Honda QR Bilder... :D

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Speed Triple R -15
Honda QR Bilder... *Uppdatering*

OBS! Var lite osäker på vart jag skulle posta denna tråden, så moderatorerna får gärna flytta den om ni tycker den ligger fel! :D OBS!

Tycker minimotos var en kul grej, men ville ha nått anorlunda, med lite bättre kvalité. Kvalitén behövs då jag har tummet så långt i mitten av handen som är möjligt :tuttar

Jag har precis inhandlat en Honda QR50 årsmodell okänt. Fick köpa den av en polare vars barn har tröttnat, 500 spänn gav jag :yoparty

Den har inte varit startad på två år lite drygt. Ungarna hade kört och så helt plötsligt så hade det sagt pang och så flög tändstiftet åt skogen! Vad kan det ha varit som hände?
Den är i ganska dåligt skick, punka bak, stötdämparna bottnar både fram och bak när man sätter sig (vadå, väger faktiskt bara 80, okej, 84 fjäderlätta kg :gnissla ).
Vad ska jag göra för att få denna till kördugligt skick igen?!
Kom med alla förslag som ni nu kan utbringa på denna suveräna sidan!

Tänkte göra detta till en tråd där jag löpande kan ställa frågor under det (omöjliga?) projektets gång.
Hjälp nu en stackars kille med detta så kärringen inte får rätt " - Vad ska du med den till?!?! Du kommer inte kunna laga den ändå." :hihi

Tja på er i vintermörkret! :fyllisar

Bifogat

• Bild 002.jpg
    Bild 002.jpg
    76.5 KB · Visningar: 314
  • Bild 003.jpg
    Bild 003.jpg
    90.5 KB · Visningar: 279
  • Bild 004.jpg
    Bild 004.jpg
    82.2 KB · Visningar: 216
  • Bild 005.jpg
    Bild 005.jpg
    52.6 KB · Visningar: 199
  • Bild 007.jpg
    Bild 007.jpg
    71.6 KB · Visningar: 559
  • t.jpg
    t.jpg
    71.2 KB · Visningar: 445
Last edited:

kjuze

Guest
Erkänn att du lagt på alla de där vikterna på skivstången bakom bara för detta fototillfälle. :)

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
MTS 1200 S
stötdämpningen är väl inte riktigt anpassad för 80-kilosklassen? hårdare fjädrar kanske?

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Speed Triple R -15
kjuze skrev:
Erkänn att du lagt på alla de där vikterna på skivstången bakom bara för detta fototillfälle. :)

HAHA, klart! :yoparty
Skämt åsido så är det typ 90kg med stången, dom största vikterna på bilden är bara 20kg, 90kg tar de allra flesta! :tungan

Du har inga andra tips för "den lelle"?

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Speed Triple R -15
bagerah skrev:
stötdämpningen är väl inte riktigt anpassad för 80-kilosklassen? hårdare fjädrar kanske?

Ja, det var det jag tänkte, men vart handlar man hårdare fjädrar till en QR? Eller vad finns det för fjädrar som passar?!

Tja

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Motorsurr..........Med Johannes

Espen skrev:
Ja, det var det jag tänkte, men vart handlar man hårdare fjädrar till en QR? Eller vad finns det för fjädrar som passar?!

Tja

Tjena!
Jag pysslar en hel del med den typen av motorer om du behöver hjälp :)
MVH
Roffe
www.vrm.se

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Speed Triple R -15
VRM Roffe skrev:
Tjena!
Jag pysslar en hel del med den typen av motorer om du behöver hjälp :)
MVH
Roffe
www.vrm.se

Man tackar! :tummenupp

Men jag tänkte att jag skulle ha detta som vinterpyssla, att skicka iväg den hade varit dåligt, dels för den tänkta budgeten och dels för kunskapen den skall bringa mig :Bugar :rofl Dessutom så skall tjejen få bil, då är det extra svårt att förklara att man skall lägga några tusen på en till leksak :näsblod

När man däremot fått den att gå så kanske en liten uppgradering av motorstyrka hade suttit på sin plats, då kan det vara mer aktuellt!

Men du får gärna tipsa mig, hur skall jag få den att gå, och vad ska man göra med den efter den har stått still i två år?
Vad tror du det var som orsakade smällen då tändstiftet for på permanent semester?
Är det förgasare på QR? (se ni hur dålig jag är på motorer :huvet )

Tja

Coola Ola

Guest
Ja, det är förgasare på QR:en....

Apropå tändstiftet, har du testat att helt enkelt skruva i ett nytt o pröva att starta den eller är gängorna helt skjutna? En liknande grej hände med min minimoto när jag glömt att dra åt tändstiftet ordentligt, det poffade ganska ordentligt när det hoppade ur (tändstiftet gängade ur sig själv pga vibrationerna) men det var ju bara att skruva i stiftet igen så gick den fint.

Behöver inte vara så komplicerat att få gång en gammal hoj som stått ett tag.

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Speed Triple R -15
Coola Ola skrev:
Ja, det är förgasare på QR:en....

Apropå tändstiftet, har du testat att helt enkelt skruva i ett nytt o pröva att starta den eller är gängorna helt skjutna? En liknande grej hände med min minimoto när jag glömt att dra åt tändstiftet ordentligt, det poffade ganska ordentligt när det hoppade ur (tändstiftet gängade ur sig själv pga vibrationerna) men det var ju bara att skruva i stiftet igen så gick den fint.

