Honda VFR-tråden

tommi

Guest
om man tar bort katten, sätter på ett slip-on, fixxar bort allt pair-air och o2 crap, hur många hästkrafter kan man få ur en VFR800, från 2003 och uppåt ?

svårt att säga men motorn ska ju ge 109 hästar minus ett par för drivlinan tror min ger 103 eller 105 på bakhjulet en -06 med slipon powercommander kn filter o2 eleminator katten är kvar men tror inte man tjänar så mycket på att ta bort den dock.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
jag funderade på en VFR men tyckte att den kändes för tung, och för tung för den effekten den har. Den vita 09:an är för jävla snygg ..

apropå katten , vissa hävdar mellan 5 och 10 HK vinst bara på att ta bort katten.
 

Ronny A

Skogstomte
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Honda Vfr 800 02:a,Honda Cb 750 f -81,Ktm 640 Adventure 05:a,Äldre maskiner-sålt: Suzuki rmx 250 -91 ,Ktm 250 exc-f -07 Bandit 600 96
vet inte hur katten e uppbyggd på mc,då jag e bilmek. men en katt på en standard personbil snor ungefär 10% effekt.
vet inte om det är keramisk eller metallisk monolit i en mc..e det keramisk,så lär den sno mycke effekt,medans en metallisk även kallas högflödeskatt,och beroende på cell-antal snor allt ifrån 1-4%
Nu har ju detta oxå med avgaspulser att göra,samt mottryck i systemet,en katt skapar ett viss mottryck som tillverkaren har räknat med i bestyckning av insprut/förgasare,så att hel sonika plocka bort en katt på en mc med förhållandevis liten motorvolym kan medföra att mottrycket blir för lågt,och då förlora effekt istället för vinna.
jämför t.ex.med en gammal volvo 240 glt,orginal 1.75" avgassystem..funkar att byta till 2" för mer effekt..över 2.5" får man för lågt mottryck och förlorar effekt...bara mer väsen
hadde det rört sej om en liten bilmotor med dom vartalena dom har,så hade jag inte rekommenderat att hiva katten,för o vinna mer effekt..då det påverkar mottrycket för mycke,utan istället byta till en metallisk dito,typ 100-cells burk.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Mkt bra inlägg Ronny. Jag antar att min kat är en högflödes-sådan. Skulle den ta 1-4% av den effekten tillverkaren anger? Detta är då mätt på vevaxeln va ? Jag känner till det där med mottryckoch effektförlust, hade det problemet på en gammal 125:a.
Konstigt nog verkar det inte vara så på min nuvarande hoj. Kan det vara att de här nyare motorerna känner av luftflöde och mottryck och ställer in sig ? Så har jag det på min bil iaf. VFR-en har väl också nån aktiv Lambda sond som känner av det där med syre i avgassystemet. Jag bara spekulerar här, rätta mig om jag har fel.

vet inte hur katten e uppbyggd på mc,då jag e bilmek. men en katt på en standard personbil snor ungefär 10% effekt.
vet inte om det är keramisk eller metallisk monolit i en mc..e det keramisk,så lär den sno mycke effekt,medans en metallisk även kallas högflödeskatt,och beroende på cell-antal snor allt ifrån 1-4%
Nu har ju detta oxå med avgaspulser att göra,samt mottryck i systemet,en katt skapar ett viss mottryck som tillverkaren har räknat med i bestyckning av insprut/förgasare,så att hel sonika plocka bort en katt på en mc med förhållandevis liten motorvolym kan medföra att mottrycket blir för lågt,och då förlora effekt istället för vinna.
jämför t.ex.med en gammal volvo 240 glt,orginal 1.75" avgassystem..funkar att byta till 2" för mer effekt..över 2.5" får man för lågt mottryck och förlorar effekt...bara mer väsen
hadde det rört sej om en liten bilmotor med dom vartalena dom har,så hade jag inte rekommenderat att hiva katten,för o vinna mer effekt..då det påverkar mottrycket för mycke,utan istället byta till en metallisk dito,typ 100-cells burk.
 

Ronny A

Skogstomte
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Honda Vfr 800 02:a,Honda Cb 750 f -81,Ktm 640 Adventure 05:a,Äldre maskiner-sålt: Suzuki rmx 250 -91 ,Ktm 250 exc-f -07 Bandit 600 96
var 125:an 2-taktare? dom är ännu känsligare för avgaspulserna,och därav så finns det expansionskammare på dom som gör att pulsen "slår tillbaka" mot avgasporten i ett visst läge,för att sedan hjälpa nästa puls att dras ut ur cylindern,och vinna effekt..på en 2-taktare kan det göra mycke effekt med ett rätt beräknat expansionssystem.
Om,det gäller samma siffror på mc som på bil,och att mottrycket inte spelar in,så bör du få ut 1-4% mer effekt med katten borttagen,(mätt på vevaxel)om du har en metallisk.
det borde rent rimligtvis vara metalliska på mc tycker jag,då dom klarar av hårdare körning,högre genomströming,och högre varvtal.
en keramisk begränsar det övre registret markant,speciellt då över säj 7500 rpm..då bromsar den flödet duktigt mycket,och man får laborera med duration och lyft på kamaxel för att skapa ett högre flöde,som klarar högre varvtal,men detta medför att lågfartsegenskaperna blir lidande.
 

marinmo

Kör med Jofa-hjälm som enda skydd
Gick med
28 May 2008
Ort
Ingenstans
Hoj
VFR 800 ABS -02
Hola!

