Honda NSR 01 eller Aprilia RS 02

mrcake

Ny medlem
Gick med
31 May 2012
Hoj
Snart en 125 sport hoj :)
Hej, jag har börjat spara till en lätt hoj nu och börjat fundera vilken man ska sikta på. Jag tänker köpa begagnat. Har funderat mycket på en NSR 125 från 2001 men jag blir lite tveksam när jag ser folk berätta hur bra Aprilia:n är. Vilken av dem är bäst? Eller är Hondas CBR bättre? Eller finns det kanske någon annan som är i samma prisklass som är bättre än alla tre?

Skulle uppskatta hjälp, jag är total nybörjare på hojjar.

sliCk_hampus

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2011
Hoj
Daytona 675 banhoj
Om du är helt nybörjare även på att meka med hojjar kanske cbr;en är att föredra då den är 4-taktare vilket kräver mindre underhåll. Den är även bränslsnålare. Den är dock mycket segare än en 2-takts 125a (ostrypt) och är liten i storleken, har även fjantigt små däck. Jag skulle satsat på en rs125a (har en sådan själv) Den är av rikitigt bra kvalitet, stor för att vara 125a och så går den riktigt bra ostrypt, den kräver dock lite mera underhåll i form av oljebyten , kolvbyten osv.

Alltså ska du åka strypt, billigt och har liten mek-kunskap är CBR;en att föredra
Vill du ha en snabb och rolig hoj så köp en Rs125a ostrypt, och lär dig att meka, inte så svårt med servicemanual eller hjälp av kunnig!

mrcake

Ny medlem
Gick med
31 May 2012
Hoj
Tack så mycket för hjälpen :) ! Jag tror jag satsar på en Aprilia isåfall för jag skulle gärna vilja lära mig att meka och har en kompis som även kan mycket som sakt att han kan hjälpa mig. Är det lätt att åka fast för ostrypt? Skulle gärna vilja kunna ta bil körkortet när jag blir 18.

fractal101

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Hoj
2x rs 125 02 1x SX 125 09
inte lätt att åka fast för ostrypt 125a så vitt jag vet, många poliser har inte ens mc kort, alla 125 skiljer i "fart" och olika prestanda osv. enda "riktiga" sättet är ju med en bänk vilket jag inte sett att någon svensk polis har :)

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Köp en aprilia eller gtfo...

Skickat via Tapatalk 2

mrcake

Ny medlem
Gick med
31 May 2012
Hoj
Okey, tack för hjälpen! Jag får se hur mycket pengar jag får ihop, om jag inte får råd med en Aprilia tror jag att jag siktar på en NSR. :)

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Kom ihåg att mycket underhåll är något av en myt! Oljebyte efter ~400 mil (om jag minns rätt) och kolvbyte efter runt 1000 om du kör ostrypt. Det tar ett litet tag innan du kört 1000 mil och det är ganska simpelt att byta kolven. :)

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Ja, förstår verkligen inte varför folk insisterar på att det är så mycket skruva på tvåtaktare som går på gata, jag gjorde i stort sett inget med min husqvarna när jag hade den, det var bara till att tanka och köra...
Ifall du inte har råd med en aprilia så skaffa mer cash bara!
Man får ett fint exemplar för under 20k, mycket mer hoj för pengarna än en NSR...

Skickat via Tapatalk 2

mrcake

Ny medlem
Gick med
31 May 2012
Hoj
Aha okey tack så mycket för all hjälp, men då drar jag nog inte till metaltown då, ska vara riktigt sparsam så att jag får ihop pengarna! :)

Fjalle

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2011
Hoj
Husqvarna sm 125 -07 (såld)
Ja, förstår verkligen inte varför folk insisterar på att det är så mycket skruva på tvåtaktare som går på gata, jag gjorde i stort sett inget med min husqvarna när jag hade den, det var bara till att tanka och köra...

Du fick inget måndagsexemplar som mej då :(
Mera skruva än köra

alex95

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2011
Hoj
honda cb150t -80 honda nsr -90
Är det lätt att åka fast för ostrypt? Skulle gärna vilja kunna ta bil körkortet när jag blir 18.

Det är ingen risk att du åker fast om du håller dig inom hastighetsgränserna. Jag besiktigade min Honda nsr ostypt det var inga problem :banana

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Min husqvarna gick igenom besiktningen ostrypt med HGS-rör enligt förra ägaren, bara tjöööp!

Skickat via Tapatalk 2

mrcake

Ny medlem
Gick med
31 May 2012
Hoj
Okey, tack för alla svar, fast jag är inte hundra på om jag vågar ta bort strypningen. Har en polis där jag bor som stannar både mooeder o bilar om de bara kör några km/h över hastighets gränsen :/

mrcake

Ny medlem
Gick med
31 May 2012
Hoj
Jag läste igenom "aprilia rs vs honda cbr" tråden. Jag har inte någon pappa som betalar heller :/. Finns det något mellanting? För jag skulle gärna vilja kunna kö om bilar o alla mopedfuckon men jag vet inte om jag har råd att lägga alla pengar på bensin. Har även tänkt köra lite längre resor med vänner. Så finns det någon mc som drar lite(kanske inte lika lite som cbr:en) som ändå kan dra nåra bilar o trimmade mopeder?

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
honda nsr som nämndes innan är väl ett bra alternativ? yamaha tzr 125 är ju motsvarigheten till NSR och är riktigt trevlig, jag hade en sket gammal tzr ifrån 87 men den vart riktigt pigg för dess ålder, billig som attan desutom (ca 15 tusen kr billigare än en rs) vilket gjorde att man hade en hel del pengar att ösa ut på bensin:)

mrcake

Ny medlem
Gick med
31 May 2012
Hoj
Ä va fan, ska nog satsa på en aprilia ändå :). Men jag kommer nog inte ha råd med en ny och de gammla är ju för fula :p. Men är det svårt/dyrt att fixa till det? Jag menar kn man strippa den där fram och byta till en rund framlampa ganska billigt? :) Skulle vara najs att få den att se ut lite som en streetfighter!

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...