar. Lägger ibland fötterna på bakre fotpinnarna för att variera körställningen och få blodet att cirkulera bättre i benen. Lite småtrix!

Runt 60 mil är mitt personbästa på Trajan och det funkar, fast då blir man lite trött framåt kvällen... ;-)

Bifogat

• Cool cat bland hermeliner.jpg
    Cool cat bland hermeliner.jpg
    239.6 KB · Visningar: 287
  • Dag 2 Truxan på fjället.jpg
    Dag 2 Truxan på fjället.jpg
    239 KB · Visningar: 218
Last edited:

CalleGBG

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Hoj
Honda Hornet -01
Tack så mycket för alla svar! Trodde aldrig det skulle gå så fort!
Jag har även ett cross styre på hojen vilket gör att jag sitter ytterligare lite rakare vilket nog inte är dumt!

Tmax500, jag tror jag såg dig på okq8 vid beryllgatan i slutet av sommaren, jäkligt fin hoj!

Last edited:

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Tmax500, jag tror jag såg dig på okq8 vid beryllgatan i slutet av sommaren, jäkligt fin hoj!

Kan nog vara så! Den, och Statoil mittemot, är mina "hemmamackar". OKQ8 när jag vill ha luft i däcken och 98 oktan. Statoils automatstation när jag nöjer mig med en slurk 95 oktan.... :)

EDIT: du kan köpa min Biltemaväskor _riktigt_ billigt! (de är ju inte så dyra som nya direkt, 399 kr...). Köpte dem nya 2008 men de passade inte riktigt på trajan, det blev liksom inte bra med fästpunkterna.

Så därför gick de bara några dagars testurer på hemmaplan innan jag bytte till bagen du ser på fotona ovan (som f.ö. är jättebra, men kostar 3 ggr så mycket som Biltemas väskor). Tittar du på Biltemas väskor är väääldigt lika väskorna från Silver som kostar runt 1000-lappen.

Samma väska från samma fabrik, fast med Biltema-logga? Eller en noggrant gjord kopia? Ja, man funderar ju...!

Last edited:

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Hej, har inte varit på någon lång resa, men körde runt 80 mil under en dag i somras med min Z750 och det var inga problem :tummenupp

80 mil? Det är väl inget avstånd för en norrlänning? Det kör man väl för att handla? ;-)

Vi i andra ändan av riket tycker ju att efter 20 mil - ja, då är man bortrest! :)

//TMax *sörlänning*

CalleGBG

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Hoj
Honda Hornet -01
Kan nog vara så! Den, och Statoil mittemot, är mina "hemmamackar". OKQ8 när jag vill ha luft i däcken och 98 oktan. Statoils automatstation när jag nöjer mig med en slurk 95 oktan.... :)

EDIT: du kan köpa min Biltemaväskor _riktigt_ billigt! (de är ju inte så dyra som nya direkt, 399 kr...). Köpte dem nya 2008 men de passade inte riktigt på trajan, det blev liksom inte bra med fästpunkterna.

Så därför gick de bara några dagars testurer på hemmaplan innan jag bytte till bagen du ser på fotona ovan (som f.ö. är jättebra, men kostar 3 ggr så mycket som Biltemas väskor). Tittar du på Biltemas väskor är väääldigt lika väskorna från Silver som kostar runt 1000-lappen.

Samma väska från samma fabrik, fast med Biltema-logga? Eller en noggrant gjord kopia? Ja, man funderar ju...!

Ah mina hemma mackar med! statoil när jag inte orkar ta av hjälmen;)
Låter ju intressant med väskorna där, om du tror att dom sitter bättre på horneten?
Vad hade du tänkt sälja dom för då?

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Hoj
BMW R1200R -11
Jag körde en runda med min hoj neråt Tyskland i somras. Dessförinnan hade jag 15-20 mil som dagsbästa, men jag insåg att jag var tvungen att köra 30-35 mil dagligen. Det blev 40-45 mil dagligen och det funkade fint med lite pauser. F800GS har ju inte heller mycket till kåpa. Det funkar om man vill.

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Sitter du någorlunda bra så funkar i stort sätt vilken hoj som helst. Bra sittställning är det enda 'måste' på en hoj man ämnar att köra lite längre på.

gerthur

Medlem
Gick med
22 Jun 2009
Hoj
Honda Forza 350 -21, Honda CB500X -22
Hej
Jag köpte en Hornet -02 med liten kåpa i augusti och har gjort en del
långturer sedan dess. Den längsta var 50 mil och ett antal 27-mila. Jag
tycker det går bra men får stanna ofta och hoppa runt lite för att få igång
cirkulationen. Mitt främsta problem är kalla händer. Jag har nu monterat
Biltemas värmehandtag och de fungerar bra.
Packningen har jag i en vanlig tygväska som jag surrar fast baktill på sätet.
Jag har dessutom monterat en cykelkorg på höger sida. Den är fäst i
passagerarens fotpinne. Korgen är väldigt praktisk när man åker och handlar.
Det går snabbt att packa grejor i den. Det ser kanske inte så tufft ut, men
den funkar. Vanliga packväskor vet jag inte hur man fäster. Avgasröret sitter
ju lite dumt och det verkar inte finnas några fästpunkter.
Jag ställde av hojen i början av november, men funderar på att ta ut den igen
i morgon. Det är ju milt och skönt i Stockholmstrakten och söderut och kanske blir det en tur till.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum