Hondan käkar Tändstift

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
Tjena har ett problem med crossen en Honda cr125.
Hoppas att ni kan hjälpa mig:)
Problemet är att den käkar tändstift, kan starta den några gånger sen går det inte att starta den med det stiftet längre, har försökt att rulla igång den, då tänder den till ibland. Men tar jag av stiftet och sätter i tändhatten och kickar så kommer det gnista.
Men sätter jag då i ett nytt stift så startar den på första kicken:tummenupp
Men detta börjar bli rätt dyrt i längden:huvet ,
Vad tror ni att det kan vara för fel?
tacksam för alla svar.
Mvh
Crille
OBS HAR ETT B9ES

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Hoj
-
Hade exakt samma problem på min gamla CR250. Bokstäverna ES i tändstiftbetäckningen står för att stiftet är ett lågvarvigt stift som i huvudsak är gjort för 4-t motorer. De ger kraftiga gnistor men kräver mycket energi, vilket en högvarvig crossmotor inte klarar av att leverera, vilken ganska snart resulterar till att stiftet slår igen. Byt tändstift till ett med betäckningen EG på slutet. Dessa kostar lite mer (runt 100-lappen) men håller desto bättre, samtidigt som i alla fall jag märkte att cykeln gick lite renare på höga varv. Tänk på att dessa stift är gjorda för att gå på högvarv och kan ibland slå igen vid en längre tids lugn körning. Se till att varva ut den så ofta som möjligt.

För att ytterligare förlänga livstiden på både stift och rörliga motordelar som ex. kolv, ska man alltid köra på 98oktanig bensin och bästa möjliga oljan, helst Castrol TTS. Det högre oktantalet gör att oljan förbränns effektivare och lämnar mindre/nästan inga sotavlagringar på kolven och tändstiftet, vilket är en av anledningarna till att stiftet slår igen. Efter att jag följde dessa råd hade jag inga problem med min cykel. :)

Långt svar det blev :tungan hoppas det hjälper!

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
Hade exakt samma problem på min gamla CR250. Bokstäverna ES i tändstiftbetäckningen står för att stiftet är ett lågvarvigt stift som i huvudsak är gjort för 4-t motorer. De ger kraftiga gnistor men kräver mycket energi, vilket en högvarvig crossmotor inte klarar av att leverera, vilken ganska snart resulterar till att stiftet slår igen. Byt tändstift till ett med betäckningen EG på slutet. Dessa kostar lite mer (runt 100-lappen) men håller desto bättre, samtidigt som i alla fall jag märkte att cykeln gick lite renare på höga varv. Tänk på att dessa stift är gjorda för att gå på högvarv och kan ibland slå igen vid en längre tids lugn körning. Se till att varva ut den så ofta som möjligt.

För att ytterligare förlänga livstiden på både stift och rörliga motordelar som ex. kolv, ska man alltid köra på 98oktanig bensin och bästa möjliga oljan, helst Castrol TTS. Det högre oktantalet gör att oljan förbränns effektivare och lämnar mindre/nästan inga sotavlagringar på kolven och tändstiftet, vilket är en av anledningarna till att stiftet slår igen. Efter att jag följde dessa råd hade jag inga problem med min cykel. :)

Långt svar det blev :tungan hoppas det hjälper!

Fyfan, du borde ju öppna en egen affär som rådgivare:tummenupp
Tackar för hjälpen får väll köra in och kolla ifall dom har ett b9eg imorn då.
Tackar så mycket för detta fina svaret:tummenupp
2 NYA FRÅGOR:tuttar
Finns det stiftet av NGK?
Och hur många procent olja körde du med i crossen? kör med 3 procent nu men det ska kanske bara vara 2 procent?
mvh
Crille

Last edited:

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Hoj
-
Fyfan, du borde ju öppna en egen affär som rådgivare:tummenupp
Tackar för hjälpen får väll köra in och kolla ifall dom har ett b9eg imorn då.
Tackar så mycket för detta fina svaret:tummenupp
2 NYA FRÅGOR:tuttar
Finns det stiftet av NGK?
Och hur många procent olja körde du med i crossen? kör med 3 procent nu men det ska kanske bara vara 2 procent?
mvh
Crille

Fråga 1:

Stiftet finns av NGK, den serien stift heter NGK Racing spark plug om jag inte minns fel. Och testa inte köra med denso. Jag köpte en densostift som skulle motsvara NGKs racing stift och den höll i typ 15 min! :gnissla 100 spänn åt skogen...

Fråga 2:

Mängden olja beror också lite på vilken olja du använder, hel/delsyntetisk osv. Väljer du Castrol TTS, en av de bästa man kan få tag på, är 2,5% perfekt :tummenupp Blanda så stor mängd åt gången, då felmarginalen alltid blir mindre då, Ex. 10 liter bensin/2,5 dl olja. Kom ihåg av mer olja inte smörjer bättre, utan lämnar sotavlagringar och därmed försämrar smörjningen! Så att "hälla i lite extra för säkerhets skull" (som jag vet flera som gjorde) är bara dumt. Rätt är alltid bäst :tummenupp

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
Fråga 1:

Stiftet finns av NGK, den serien stift heter NGK Racing spark plug om jag inte minns fel. Och testa inte köra med denso. Jag köpte en densostift som skulle motsvara NGKs racing stift och den höll i typ 15 min! :gnissla 100 spänn åt skogen...

Fråga 2:

Mängden olja beror också lite på vilken olja du använder, hel/delsyntetisk osv. Väljer du Castrol TTS, en av de bästa man kan få tag på, är 2,5% perfekt :tummenupp Blanda så stor mängd åt gången, då felmarginalen alltid blir mindre då, Ex. 10 liter bensin/2,5 dl olja. Kom ihåg av mer olja inte smörjer bättre, utan lämnar sotavlagringar och därmed försämrar smörjningen! Så att "hälla i lite extra för säkerhets skull" (som jag vet flera som gjorde) är bara dumt. Rätt är alltid bäst :tummenupp

OKejj jag tackar för detta perfekta svaret.
Jo jag fick tag i ett denso stift av min åf för några veckor sen och det höll inte länge vill jag lova:huvet
men fick 3 b9es av han konstigt nog:tuttar

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Hoj
-
OKejj jag tackar för detta perfekta svaret.
Jo jag fick tag i ett denso stift av min åf för några veckor sen och det höll inte länge vill jag lova:huvet
men fick 3 b9es av han konstigt nog:tuttar

En del åf vet inte vad de pratar om :tungan Hör av dig och berätta hur det gick när du testat :) btw tänker du köpa en flaska TTS olja också?

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
En del åf vet inte vad de pratar om :tungan Hör av dig och berätta hur det gick när du testat :) btw tänker du köpa en flaska TTS olja också?
Ja det ska jag ska återkomma med en komentar ifall det funkar eller ej.
Jo tankade crossen igår på morgonen med 95 oktanig soppa och biltemas mineral olja
:va
Men får väll tömma ur den soppan och fylla på med 98 oktanig och 2.5% tts olja:tuttar
Vart finns den oljan att köpa och vad kostar den ungefär?

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Hoj
-
Ja det ska jag ska återkomma med en komentar ifall det funkar eller ej.
Jo tankade crossen igår på morgonen med 95 oktanig soppa och biltemas mineral olja
:va
Men får väll tömma ur den soppan och fylla på med 98 oktanig och 2.5% tts olja:tuttar
Vart finns den oljan att köpa och vad kostar den ungefär?

Biltemas olja? ungefär det värsta man kan köra på tyvärr.. om du har kört på den mycket borde nu nästan öppna upp cylindern och sota av kolven och allt som det har blivit en beläggning på.
Häll ut den bensinen och fyll på med precis det du nämnde:tummenupp
Oljan finns hos nästan vilken mc/moped åf som helst, i alla fall de jag har kollat hos. Kommer inte ihåg exakt vad den kostar men det är en del, strax under 200kr/litern har jag för mig, olika hos olika försäljare antar jag.. Men i längden tjänar du på det. Det är ju inget billigt nöje att köra cross.

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
Biltemas olja? ungefär det värsta man kan köra på tyvärr.. om du har kört på den mycket borde nu nästan öppna upp cylindern och sota av kolven och allt som det har blivit en beläggning på.
Häll ut den bensinen och fyll på med precis det du nämnde:tummenupp
Oljan finns hos nästan vilken mc/moped åf som helst, i alla fall de jag har kollat hos. Kommer inte ihåg exakt vad den kostar men det är en del, strax under 200kr/litern har jag för mig, olika hos olika försäljare antar jag.. Men i längden tjänar du på det. Det är ju inget billigt nöje att köra cross.
okejj för väll ta och göra det du säger
:tummenupp

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Hoj
-
okejj för väll ta och göra det du säger
:tummenupp

Om du har kört mycket med den oljan.. går cykeln fortfarande bra funkar det utan att plocka isär hela cylindern. Ta annars bara bort topplocket och kolla hur det ser ut så kan du själv avgöra om det behövs eller inte, eller ta bort kröken och kolla in med en ficklampa så ser du ungefär hur det ser ut. kan vara ett bra alternativ om du inte vill lägga tid på att plocka bort hela cylindern :)

Kom på att det kanske inte är så mycket skillnad på jobb att ta bort topplocket och att plocka hela cylindern.. du avgör själv vad du vill göra. vill du vara på den säkra sidan kanske du ska plocka av hela cylindern i alla fall. It´s up to you :tummenupp

Last edited:

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
Om du har kört mycket med den oljan.. går cykeln fortfarande bra funkar det utan att plocka isär hela cylindern. Ta annars bara bort topplocket och kolla hur det ser ut så kan du själv avgöra om det behövs eller inte, eller ta bort kröken och kolla in med en ficklampa så ser du ungefär hur det ser ut. kan vara ett bra alternativ om du inte vill lägga tid på att plocka bort hela cylindern :)

Har gott om tid, har ju sommarlov:tuttar
Har alltså max kört upp 2 liter bensin med den eftersom när jag körde för första gången så blev jag påkörd på banan och han lyckades på någon vänster göra ett jack i min bakbromslang så i nästa sväng körde jag ut i skogen:rolleyes:

Men har köpt en ny slang nu ska bara lufta det.

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Hoj
-
Har gott om tid, har ju sommarlov:tuttar
Har alltså max kört upp 2 liter bensin med den eftersom när jag körde för första gången så blev jag påkörd på banan och han lyckades på någon vänster göra ett jack i min bakbromslang så i nästa sväng körde jag ut i skogen:rolleyes:

Men har köpt en ny slang nu ska bara lufta det.

har du bara kört upp två liter är det inget att oroa sig för utan du kan glatt hälla ur din gamla 95oktaniga bensin och fylla på med det nya så är det bara att köra :tummenupp

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy