Honda Shadow Chobber Replika

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Då min XS400 är klar funderar jag på att ge mig på ett nytt projekt.

Att bygga en replika av lnsplblvd:s bobber.
Detta är nog bland det snyggaste jag sett i bobberväg.

Några frågor dock som måste redas ut om detta skall kunna bli verklighet.

1: Kan man modifiera ramen utan att behöva regbesikta?
2: Vad tror ni det kostar att lämna in ramen för svetsa hardtail, sits samt sissybar?

Hatar att arbeta med metall men gillar att skruva och slimma till och installera nya handtag/reglage dvs all övrigt i bygget.
 

Bifogat

  • 8D7691D5-704E-46DB-8BB9-5D437F927377.jpeg
    8D7691D5-704E-46DB-8BB9-5D437F927377.jpeg
    115.1 KB · Visningar: 52
  • 8B63CD27-B448-4E6E-B957-036DC0CDFC09.jpeg
    8B63CD27-B448-4E6E-B957-036DC0CDFC09.jpeg
    230.2 KB · Visningar: 53

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det där är väl ändå en chopper och inte en bobber? ;)

Ang din första fråga så kan du såklart modifiera ramen utan att regbesiktiga, men lagligt lär det inte bli. Obs på årsmodell av hojen. Är den nyare än juni 1999 är det betydligt krångligare och kräver att SFRO involveras.

Din andra fråga är litegrann hur långt ett snöre är. Allt beror på vilka förutsättningar du ger personen som ska bygga. Kan vara värt att kolla med Calles i Moheda. De kanske har färdiga ramar till den hoj du tänkt. https://www.calleschopperdelar.com/
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Vi kan kalla den en Chobber! :)

Hade varit asnice med en helt ny ram, men ekonomiskt kanske bättre att modifiera befintlig. Om man plockar ner allt så man bara glider in med ramen så kanske det inte blir så dyrt?

tänkte sikta på någonstans runt 1990 på årsmodell. Jag kan leva med att vara lite olaglig, bara den går igenom besiktningen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag inte hundra koll på allt i huvudet med regbesiktningar trots att jag gjort en för mindre än en månad sen?

Men att ändra till fjädradram till stelben lär kräva regbesiktning och jag har för mig att det blir "ombyggt fordon" inte det något enklare "ändrat fordon" så ska det göras lagligt så är det nog även SFRO som ska koppla in. Sen kommer väl då nästa problem in att du måste göra tre större ändringar för att kunna SFRO besikta, vänta men lär vara en, sen kan du nog då ändra axelavstånd så du får en till ändring och sen kanske byta bromsar eller trimma motorn lite extra så du får över 20% mer effekt som nr tre.

Edit: kolla här https://www.google.com/search?q=omb...ZgBAKABAcgBCMABAQ&sclient=mobile-gws-wiz-serp

Sen varför i helvete lindas avgasrören med avgasbandage på en chopper? hör inte hemma på en chopper eller cafe racer heller säger en som döljer sitt fula avgassystem med just avgasbandage men det ser bara ut något mindre fördjävligt ?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Hm lurigt men samtidigt vill man ju att folk ska besiktiga efter man kapat i strukturella delar av fordon.

Detta måste dock göras känner jag för att om man väljer någon halvdan lösning och behålla ramen som den är så kommer man aldrig i mål och det ser inte bra ut.

avgasbandage kan jag nog tycka är snyggt faktiskt, ger lite myspys intryck. :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ja lite lurigt är det men allt går, är bara en fråga om tid och pengar? Räkna att det kostar minst det dubbla och tar dubbelt så lång tid som du tänkt, troligtvis ännu mer.

Ska du leja nån att svetsa en helt ny bakram och det inte finns nån färdig hardtail ram att "bara" svetsa dit lär det kosta, har ingen aning om vad men har på känn att det rör sig om hyfsat många tusenlappar, kan fort tänka att en custombyggd bakram kostar plus 10000 kr om allt arbete ska lejas bort.

Ska du göra det lagligt så är det nog SFRO som gäller om du ska kapa i ramen, kan tänka mig att det kanske kan gå att få igenom en hoj man kapat i ramen på beroende på vem som besiktar men frågan är om inte besiktningsmannen kan bli lite misstänkt på att en 90-tals Honda inte sålts med stelbensram.

Ett alternativ som inte är mer lagligt för det är ju att ta en 40 år gammal hoj som är besiktningsbefriad och besiktad och bygga om den, då slipper du besikta vart annat år men hojen är ändå i praktiken olaglig och obesiktad om du ändrar mer än vad man får.