Behöver inte vara så komplicerat att få gång en gammal hoj som stått ett tag.

Nej köpte den idag, och då satt det inte nått tändstift i. Ska handlas imorgon. Då kommer följdfrågan, vad ska det vara för stift? :rodnar

Behöver man verkligen inte göra något med den efter att den stått i kallgarage i tvår år?
Imorgon kväll blir det att skruva isär allt som sitter på den, rengöra och sätta tillbaka.

Tja

VRM Roffe

Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Motorgrejor

Espen skrev:
Nej köpte den idag, och då satt det inte nått tändstift i. Ska handlas imorgon. Då kommer följdfrågan, vad ska det vara för stift? :rodnar

Behöver man verkligen inte göra något med den efter att den stått i kallgarage i tvår år?
Imorgon kväll blir det att skruva isär allt som sitter på den, rengöra och sätta tillbaka.

Tja

Tjenare igen!
Det sitter en 12mm förgasare på den här maskinen.
Du skall använda ett BPR 4 HS så blir motorn glad :tungan

MVh
Roffe

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Speed Triple R -15
VRM Roffe skrev:
Tjenare igen!
Det sitter en 12mm förgasare på den här maskinen.
Du skall använda ett BPR 4 HS så blir motorn glad :tungan

MVh
Roffe

Då inhandlas det ett BPR 4 HS imorgon.
Har du nått tips fjädrar? Hur tycker du jag skall göra med framgaffeln, den bottnar av min vikt nu!

Annars, finns det potential i motorn/cykeln i övrigt?

Vad tycker ni andra?! Är det ett döttfött projekt, eller kan det bli en liten kul wheeliemaskin? :yoparty

Tja

VRM Roffe

Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Espen skrev:
Då inhandlas det ett BPR 4 HS imorgon.
Har du nått tips fjädrar? Hur tycker du jag skall göra med framgaffeln, den bottnar av min vikt nu!

Vad tycker ni andra?! Är det ett döttfött projekt, eller kan det bli en liten kul wheeliemaskin? :yoparty

Tja

TJAAAA vad ska man tycka....
Den är ju byggd för en femåring så jag tycker att du gör kvinnan gravid slänger in maskinen i garderoben och väntar på att telningen blir mogen för uppgiften........hehe :hihi :rofl

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Speed Triple R -15
VRM Roffe skrev:
TJAAAA vad ska man tycka....
Den är ju byggd för en femåring så jag tycker att du gör kvinnan gravid slänger in maskinen i garderoben och väntar på att telningen blir mogen för uppgiften........hehe :hihi :rofl

Haha, det är ett sätt, men skulle jag få knodd nu så blir det för mycket arbete för damen här hemma, jag menar, jag är ju ett heltidsarbete! :D

Byggd för en femåring passar mig alldeles lagom då jag inte är mycket äldre i knoppen... jag kan liknas med en kraftigt överviktig femåring faktiskt! :fatta!

Så du tycker jag ska lägga ner, sälja skiten och vara ledsen hela vintern?! :(

Tja

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
Espen skrev:

Tja

den är väl snäppet för liten egentligen men får du igång skrotet så går det väl ha lite kul kanske.
prova att fixa distanser till fjädrarna i gaffeln och stöddämparen så blir den lite hårdare.

VRM Roffe

Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Espen skrev:
Haha, det är ett sätt, men skulle jag få knodd nu så blir det för mycket arbete för damen här hemma, jag menar, jag är ju ett heltidsarbete! :D

Byggd för en femåring passar mig alldeles lagom då jag inte är mycket äldre i knoppen... jag kan liknas med en kraftigt överviktig femåring faktiskt! :fatta!

Tja

Mjaaaaa men satsa på en liiite större Honda som INTE bottnar ur...
Jag tror du blir gladare i längden med en sån.
Gör i ordning den här och sälj den.
Den är ganska populär och har ett gott andrahandsvärde när den fungerar.

Med all vänlighet.
Roffe

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Espen skrev:

Tja

Sälj den då till mig. Jag bjuder 1 lök. =)

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Speed Triple R -15
VRM Roffe skrev:
Mjaaaaa men satsa på en liiite större Honda som INTE bottnar ur...
Jag tror du blir gladare i längden med en sån.
Gör i ordning den här och sälj den.
Den är ganska populär och har ett gott andrahandsvärde när den fungerar.

Med all vänlighet.
Roffe

Kollade lite vad dom kostar, dom ligger på runt femtusenlappen.
Jag kommer ju få byta kolv, tändstift, bakdäck, fixa stötdämparen bak. Det blir så liten vinst att det skulle känna för jävligt att sälja när man lagt ner en del arbete.

Själva tanken är ju att jag vill ha den så liten som möjligt, så att det blir lite minimoto känsla. Kanske till och med, om det finns däck, bygga en pytte sm :fyllisar
Finns det verkligen inget att göra med stötdämparna, kanske öka slaglängden på framgaffeln och hårdare fjädring bak? Börjar ju ångra mitt köp :gnissla

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Speed Triple R -15
rejser skrev:
den är väl snäppet för liten egentligen men får du igång skrotet så går det väl ha lite kul kanske.
prova att fixa distanser till fjädrarna i gaffeln och stöddämparen så blir den lite hårdare.

Distanser, hur menar du då? Vart ska dom monteras?

Har du bilder kanske?

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Var viking...kör stelben! :)

Beroende på var man skall köra så kanske det är en idé...

ni som är mer kunniga, SKJUT MIG :3freak

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...

Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...