Honda Xr hjälp!

Anarchist

Jag är vad jag heter
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
GasGas FSE400, Highland Outback V2 950 (Till salu)
Jag har starka funderingar över att köpa en xr men det får bli en äldre.. eftersom jag har lite brist på pengar..
Så nu undrar jag lite över hur äldre xr går och framför allt när de blev vattenkylda?
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Jag har en 86 och den går som ett skott.

vattenkylda blev dom aldrig. xr650 är det.

Vid 92 eller om de var 91 så blev de några små uppdateringar som skivbroms m.m vet inte exakt.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
DJM skrev:
Jag har en 86 och den går som ett skott.

vattenkylda blev dom aldrig. xr650 är det.

Vid 92 eller om de var 91 så blev de några små uppdateringar som skivbroms m.m vet inte exakt.

91 fick den enkelförgasare, skiva bak, updaterad gaffel och bakdämpning (tror jag?)

92 grövre hjulaxlar
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Ljunghusen skrev:
91 fick den enkelförgasare, skiva bak, updaterad gaffel och bakdämpning (tror jag?)

92 grövre hjulaxlar

Jag hade en 90a och på den var det enkelförgasare och skiva
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
PD skrev:
Jag hade en 90a och på den var det enkelförgasare och skiva

Själv lite fundersam över det där med förgasaren. Tittade på en 90 igår, och den hade enkelfugge. Hade fått infon här på sh

Din skiva va förmodligen ditsatt efteråt


edit: Kollat runt på lite xr-sidor. Det verkar som om enkelförgasaren kom 88, och skivan bak som jag trodde, 91
 
Last edited:

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Ljunghusen skrev:
Själv lite fundersam över det där med förgasaren. Tittade på en 90 igår, och den hade enkelfugge. Hade fått infon här på sh

Din skiva va förmodligen ditsatt efteråt


edit: Kollat runt på lite xr-sidor. Det verkar som om enkelförgasaren kom 88, och skivan bak som jag trodde, 91


jo det måste de ha gjort. Men vad är skillnaden? bättre gång med enkel eller dubbel?
 

Anarchist

Jag är vad jag heter
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
GasGas FSE400, Highland Outback V2 950 (Till salu)
Tackar för alla svar och tack ola_sandin för länken, hittade inte den tråden innan jag startade denna... dooh.. :gnissla
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
DJM skrev:
jo det måste de ha gjort. Men vad är skillnaden? bättre gång med enkel eller dubbel?

Bättre gång (jämnare gång i mellanregistret?) med dubbelförgasare, mer lättstartad med enkel
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Anarchist skrev:
Jag har starka funderingar över att köpa en xr men det får bli en äldre.. eftersom jag har lite brist på pengar..
Så nu undrar jag lite över hur äldre xr går och framför allt när de blev vattenkylda?
Har hatt en 87a som var helt orginal och gick mycket bra. Enda kruxet var att den slog tillbaka kicken i bland med föld av späckt fot. Det problemet försvann helt när jag fick tips från en på Beviks att ta bort vajern till den automatiska dekompressionssystemet.
Var på väg att köpa en Duke men vart besviken av det dåliga draget från en så ny hoj, den kändes klen jämfört mot min Xr ( Bort kasstade pengar med andra ord ).
Sakner den fortfarande men om jag skall ha en ny så måste jag ha en med elstart pga foten som aldrig blir sig skälv igen.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Ljunghusen skrev:
Automatisk dekomp? Den har ju dekomphandtag?

den har både och :mattias

slå tillbaks har jag dock aldrig hört..har inte vart me om de själv heller..aså på xr,n

tyckte oså min ktm640 kändes klenare men jag tor inte de e så..man bli lite lurad..kanske dels för att den e lätt o få upp..
kör jag rakt fram tar en 640 mig på en gång..aså om den e avstrypt.
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
ozeo skrev:
den har både och :mattias

slå tillbaks har jag dock aldrig hört..har inte vart me om de själv heller..aså på xr,n

tyckte oså min ktm640 kändes klenare men jag tor inte de e så..man bli lite lurad..kanske dels för att den e lätt o få upp..
kör jag rakt fram tar en 640 mig på en gång..aså om den e avstrypt.
Vad glad att det inte hänt dig, mig tog det 6veckor innan jag kunde stödja på foten.
Det käns som nån slår med ett järnrör under foten. :kryckor
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Jonas Gardèus skrev:
Var på väg att köpa en Duke men vart besviken av det dåliga draget från en så ny hoj, den kändes klen jämfört mot min Xr ( Bort kasstade pengar med andra ord ).
Sakner den fortfarande men om jag skall ha en ny så måste jag ha en med elstart pga foten som aldrig blir sig skälv igen.

Håller med, Duken känns riktigt slö men det är nog lätt fixat om man byter avgassystem och förgasare, min gamle ktm sxc625 hade likadan motor som duke förutom just dom två punkterna, duken och den var som natt och dag! Men det klart vikten gör väl sitt till också.
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
PD skrev:
Håller med, Duken känns riktigt slö men det är nog lätt fixat om man byter avgassystem och förgasare, min gamle ktm sxc625 hade likadan motor som duke förutom just dom två punkterna, duken och den var som natt och dag! Men det klart vikten gör väl sitt till också.
Det är väll så att XR har mycket bättre botten vrid som gör att den käns snabbare iväg.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Jonas Gardèus skrev:
Det är väll så att XR har mycket bättre botten vrid som gör att den käns snabbare iväg.

jag tycker vridet aldrig tar slut :yoparty har nästan samma genom hela registret ..något mindre på topp :rolleyes:
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Jonas Gardèus skrev:
Det är väll så att XR har mycket bättre botten vrid som gör att den käns snabbare iväg.


xr600 är ett lok på låga varv men den känns helt onödig att varva för då finns ingen effekt, jag tycker dom är tråkiga för att effekten tar slut fort, känns som en diesel! Duken är mer att man måste varva! Men sxc,n har både botten och det går varva friskt min drog till 140km/t på 3an om man ville och redan i dom farterna går det riktigt tungt för en xr600! Duken blir nog bra om man byter nämnda prylar för som sakt för det är ju samma motor :tummenupp

annars så köper du en sxc direkt :) dom har elstart oxå :D
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Enda stånkan jag kört är xr600 och jag blev faktiskt djupt besviken :( Visst jämför man väl lite med sh, men ändå.. gick ju som en moppe
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Ljunghusen skrev:
Enda stånkan jag kört är xr600 och jag blev faktiskt djupt besviken :( Visst jämför man väl lite med sh, men ändå.. gick ju som en moppe

den måste vart slut..min går :yoparty
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top