Är ju väldigt skönt att veta att allt är lagligt framförallt om man blir stoppad så man slipper återställa för en regbesiktning eller kanske ännu mer om nåt händer om man skulle blir inblandad i en olycka och försäkringsbolagen kanske kan börjar ifrågasätta det hela.
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ett alternativ som inte är mer lagligt för det är ju att ta en 40 år gammal hoj som är besiktningsbefriad och besiktad och bygga om den, då slipper du besikta vart annat år men hojen är ändå i praktiken olaglig och obesiktad om du ändrar mer än vad man får.

Är ju väldigt skönt att veta att allt är lagligt framförallt om man blir stoppad så man slipper återställa för en regbesiktning eller kanske ännu mer om nåt händer om man skulle blir inblandad i en olycka och försäkringsbolagen kanske kan börjar ifrågasätta det hela.


Att fucka med besiktningsfriheten är typ det dummaste man kan göra, och slår hårt mot oss alla.

Vi har Europas absolut vettigaste, luftigaste och användarvänliga upplägg för ombyggda fordon.
Varför inte hedra systemet genom att använda sig av det?

Det är vi själva som skapat det - genom arbetet från A few good Men som stångade pannorna blodiga under ett decennium - men slutligen skapade utrymme nog för SFRO och godkännande av ombyggda- och egenbyggda fordon.

Jag citerar Bosse nu, men riktat mig till oss andra: pissa inte på dom unika möjligheter vi har!

Det mullrar vid horisonten. Vår frihet riskerar att bli brutalt kringskuren, och det redan inom bara några år.

Department for Transport i UK har fört fram ett förslag till en "Anti Tampering Law" för sina medborgare som i ett slag får Tyskland att framstå som ett slags frifräsarnas Mekka!

 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Det som är riktigt nice nu är att jag har min xs400 att cruisa runt med i sommar så detta bygge kan ta huuur lång tid som helst. Jag räknar med runt 2-3år och budget 35k inklusive inköp av hoj.

När den är klar får jag se om jag behåller den båda eller den roligaste.

Lagligt måste det vara så jag känner att jag är säker mot mig och andra i trafiken. Det som blir roligt med detta projekt är ju att motorn kommer tas ur ramen.

Så jag har gott om tid och möjlighet att modda. Jobbigt bara om man kapar och aldrig får den i trafik, men ramen och reg blir ju det första som jag lägger fokus på.

Kaaaaaanske finns en möjlighet att behålla ramen när jag ska ha dualseat som på bilden. Att sätet gömmer dämparn etc och ger bilden av att ramen är rak. Ibland stirrar man sig blint på något innan man börjat. Kanske är det ändå good enough?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Nu:

Steg 1 SFRO och kontakta besiktningsman
Steg 2 Två-Tre offerter för stelbenskonvertering om man glider in med ramen i handen. Kommer kontakta Valen Customs och Fogell Customs.



To be continued…
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Sen kommer väl då nästa problem in att du måste göra tre större ändringar för att kunna SFRO besikta, vänta men lär vara en, sen kan du nog då ändra axelavstånd så du får en till ändring och sen kanske byta bromsar eller trimma motorn lite extra så du får över 20% mer effekt som nr tre.
Stämmer detta även om man gör ett större ingrepp på ramen, som ju att rejka styrhuvudet och bygga stelben ändå är? Min förståelse efter min kontakt med SFRO var att ”tre större ändringar” var ett sätt att sammantaget få samma ”effekt” som om man t.ex. bygger om ramen fullständigt. Men, ska inte svära på det, då jag inte skulle göra något stort ingrepp i ramen och därför fick gå runt det med de tre ändringarna om jag skulle få igenom mitt bygge via SFRO.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Stämmer detta även om man gör ett större ingrepp på ramen, som ju att rejka styrhuvudet och bygga stelben ändå är? Min förståelse efter min kontakt med SFRO var att ”tre större ändringar” var ett sätt att sammantaget få samma ”effekt” som om man t.ex. bygger om ramen fullständigt. Men, ska inte svära på det, då jag inte skulle göra något stort ingrepp i ramen och därför fick gå runt det med de tre ändringarna om jag skulle få igenom mitt bygge via SFRO.
Tre större ändringar gäller väl bara bilar, eller?
Och det för att få slippa alla turbokonverteringar och liknande gissar jag.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tre större ändringar gäller väl bara bilar, eller?
Och det för att få slippa alla turbokonverteringar och liknande gissar jag.
Tre större ändringar gäller även motorcyklar. Troligen av liknande anledningar som för bilsidan, att inte bara låta det vara en genväg för att få igenom trimmade motorer till laglig registrering (vilket man väl iofs kan ha åsikter om). Men som sagt, min förståelse var efter snack med SFRO (i Skåne) att ETT rejält ingrepp i ramen också var tillräckligt. Det var bara om man inte gjorde det som man behövde göra de "tre större ändringarna". Min känsla då var att SFRO-reglementet _för ombyggt fordon_ framför allt är anpassat mot chopper-byggare och liknande och kanske inte oss som inte vill bygga långgaffel och stelben. Plus att de kanske främst vill ha seriösa byggare och inte bara de som kapar upp originalhojar och slänger på färdiga grejer från eBay/kina.

