Honda VF750F, synpunkter?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Går i tankarna om att köpa mig en VF750f -83 eller -84 i sommar, men tänkte försöka få lite mer kött på benen gällande modellen först. Först och främst tilltalar den mig estetiskt och vad man skulle kunna göra om på den för att få den lite mer i min stil. Men så kommer man ju till den maskinella biten. Har sökt runt lite men inte hittat någon som nämner några direkta fel med modellen...

Farsan (som har betydligt fler år i hoj-branchen) har lite synpunkter gällande hojen, men det är mer på hörsägen än egen hans egna erfarenhet av den. Han har framförallt synpunkter gällande motorns konstruktion (V4) och säger att det innebär betydligt mer besvär och kostnader än säg, en äldre GSX1100 eller liknande. Kostnaderna säger ju sig självt men är den besvärligare att hålla i bra bruksskick?

Är det något man ska tänka på eller se upp för med hojen?

"Det är en Honda."-typ av svar är inte riktigt det jag är ute efter för jag har inga direkta fördomar vad gäller märken utan jag vill ha konkreta exempel på vad man ska se upp med och vad som är bra med den (utöver att den ser jäkligt tuff ut).

Välkomnar alla informativa svar, både positiva och negativa.
 
Med resarvation för att jag kan minnas fel: De tidiga versionerna hade en alldeles för mjuk framfjädring detta åtgärdades 87-88 någon gång har jag för mig. 91 var listan med uppdateringar så många att Honda gjorde en helt ny hoj.

Edit: Av vad jag har hört/läst mig till ska motorn vara helt skottsäker och inte ha några svaga punkter alls.
 
Edit: Av vad jag har hört/läst mig till ska motorn vara helt skottsäker och inte ha några svaga punkter alls.

Det där är VFR

TS:
VF är föregångaren, vilket hade problem med smörjning o nedkörda kamaxlar till följd.

Något som bör vara fixat, var dock uppmärksam med detta.
 
OK. Tackar för upplysningen.

Vad gäller fjädring så skulle det inte vara något problem eftersom jag har för avsikt att byta gaffel och sving om jag köper en.

Något annat man bör ha ögonen på?
 
VF750F, VF1000F (83-84) "Äter" kammar å vippor samt kamkedjespännare.
Jag har bytt på åtskilliga maskiner under slutet av 80-talet, och dom har definitivt inte blivit bättre med åren.
Ja skulle INTE köpa en sådan utan att få se under ventilkpåporna...
Dessa maskiner var rena guldäggen att få in på verkstäder, de vart MYCKE dyra reparationer.
Generalageneten för Honda gav inte nå bra garanti för delarna, och ibland fick man byta kammar å vippor mer än en gång på smma maskiner (JA, ev andra orsaker undersöktes för att utesluta andra grundfel).

Så min rekomendation är att OM du verkligen vill ha en VF, så se till att kolla under ventilkåporna så du inte råkar ut för en dyr överraskning.
Och lyssna så inget skrammel eller andra oljud hörs då den är igång.

Annars skulle ja mer kunna rekomendera VFR750F från 86 å framåt, nu var den ny då ja servade dessa maskiner, men ja har inte hört att dom hade nå svaga punkter om de inte kommit fram under 90-talet vill säga.

Ibland förväxlas VF 750 med VFR 750... VF (83-84) VFR (86- )
 
VF750F, VF1000F (83-84) "Äter" kammar å vippor samt kamkedjespännare.
Jag har bytt på åtskilliga maskiner under slutet av 80-talet, och dom har definitivt inte blivit bättre med åren.
Ja skulle INTE köpa en sådan utan att få se under ventilkpåporna...
Dessa maskiner var rena guldäggen att få in på verkstäder, de vart MYCKE dyra reparationer.
Generalageneten för Honda gav inte nå bra garanti för delarna, och ibland fick man byta kammar å vippor mer än en gång på smma maskiner (JA, ev andra orsaker undersöktes för att utesluta andra grundfel).

Så min rekomendation är att OM du verkligen vill ha en VF, så se till att kolla under ventilkåporna så du inte råkar ut för en dyr överraskning.
Och lyssna så inget skrammel eller andra oljud hörs då den är igång.

Annars skulle ja mer kunna rekomendera VFR750F från 86 å framåt, nu var den ny då ja servade dessa maskiner, men ja har inte hört att dom hade nå svaga punkter om de inte kommit fram under 90-talet vill säga.

Ibland förväxlas VF 750 med VFR 750... VF (83-84) VFR (86- )

Hur ofta skedde dessa byten av kammar och vippor? En gång per säsong eller en gång på en fem års period? Och vad brukade det kosta i runda slängar då dessa byttes?

VFR har jag även tittat på, men då efter delar (enarmssving). Tycker VF:en har helt rätt stuk men om de maskinella nackdelarna väger tyngre än de visuella fördelarna så får det nog bli en annan hoj.

Är det något mer man bör vara vaksam för? Verkar ju som att krånglet med motorn är det största minuset.
 
