Honda Mbx 125 f -84

yoppe

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2011
Hoj
1984 Honda MBX 125f
Som titeln säger har jag i min ägo fått denna 125:a.
Men jag har ett litet eller stort problem,den är trött som attan på de högre växlarna 1,2,3 upp till 90km/h går helt ok sen orkar den knappt att öka på 4:an och på 5:an och 6:an tappar den bara fart.
Den låter helt ok i motorn har gått ca 2300mil varvar upp till 9.000rpm utan större problem på de lägre växlarna.
Min tanke är att den av någon tidigare ägare blivit feldrevad då allt annat verkar ok enligt VV är den på 16kw.
Drivpaketet är slitet och skall bytas ändå men någon som vet om det kan vara något annat har inte skruvat med dessa motorer något innan.

Mvh/yoppe

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Kolla avgasportarna så de funkar som de ska, låter nästan som de går bakvänd eller är helstängda, sen kan du alltid kolla efter strypningar och eventuellt för högt drevat som du nämnde :tummenupp

yoppe

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2011
Hoj
1984 Honda MBX 125f
Kolla avgasportarna så de funkar som de ska, låter nästan som de går bakvänd eller är helstängda, sen kan du alltid kolla efter strypningar och eventuellt för högt drevat som du nämnde :tummenupp

Tack för tipset skall kolla upp avgasportar sitter det bricka i kröken om den är strypt?

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
Tack för tipset skall kolla upp avgasportar sitter det bricka i kröken om den är strypt?

Skulel kunna tänka mig det, annars är den nog halvmåne i luftburken och en platta med ett mindre hål i mellan insuget och förgarasaren möjligtvis :tummenupp

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Körskolans gamla Kawasaki eller Suzuki går ju bara upp till 90 km/h. Det är alltså en strypning.

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Den borde ju inte vara strypt om det enl vägverket är en 16kw mc. Det blir ju olagligt för en 16åring att köra den även om strypningen sitter på plats då. Min MBX jag hade när jag va 16 varvade ut på 5an men orkade sällan varva på 6an om det inte va medvind hemlängtan och man va pissenödig... Avgasporten är ju ett hett tips men även kolla över kolvringar förgasaren om nått munstycke är igensatt och luftfilter...

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Den borde ju inte vara strypt om det enl vägverket är en 16kw mc. Det blir ju olagligt för en 16åring att köra den även om strypningen sitter på plats då.

Det är olagligt för ALLA att köra en registrerad lätt motorcykel över 15 hästar/11 kw på allmän väg.

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
Det är olagligt för ALLA att köra en registrerad lätt motorcykel över 15 hästar/11 kw på allmän väg.

Då är det ingen lätt mc, eftersom att det inte går att regga en lätt mc med mer än 15hk, för då går den som mellan hoj :tummenupp

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
ehm vadå skulle inte jag med A-tung få köra en "lätt" mc med 22hästar? Den borde ju gå som en vanlig tung mc då ju?

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
ehm vadå skulle inte jag med A-tung få köra en "lätt" mc med 22hästar? Den borde ju gå som en vanlig tung mc då ju?

Den får bara framföras med den effekt som står på papper. Annars måste den omregistreras.

Det sägs att det heter oregistrerat fordon eller ombyggt fordon.

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
jaja du menar så... märklig den där 15hästars regeln jag hade närmare 30hästar i min mbx o jag lever ju så vad är det som är så farligt med det ? =( Aja åter till topic hur går det med mbxen?

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
Den får bara framföras med den effekt som står på papper. Annars måste den omregistreras.

Det sägs att det heter oregistrerat fordon eller ombyggt fordon.

Jag repiterar, "eftersom att det inte går att regga en lätt mc med mer än 15hk, för då går den som mellan hoj"

Alltså, om du registrerar en 125:a med mer än 15hk, så går den ju som mellan hoj, alltså du reggar verkligen in den med mer än 15hk!
:)

Annars stämmer det som du säger om man inte registrerar den så går den som oregistrerat fordon. Ombyggt går den som så fort du ändrar något på motorn, alltså går från original till icke original.

yoppe

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2011
Hoj
1984 Honda MBX 125f
Får ett nytt drivpaket i början av denna vecka med rätt utväxling men skall samtidigt se över sånt ni tipsatt om,som sagt är den reggad med 16kw jag har haft A kort i 16 år så vad den går som bryr jag mig inte så mycket om 699kr/år i försäkring (halv) jag skall ha den till att pendla med till jobbet ;)
Enligt säljaren skulle den inte vara strypt men å andra sidan verkade det inte som kunskapen var så stor heller.

yoppe

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2011
Hoj
1984 Honda MBX 125f
Lite update drivpaket bytt det var dock rätt utväxling så jag letade lite till och.....en kolvring har någon gång gått i tusen bitar misshandlat kolven så nu får det bli ny kolv.
Blev dock lite förvånad att det inte fanns ett märke i cylindern,men fick svar på detta när jag ringde och beställde kolv "det är stålfoder i den cylindern så en liten kolvring gör ingen skada på den" jaja tur i oturen det iaf.

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Ja där ser man ! Minns att min kolv gick i tusen bitar en gång pga för snåla munstycken och då borrade jag upp den till max överdimension och satte i en smidd viseco kolv och efter det gick den som fan "tyckte man då" =) Körde även med ett Allspeed trimavgas med k&n filter direkt på förgasaren... !

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jag repiterar, "eftersom att det inte går att regga en lätt mc med mer än 15hk, för då går den som mellan hoj"

Alltså, om du registrerar en 125:a med mer än 15hk, så går den ju som mellan hoj, alltså du reggar verkligen in den med mer än 15hk!
:)

Ja men om den är över 15hk/11kw så måste du ju registrera om den för att det ska gälla.

yoppe

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2011
Hoj
1984 Honda MBX 125f
Ja där ser man ! Minns att min kolv gick i tusen bitar en gång pga för snåla munstycken och då borrade jag upp den till max överdimension och satte i en smidd viseco kolv och efter det gick den som fan "tyckte man då" =) Körde även med ett Allspeed trimavgas med k&n filter direkt på förgasaren... !
Eftersom det är lite halvlurigt att få tag i en orginal kolv, och det efter närmare inspektion finns en liten skada på avgasporten troligen från kolvringen skickar jag cylindern till en motormekanisk verkstad som borrar upp han lite och fixar en kolv som passar...tur jag fick hojen billigt för nu börjar den bli dyr:huvet

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
Eftersom det är lite halvlurigt att få tag i en orginal kolv, och det efter närmare inspektion finns en liten skada på avgasporten troligen från kolvringen skickar jag cylindern till en motormekanisk verkstad som borrar upp han lite och fixar en kolv som passar...tur jag fick hojen billigt för nu börjar den bli dyr:huvet

Det är nog billigare att köpa nytt, än att låta en mekaniker lagat, har den skickat sönder avgasportarna, så har den antagligen slitet sönder i överkanten på cylindern också

yoppe

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2011
Hoj
1984 Honda MBX 125f
Det är nog billigare att köpa nytt, än att låta en mekaniker lagat, har den skickat sönder avgasportarna, så har den antagligen slitet sönder i överkanten på cylindern också

800kr för borrning och då hornar ur portarna också sen drygt en tusing för kolven landar notan på.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...