-Edit- förtydligande
 
Last edited:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Låter ju perfekt att SFRO är fördomsfulla mot allt annat än chobber-byggare! :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Att fucka med besiktningsfriheten är typ det dummaste man kan göra, och slår hårt mot oss alla.

Vi har Europas absolut vettigaste, luftigaste och användarvänliga upplägg för ombyggda fordon.
Varför inte hedra systemet genom att använda sig av det?

Det är vi själva som skapat det - genom arbetet från A few good Men som stångade pannorna blodiga under ett decennium - men slutligen skapade utrymme nog för SFRO och godkännande av ombyggda- och egenbyggda fordon.

Jag citerar Bosse nu, men riktat mig till oss andra: pissa inte på dom unika möjligheter vi har!

Det mullrar vid horisonten. Vår frihet riskerar att bli brutalt kringskuren, och det redan inom bara några år.

Department for Transport i UK har fört fram ett förslag till en "Anti Tampering Law" för sina medborgare som i ett slag får Tyskland att framstå som ett slags frifräsarnas Mekka!


Håller med dig fullt ut om det nu skulle uppfattas som annat, detta är anledningen till att jag valt att regbesikta kompressor Hondan med kompressorn just för att jag då är laglig. Förmodligen hade jag nog i mitt fall klarat mig att med att fulköra men det är ju som fel och nu kan ingen säga nåt om min kompressor.

Möjligen är hojen kanske något lite mer högljudd nu än vid besiktningen men den smällen får jag väl ta då, kompressorn finns ju i alla fall med i pappren.

Börjar man att laborera med besiktningsfriheten kommer den att ryka eller så blir de flygande besiktningarna mycket hårdare.


Det som är riktigt nice nu är att jag har min xs400 att cruisa runt med i sommar så detta bygge kan ta huuur lång tid som helst. Jag räknar med runt 2-3år och budget 35k inklusive inköp av hoj.

När den är klar får jag se om jag behåller den båda eller den roligaste.

Lagligt måste det vara så jag känner att jag är säker mot mig och andra i trafiken. Det som blir roligt med detta projekt är ju att motorn kommer tas ur ramen.

Så jag har gott om tid och möjlighet att modda. Jobbigt bara om man kapar och aldrig får den i trafik, men ramen och reg blir ju det första som jag lägger fokus på.

Kaaaaaanske finns en möjlighet att behålla ramen när jag ska ha dualseat som på bilden. Att sätet gömmer dämparn etc och ger bilden av att ramen är rak. Ibland stirrar man sig blint på något innan man börjat. Kanske är det ändå good enough?
Kontakta SFRO besiktningsmannen i ditt område och fråga vad som du måste gör om du ska SFRO besikta eller för på en vanlig regbesiktning eller rent av om klarar dig utan någon besiktning. I mitt fall så var jag ju ute efter att regga med ökad effekt så det kanske gör att man då snackade om tre större ändringar i mitt fall.

35k i budget med hoj köp låter lite om du räknar med att du ska stelbenskonvertera och rejka ramen, i alla fall om du ska ha lite klass på bygget. Kolla om du inte kan få till det hela med en orörd originalram om inte annat så tror jag att du har en trevligare hoj att köra om du har kvar bakfjäringen, har aldrig kört stelben, bara testat en äldre H-D runt kvarteret men jag kan tänka mig att hojen på bilderna inte är så skön att köra med stoppningen i sadeln som enda fjädringen.

Fast min Honda har ju knappast blivit bättre komfortmässigt efter mina ombyggnationer men ganska mycket häftigare. Kör på och bygg och även om det är vansinniga projekt som kostar pengar, men tänk efter flera gånger innan och under bygget och bygg nåt snyggt ;)
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Japp! Design före komfort alla dar i veckan på detta bygge. :)

Tycker det är så sjukt snyggt när man får tilo ramen på det sätt som på bilden. Sen är det ju typ bara bakskärm och sissy, resten är ju mys-pys meck med lite däck, handtal, reglage, mätare och filter etc.

Ramen blir ju det stora på denna. De som bygger riktigt proffsigt skrattar nog åt detta men för mig blir det nästa steg då jag även måste skruva ner hela hojen och ta ur motorn. :)
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Haha myspys mecket är sista 10% vilket i verkligheten är 90%. ?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Nu har jag snackat med en av SFROs besiktningsmän. Sjukt trevlig och satan vad kunnig! Han visste allt om den typ jag ville bygga som på bilden och kom med förslag etc.

Så nu är det helt enkelt att hitta en Honda Shadow 1988-1998 för 15k och köra hem och skruva isär. :)
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top