Hur ofta skedde dessa byten av kammar och vippor? En gång per säsong eller en gång på en fem års period? Och vad brukade det kosta i runda slängar då dessa byttes?

VFR har jag även tittat på, men då efter delar (enarmssving). Tycker VF:en har helt rätt stuk men om de maskinella nackdelarna väger tyngre än de visuella fördelarna så får det nog bli en annan hoj.

Är det något mer man bör vara vaksam för? Verkar ju som att krånglet med motorn är det största minuset.

1st 750 byttes 2ggr, 2st 1000 byttes 2ggr. De kördes ner på EN säsong, ca 1000 mil per maskin... Obs, de va fan 20 år sedan...Men totalt ca 10st 750/1000 som de byttes kammar å vippor under en säsong.
Å priset ska ja inte svära på, ja ska kolla.
Ja har sparat micro-fisher med priser från 1988-90 då det begav sig. Hittar ja själva reservdelsnummrena, så återkommer jag.
Det var 4st kammar, 8st vippor å lite packningar, och ev. kamkedjespännare.

Eftersom de e rätt gamla nu så kan vattenpumpen ev. läcka, å kolla verkligen så de inte läcker IN i motorn till oljan.

Någon maskin var det generatorproblem med.

Men visst är de ett visst "stuk" på hojen :tummenupp
 
Lite småtuff är den allt
 

Bifogat

  • vf750f-rb.jpg
    vf750f-rb.jpg
    87.4 KB · Visningar: 686
1st 750 byttes 2ggr, 2st 1000 byttes 2ggr. De kördes ner på EN säsong, ca 1000 mil per maskin... Obs, de va fan 20 år sedan...Men totalt ca 10st 750/1000 som de byttes kammar å vippor under en säsong.
Å priset ska ja inte svära på, ja ska kolla.
Ja har sparat micro-fisher med priser från 1988-90 då det begav sig. Hittar ja själva reservdelsnummrena, så återkommer jag.
Det var 4st kammar, 8st vippor å lite packningar, och ev. kamkedjespännare.

Eftersom de e rätt gamla nu så kan vattenpumpen ev. läcka, å kolla verkligen så de inte läcker IN i motorn till oljan.

Någon maskin var det generatorproblem med.

Men visst är de ett visst "stuk" på hojen :tummenupp

Aj aj, låter ju lite besvärligt det där. Om det var under längre tid slitaget bildades skulle jag nog kunna leva med det men tanken att byta efter varje säsong känns ju lite oekonomiskt och dumt, oavsett hur häftig hojen är. Men det tycks ju ändå vara rätt så många som håller hårt i sina VF750:s. Har dom lyckats råda bot på problemet genom modifikationer i motor eller lärt sig leva med flera tusen kronor i reparationer varje år? Eller kör dom helt enkelt aldrig hojen (låter den stå i garaget)?

Uppskattar all info jag kan få om du orkar besvära dig med det. Kostar det allt för mycket så får jag väl se på andra hojar.

Men låt säga att man hittar en lågmilad hoj som inte tycks ha några tecken på ovan beskrivna problem, är det något som egentligen talar emot ett köp annat än eventuella reparationskostnader i framtiden?

Synd att det ska vara så många problem med modellen eftersom jag verkligen gillar looken. Ser ju ut som en riktig racer-hoj utan att vara täckt i en jäkla massa plast. :D

Lite småtuff är den allt

Yes! :tummenupp
 
Last edited:
:tummenupp Har själv en Honda VF 1000R -84 . Man får ta det lungt när man kör och tänka på att den är 25 år gammal sporthoj. Har inte haft dessa problem som det har nämt men jag har själv hört om dessa problem kan uppstå !! Lycka till :)
 
Jag har haft en och den var grym, älskade motorljudet! Lite dåliga bromsar kanske. Jag körde den inte så långt innan jag bytte för jag ville ha något modernare. Kolla mitt garage där har jag nån bild :)
 
Aj aj, låter ju lite besvärligt det där. Om det var under längre tid slitaget bildades skulle jag nog kunna leva med det men tanken att byta efter varje säsong känns ju lite oekonomiskt och dumt, oavsett hur häftig hojen är. Men det tycks ju ändå vara rätt så många som håller hårt i sina VF750:s. Har dom lyckats råda bot på problemet genom modifikationer i motor eller lärt sig leva med flera tusen kronor i reparationer varje år? Eller kör dom helt enkelt aldrig hojen (låter den stå i garaget)?

Uppskattar all info jag kan få om du orkar besvära dig med det. Kostar det allt för mycket så får jag väl se på andra hojar.

Men låt säga att man hittar en lågmilad hoj som inte tycks ha några tecken på ovan beskrivna problem, är det något som egentligen talar emot ett köp annat än eventuella reparationskostnader i framtiden?

