Honda NSR 01 eller Aprilia RS 02

mrcake

Ny medlem
Gick med
31 May 2012
Hoj
Snart en 125 sport hoj :)
Hej, jag har börjat spara till en lätt hoj nu och börjat fundera vilken man ska sikta på. Jag tänker köpa begagnat. Har funderat mycket på en NSR 125 från 2001 men jag blir lite tveksam när jag ser folk berätta hur bra Aprilia:n är. Vilken av dem är bäst? Eller är Hondas CBR bättre? Eller finns det kanske någon annan som är i samma prisklass som är bättre än alla tre?

Skulle uppskatta hjälp, jag är total nybörjare på hojjar.

sliCk_hampus

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2011
Hoj
Daytona 675 banhoj
Om du är helt nybörjare även på att meka med hojjar kanske cbr;en är att föredra då den är 4-taktare vilket kräver mindre underhåll. Den är även bränslsnålare. Den är dock mycket segare än en 2-takts 125a (ostrypt) och är liten i storleken, har även fjantigt små däck. Jag skulle satsat på en rs125a (har en sådan själv) Den är av rikitigt bra kvalitet, stor för att vara 125a och så går den riktigt bra ostrypt, den kräver dock lite mera underhåll i form av oljebyten , kolvbyten osv.

Alltså ska du åka strypt, billigt och har liten mek-kunskap är CBR;en att föredra
Vill du ha en snabb och rolig hoj så köp en Rs125a ostrypt, och lär dig att meka, inte så svårt med servicemanual eller hjälp av kunnig!

mrcake

Ny medlem
Gick med
31 May 2012
Hoj
Tack så mycket för hjälpen :) ! Jag tror jag satsar på en Aprilia isåfall för jag skulle gärna vilja lära mig att meka och har en kompis som även kan mycket som sakt att han kan hjälpa mig. Är det lätt att åka fast för ostrypt? Skulle gärna vilja kunna ta bil körkortet när jag blir 18.

fractal101

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Hoj
2x rs 125 02 1x SX 125 09
inte lätt att åka fast för ostrypt 125a så vitt jag vet, många poliser har inte ens mc kort, alla 125 skiljer i "fart" och olika prestanda osv. enda "riktiga" sättet är ju med en bänk vilket jag inte sett att någon svensk polis har :)

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010