Har nyss inhandlat en -02a med ABS. Kändes väldigt annorlunda från min tidigare hoj (GSX-R 1000, inte så konstigt mao) men VFRen hade en så jäkla jämn och skön gång. Det enda jag tyckte var negativt var att, och det verkar ju vara välkänt, att den gick ganska stötigt från låga (under och tillochmed ~3000) varv. Jag är van vid att växla upp ganska snabbt från 1an till 3an och det känns som att man kanske inte ska göra det nå mer, runt 4-5000 lät och kändes det som motorn mådde bäst - spec med tanke på bränsleförbrukning osv.

Sen skadar ju inte 6000 hel/hel heller ... Någon som vet vad halv/hel kostar? Kan bli aktuellt, ska börja plugga så kostnaden får ju gärna bli lägre, även om 6000 är riktigt riktigt bra.

Vet någon här i tråden (läste inte igenom hela, intenderar att göra det senare) om hur mycket värmehandtag kostar att få monterade?
 

Hosan

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki GSX 600F & Honda VFR 2001
Då får man ta och joina denna grupp då jag nyss införskaffat mig en Honda VFR :)
Vilken hoj alltså... Glad Midsommar på er!
 

Ronny A

Skogstomte
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Honda Vfr 800 02:a,Honda Cb 750 f -81,Ktm 640 Adventure 05:a,Äldre maskiner-sålt: Suzuki rmx 250 -91 ,Ktm 250 exc-f -07 Bandit 600 96
Öäser mej igenom tråden på nytt och ser att många har trubbel med fjädringen,samt att det verkar som om damerna understyr en aning för er.
Det ni kan testa med är att höja upp gaffelbenena i styrkronan ett par mm i taget tills ni e nöjda.
Detta påverkar gaffelvinkel och hojjen blir mer snabbstyrd.
Mina e uppdragna ca 6 mm över kronan.
Inget svårt arbete alls..lossa de 2 övre,samt de 2 undre m6-bultarna på sidan av benena i kronan,sen är det bara att lyfta upp gaffeln.
man bör va 2 stycken när man gör detta,och se till att inte ha belastning på gaffeln,då säjer det "pang" så har du gaffeln en ½-meter genom kronan
på min enduro-maskin så e det ett jäddra skruvande upp och ner för olika typer av underlag och bansträckning.
....bara ett tips
 

TJ86

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
sösdala
Hoj
01 honda vfr 800
Tjena grabbar (o damer) söker en sprängskiss till min VFR 800FI -01
o om ingen har det lr vet vart så hjälp mig med hur många kuggar som är standar...(F/B)
 

masw1

The blue one
Gick med
11 Sep 2006
Ort
20minuter från Uppsala
Hoj
Honda hornet 900 -02
Hojbytartankar..

Har funderingar på att köpa en vfr 800 02-05.
Idag kör jag en hornet 900 och tycker att det är det är lite väl jobbigt med vinden. Annars är jag kanonnöjd med den.
Hur är en vfr i jämförelse den borde ha ungefär samma prestanda.

Någon här som är intresserad av ett byte ?? skick PM..:)
 

Ronny A

Skogstomte
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Honda Vfr 800 02:a,Honda Cb 750 f -81,Ktm 640 Adventure 05:a,Äldre maskiner-sålt: Suzuki rmx 250 -91 ,Ktm 250 exc-f -07 Bandit 600 96
Vet inte hur Hornet e i vind,men kan intyga att vfr:en är skapligt okänslig för det mesta i vindförhållande..sidvind,kastvindar,fartvind...inga problem
 

trullen

Gult är skönt....right?
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki GSX 750ES - 83, Honda VFR 800 -99
Hola!

Har nyss inhandlat en -02a med ABS. Kändes väldigt annorlunda från min tidigare hoj (GSX-R 1000, inte så konstigt mao) men VFRen hade en så jäkla jämn och skön gång. Det enda jag tyckte var negativt var att, och det verkar ju vara välkänt, att den gick ganska stötigt från låga (under och tillochmed ~3000) varv. Jag är van vid att växla upp ganska snabbt från 1an till 3an och det känns som att man kanske inte ska göra det nå mer, runt 4-5000 lät och kändes det som motorn mådde bäst - spec med tanke på bränsleförbrukning osv.

Sen skadar ju inte 6000 hel/hel heller ... Någon som vet vad halv/hel kostar? Kan bli aktuellt, ska börja plugga så kostnaden får ju gärna bli lägre, även om 6000 är riktigt riktigt bra.

Vet någon här i tråden (läste inte igenom hela, intenderar att göra det senare) om hur mycket värmehandtag kostar att få monterade?


Hur gammal och var bor du då samt vilket bolag? :)
Jag fick prisförslag på ~8k halv från LF, men då är jag förvisso 25 också.
 

Mlscrew

Ride like you stole it
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 950 SMR -08
Farsan köpte nyss en gammal VFR 93:a och tänker i vinter lacka om hela hojjen.

Nu undrar han såklart om man kan få tag i orginal dekalerna ? Kollade på dekaltrim men hittade ingen jag tyckte stämmde med orginalet.

// Christer
 

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Borensberg
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
Farsan köpte nyss en gammal VFR 93:a och tänker i vinter lacka om hela hojjen.

Nu undrar han såklart om man kan få tag i orginal dekalerna ? Kollade på dekaltrim men hittade ingen jag tyckte stämmde med orginalet.

// Christer

Honda har.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Farsan köpte nyss en gammal VFR 93:a och tänker i vinter lacka om hela hojjen.

Nu undrar han såklart om man kan få tag i orginal dekalerna ? Kollade på dekaltrim men hittade ingen jag tyckte stämmde med orginalet.

// Christer

Dekaltrim kan trycka efter fil om du kan skaka fram, maila deras kundtjänst och fråga. Lycka till med farsans hoj. De skär också ut dekaler.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top