Honda Vs Yamaha

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Nu kommer frågan som ställts i flera år att tas upp igen...

Är egentligen Yamahan så mycket sämre än Hondan? Valentino har bytt cykel från Honda till Yamaha och hans resultat verkar inte ha påverkats nämnvärt (vi får iofs se om detta gäller ett helt race också). Max Biaggi gnällde om att hans Yamaha var sämre än Hondan och när han sen satt på en Honda så var hans resultat i princip identiska mot året innan.

Detta var ett ämne även under 90-talet. Luca Cadalora hävdade envist att man bara kunde bli världsmästare på en Honda och att hans vinster var ett resultat av hans exceptionella talang (underförstått givetvis) när han sen fick en NSR så tog han fortfarande sina 1-2 segrar per år och poängsumman såg likadan ut....

Alex Barros körde grymmetider på Yamahan under förra årets försäsong och såg ut som en seriös titelkandidat innan hans knä gick sönder och spolierade den säsongen.

Mick Doohan har hela tiden hävdat att Honda och Yamaha är likvärdiga hojar och att det beror på om folk kan köra dem eller inte, och i och med Rossis prestationer på sistone så undrar jag om han inte har rätt.

Vad säger ni?

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Skribenter foer diverse hoj-tidningar har vid flera tillfaellen faatt koera Hondan, Yamman, Kawan och Duccen och dom har enhaelligt sagt att Hondan aer en baettre hoj. Iaf betydligt mer laettkoerd, baettre och jaemnare effektregister osv osv. Men ser man krasst pa det sa kan nog Yamman ga precis lika snabbt runt en kurva som en Honda. Det handla nog bara om att det aer laettare att ligga pa graensen med Hondan. Det raader vael ingen tvivel om att Rossi aer den baesta foeraren och han kanske har det extra som behoevs foer att koera lika fort pa Yamman. Det ska bli MYCKET intressant att se om han grejar ett helt rejs eller om det blir Rossi som krashar bort sig varannat rejs i aar!

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Tja, nu har ju Yamaha ändrat på en väldig massa saker under vintern, så det är ju inte samma hoj längre.
Lika bra som Honda, njae det tror jag inte, i sådant fall hade fler yammor legat högre upp i fältet. Nu är det vassaste förarna längst fram, d.v.s rossi, capirex, biaggi + Sete som visat sig vara rätt jäklig på att köra sen förra året. Sedan kommer kopplet med hondor..
Men Rossi har pekat på hur han vill ha det, och yamaha verkar ha kunnat leverera det.
Första året, med bara 6st fyrtaktare, två hondor, två yammor och två suckor, gjorde väl ingen rättvisa egentligen. Hondan verkade redan första året vara rejält överlägsen. 2003, visade på samma sak, även om yammaförarna inte hörde till absoluta toppen.
I år, ja, nu verkar ju suzuki och kawa äntligen visa att de kan tillverka cyklar. Tror att materialet i år är jämnare, och mer kommer hänga på förarna/teamen även om honda har en edge rent tekniskt.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Jag tror det beror på att Yamaha helt enkelt inte har förare på samma nivå som Honda, Carlos Checa och Norick Abe må ha fått till ett par holeshoots men är knappast toppförare 2004. Melandri däremot kan nog visa framfötterna rejält och jag tror han är minst lika talangfull som Nicky Hayden.

Det är trots allt så att de förare som har bytt från Honda till Yamaha verkar ha presterat nästan exakt likadana resultat. Nu vet vi iofs inte vad Rossi kommer att hitta på men jag tvivlar iaf inte på att han kommer att kriga om titeln precis som om han suttit på en RCV.

Sen journalisterna i all ära, men även riktigt snabba förare som Mamola ligger ett par klasser under Rossi och co, vad de tycker och tänker om hojarna, vad som är mest lättkört osv behöver inte återspeglas i resultatlistan.

Dessutom offknuff, så glömde du en förare när du räknade upp de vassaste...Kenny Roberts...

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Chris Ash skrev:
Jag tror det beror på att Yamaha helt enkelt inte har förare på samma nivå som Honda, Carlos Checa och Norick Abe må ha fått till ett par holeshoots men är knappast toppförare 2004. Melandri däremot kan nog visa framfötterna rejält och jag tror han är minst lika talangfull som Nicky Hayden.

Det är trots allt så att de förare som har bytt från Honda till Yamaha verkar ha presterat nästan exakt likadana resultat. Nu vet vi iofs inte vad Rossi kommer att hitta på men jag tvivlar iaf inte på att han kommer att kriga om titeln precis som om han suttit på en RCV.

Sen journalisterna i all ära, men även riktigt snabba förare som Mamola ligger ett par klasser under Rossi och co, vad de tycker och tänker om hojarna, vad som är mest lättkört osv behöver inte återspeglas i resultatlistan.

Dessutom offknuff, så glömde du en förare när du räknade upp de vassaste...Kenny Roberts...

Nja, jag räknar inte Roberts som en av de vassaste.. Men jag sätter ju inte honom på någon bottennivå som valmers gör.
Melandri, ja, han har nog mer talang att bli något än Hayden.

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa