Honda Nsr med 180 cc.

lans

Skogsolle
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Åland
Hoj
Cbr 900
Jag har kikat lite på en Nsr med 180 cc som förmodligen är till salu, tänkte att det kanske vore någonting för mig när jag är på jakt efter en hoj. Men nu tänkte jag höra med er lite mer erfarna. Sliter det mycket mera att hojen är körd med 180 cc cylinder? Om den är rätt normalt körd alltså. Det är en -99 om det kan vara till hjälp.

Tacksam för svar.
 

steffo

бандит
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki Bandit 600N -96
Vad jag har hört ska det väll inte ens gå att få på större cylinder på "nyare" nsr :va
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
steffo skrev:
Vad jag har hört ska det väll inte ens gå att få på större cylinder på "nyare" nsr :va


Jodå, Finns en "trim" cylinder (180cc tror jag) som inte passar i blocket, Finns ett par andra som passar rakt på.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Jag pratade angående min motor med en MC mekaniker och då diskutterade vi växellåda mm vevparti. han hjälpte mig spräcka motorn när jag skulle lämna in vevpartiet på lagning så sa han att min växellåda var grymt överdimensionerad för min hoj och att oavsätt hur mycket jag trimmade skulle jag aldrig få ut den effekten som krävdes för att crasha lådan.. Det var vad han sa i af
angående vevpartiet så hjälpte han mig hitta en billigare vevstake som var till cross. den sa han skulle hålla för större cylindrar utan problem.
Vad jag vet så är det ofta lagrerna i motorn som tar större stryk så det beror ju på lite vad dom är dimensionerade för. på många nyare mopeder så håller inte lagrerna äns för att köra ostrypt.
 

lans

Skogsolle
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Åland
Hoj
Cbr 900
philsson skrev:
Jag pratade angående min motor med en MC mekaniker och då diskutterade vi växellåda mm vevparti. han hjälpte mig spräcka motorn när jag skulle lämna in vevpartiet på lagning så sa han att min växellåda var grymt överdimensionerad för min hoj och att oavsätt hur mycket jag trimmade skulle jag aldrig få ut den effekten som krävdes för att crasha lådan.. Det var vad han sa i af
angående vevpartiet så hjälpte han mig hitta en billigare vevstake som var till cross. den sa han skulle hålla för större cylindrar utan problem.
Vad jag vet så är det ofta lagrerna i motorn som tar större stryk så det beror ju på lite vad dom är dimensionerade för. på många nyare mopeder så håller inte lagrerna äns för att köra ostrypt.

Tack så mycket för svaret. Kanske blir den där iaf då :banana :tomten
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
men en fråga, en 180cc kolv med ringar väger väl mer än en 125cc kolv? då blir ju vikterna helt fel eller är jag bakom flötet?
 

Solid snake

Guest
DJM skrev:
men en fråga, en 180cc kolv med ringar väger väl mer än en 125cc kolv? då blir ju vikterna helt fel eller är jag bakom flötet?

Rätt, måste balanseras om.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
DJM skrev:
men en fråga, en 180cc kolv med ringar väger väl mer än en 125cc kolv? då blir ju vikterna helt fel eller är jag bakom flötet?


Du menar balansaxeln eller? Jag tror man får lite mer vibrationer som man helt enkelt får stå ut med!
 

lans

Skogsolle
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Åland
Hoj
Cbr 900
Får tala lite med lokala mcverkstaden eftersom dom hade den där. Men tack så mycket för alla svar som bringade klarhet i saken :tummenupp
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
DJM skrev:
men en fråga, en 180cc kolv med ringar väger väl mer än en 125cc kolv? då blir ju vikterna helt fel eller är jag bakom flötet?
Balanceringen är ju på självaste vevpartiet. Det man kan göra åt det är att du kan byta balansaxel om du får reda på vilken du ska ha. Annars ska det inte vibrera så mycket mer, men om det gör det så sliter det ju mer på grejerna.
 

lans

Skogsolle
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Åland
Hoj
Cbr 900
philsson skrev:
Vad skulle du få ge för hojen då?. bra skick?. :rolleyes:

Ingen aning än, får veta imorgon (hoppas jag). Förhoppningsvis under 3000 euro. Bra skick? Den stod ju upp iaf, nej men utsendemässigt var den väll helt okej.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
lans skrev:
Ingen aning än, får veta imorgon (hoppas jag). Förhoppningsvis under 3000 euro. Bra skick? Den stod ju upp iaf, nej men utsendemässigt var den väll helt okej.
Hehe. ;).. men föresten.. 3000euro är inte det typ 30k svenska?.. varför inte köpa en RS? ;) hehe.. dom ser ballare ut :rolleyes:
 

lans

Skogsolle
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Åland
Hoj
Cbr 900
philsson skrev:
Hehe. ;).. men föresten.. 3000euro är inte det typ 30k svenska?.. varför inte köpa en RS? ;) hehe.. dom ser ballare ut :rolleyes:

Ganska svårt att hitta en Rs på lilla Åland. Men jag har nog kikat på Rs, men en Nsr duger nog fint åt mig.
 

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
har inte stenkoll, det var ett tag sedan jag hade min NSR. Men hade en kompis som hade en likadan NSR som min fast med 180cc. Trots att han vägde 15kg mindre än mig, så drog den bara ifrån med ca 1,5m upp till toppfart. Dessutom vibererade den mer. Den största skillnaden var att den hade lite fetare mellanregister... men hela mc:n slits mer med trimmet på... så om du ska köpa den, pruta ner priset betydligt under vad en otrimmad kostar är mitt råd! :tomten
Lycka till!
 
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
RacerX skrev:
har inte stenkoll, det var ett tag sedan jag hade min NSR. Men hade en kompis som hade en likadan NSR som min fast med 180cc. Trots att han vägde 15kg mindre än mig, så drog den bara ifrån med ca 1,5m upp till toppfart. Dessutom vibererade den mer. Den största skillnaden var att den hade lite fetare mellanregister... men hela mc:n slits mer med trimmet på... så om du ska köpa den, pruta ner priset betydligt under vad en otrimmad kostar är mitt råd! :tomten
Lycka till!
Visst :D se det som en bra chans att pruta. Själv hade jag ju valt att köpa ett 180cc kitt endå. :hihi så det är 2 flugor i en smäll.. räkna med att du tjänar ca 3k om du endå tänkt köpa 180cc om du köper det med hojen + att du kan pruta lite.. skitbra faktiskt :rolleyes:
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top