Synd att det ska vara så många problem med modellen eftersom jag verkligen gillar looken. Ser ju ut som en riktig racer-hoj utan att vara täckt i en jäkla massa plast. :D



Yes! :tummenupp

Oljetryck var ok, och de testades å köra motor utan ventilkåpor å de skvätte olja som de skulle i vipp/kam-garnityret. Så frågan var hela tiden om de var fel på materialet i ytan på antingen kam och/eller vippor... Generalageneten (Sportmanship) mumlade mest om de iaf.
De va alltså ALLA kammar å vippor som gick ner sig, inte bara några.

Men de vore intressant om de finns nån som servat å meckat VF under de senare 15 åren som kan ha mera info...

Ja återkommer me besked om ja hittar mer info om priser...
 
Såå, tillbaka...

Insugkam framcyl 14111-MB0-020 570Kr ink. moms
Insugkam bakcyl 14121-MB0-020 570Kr ink. moms
Avgaskam framcyl 14131-MB0-020 570Kr ink. moms
Avgaskam bakcyl 14141-MB0-020 570Kr ink. moms

Vippa 14611-MB0-000 156Kr ink. moms x 8st

Kedjespännare 14510-MB0-871 -2 -3 -4 500Kr ink. moms x 2st

Plus arbetskostnad, den kommer ja inte ihåg.

De var reducerat pris från generalageneten under en begränsad period. Och tänk på att de e 20 år sedan dessa priser gällde.
 
Oljetryck var ok, och de testades å köra motor utan ventilkåpor å de skvätte olja som de skulle i vipp/kam-garnityret. Så frågan var hela tiden om de var fel på materialet i ytan på antingen kam och/eller vippor... Generalageneten (Sportmanship) mumlade mest om de iaf.
De va alltså ALLA kammar å vippor som gick ner sig, inte bara några.

Men de vore intressant om de finns nån som servat å meckat VF under de senare 15 åren som kan ha mera info...

Ja återkommer me besked om ja hittar mer info om priser...

Har för mig lösning ang. smörjning så googlade lite, fann detta med diverse lösningar

http://www.math.uwaterloo.ca/~rblander/V4_cams.html
( http://www.math.uwaterloo.ca/~rblander/moto_long.html )
 
Såå, tillbaka...

Insugkam framcyl 14111-MB0-020 570Kr ink. moms
Insugkam bakcyl 14121-MB0-020 570Kr ink. moms
Avgaskam framcyl 14131-MB0-020 570Kr ink. moms
Avgaskam bakcyl 14141-MB0-020 570Kr ink. moms

Vippa 14611-MB0-000 156Kr ink. moms x 8st

Kedjespännare 14510-MB0-871 -2 -3 -4 500Kr ink. moms x 2st

Plus arbetskostnad, den kommer ja inte ihåg.

De var reducerat pris från generalageneten under en begränsad period. Och tänk på att de e 20 år sedan dessa priser gällde.

Ja billigt var det ju inte direkt. Får se hur det blir, är ju än en dryg månad eller två innan något köp börjar bli aktuellt.

Men jag tackar så mycket för infon, mycket enklare att bestämma sig om man känner till problemen som kan uppstå på förhand. :)

Har för mig lösning ang. smörjning så googlade lite, fann detta med diverse lösningar

http://www.math.uwaterloo.ca/~rblander/V4_cams.html
( http://www.math.uwaterloo.ca/~rblander/moto_long.html )

Tackar! Får sätta mig och läsa igenom detta noga. Verkar ju vara mycket väldokumenterat. :tummenupp
 
Mycke intressant :tummenupp

Men som sagt, de e mycket pul å äga en sånn där VF...

Man kanske skulle leta opp en VF1000F å bygga en AMA-Superbike-replica. Men de blir mye hempul i rovan då :)

Men ja har nog blevat för bekväm av mig för å få de färdigt :D

Har mycket fritid så det kanske skulle passa mig då? :hihi

Kanske får göra något besök på ett "specialiserat" forum för att få tag i någon som är riktigt insatt i just modellen för att få ytterligare info om problematiken (och eventuella lösningar).

Tackar så jättemycket för alla svar. Har varit till stor hjälp! :tummenupp
 
Varför inte en CBX 750, om du nu ändå är inne på Honda? Stuket är ju näst intill detsamma, bonus är en betydligt bättre motor, om det nu stämmer att det är en förstorad variant av CBX 600E-motorn?

4779462652.jpg
 
Varför inte en CBX 750, om du nu ändå är inne på Honda? Stuket är ju näst intill detsamma, bonus är en betydligt bättre motor, om det nu stämmer att det är en förstorad variant av CBX 600E-motorn?

4779462652.jpg

Jodå, har faktiskt tittat lite på en CBX som finns här i stan för en billig peng, och mycket riktigt så skulle den kunna vara ett bra alternativ. Får se hur det blir, men det finns ju en hel uppsjö av 80-tals hojar med oändliga möjligheter... VF750:n var bara en av dessa alternativ som jag behövde veta lite mera om eftersom den är rätt så udda / egen.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top