Hoppas många i R1000 blir uppklassade till nästa säsong...

Json

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
CBR 600
12 av 28 körde snabbare än 1.05.00 på sitt snabbaste varv.
(Tävlingsresultat R1000 på Knutstorp)

Kul kamp med Macke... jag lyckades ta mig förbi till slut!

Gjorde sen tabben att slå av (?) vid blåflagg och då flög fler än varvande förbi... Bara att gratulera Allan till platsen före mig! Skilde <2/10...
(Ursäkta om jag var lite dålig förlorare direkt efter...)

Kul helg! Tack till alla inblandade!

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Json skrev:
12 av 28 körde snabbare än 1.05.00 på sitt snabbaste varv.
(Tävlingsresultat R1000 på Knutstorp)

Kul kamp med Macke... jag lyckades ta mig förbi till slut!

Gjorde sen tabben att slå av (?) vid blåflagg och då flög fler än varvande förbi... Bara att gratulera Allan till platsen före mig! Skilde <2/10...

Kul helg! Tack till alla inblandade!
Ja man kan ju alltid hoppas,... :tungan

Zmurfen kör kanske nästa år, plus att de alltid kommer några nya rackare typ Niklas... blir nog inte lätt nästa år... :tummenupp

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Tyvärr blir man ju inte per automatik uppklassad från B- till A-förare. Det skulle göra att konmkurrensen hårdnade i klasserna som är öppna för A-förare. Nu kan man köra Rookie år efter år oavsett hur snabb man är, vilket gör att de klasser som "ska" ta hand om A-förare inte fylls på i den grad de borde. Fler "borde" köra 250 och Standard 600. Speciellt 250 är ju en klass som snabba förare borde uppskatta [eftersom man kör motorcyklar som ger stor utdelning för den med en utvecklad körstil]. Tyvärr är en stor majoritet fast i föreställningen att gathojar av sportmodell är det roligaste man kan köra på bana. Kanske vore det en bra idé att vid något/några tillfällen varje säsong ordna så att det går att testa alla typer av motorcyklar som är representerade i SM och SO. Jag tror att det skulle "öka rörligheten" mellan klasserna och få fler att överge de överfulla Rookieklasserna.

Last edited:

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Nyteknik skrev:
Tyvärr blir man ju inte per automatik uppklassad från B- till A-förare...............

Trodde det sköttes per automatik om man samlat ihop mer än 40 poäng i SM, och att man kan ansöka om det om man har ett snitt på minst 8 poäng/tävling....

Att så få kör 250 är nog inte så konstigt. Vi är lata. Ta en sväng i depån på fredag eller lördag kväll, 250 -förare river ner hela sin cykel medan fyrtaktsförarna byter däck i 20 minuter och sedan avnjuter en kall carlsberg eller dyl. :fyllisar

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Nyteknik skrev:
Tyvärr blir man ju inte per automatik uppklassad från B- till A-förare. Det skulle göra att konmkurrensen hårdnade i klasserna som är öppna för A-förare. Nu kan man köra Rookie år efter år oavsett hur snabb man är, vilket gör att de klasser som "ska" ta hand om A-förare inte fylls på i den grad de borde. Fler "borde" köra 250 och Standard 600. Speciellt 250 är ju en klass som snabba förare borde uppskatta [eftersom man kör motorcyklar som ger stor utdelning för den med en utvecklad körstil]. Tyvärr är en stor majoritet fast i föreställningen att gathojar av sportmodell är det roligaste man kan köra på bana. Kanske vore det en bra idé att vid något/några tillfällen varje säsong ordna så att det går att testa alla typer av motorcyklar som är representerade i SM och SO. Jag tror att det skulle "öka rörligheten" mellan klasserna och få fler att överge de överfulla Rookieklasserna.
Återigen diskussionen om vilket som är bästa sortens motorcykel. Inse nån enda gång att det inte är motortypen som avgör racingupplevelsen, så att vi nån gång kan komma vidare ur sandlådan.
Det finns en hel massa förare, där jag är en, som anser att det är tävlingsmomentet, inte redskapet, som ger kicken. Om tävlingsredskapet kräver mer omtanke än jag kan dela ut så minskar min tid att rejsa. Jag vill ha kul på hoj, inte kul i depån. Jag har inget emot att skruva några kvällar i garaget mellan rejsen, men på en rejshelg vill jag köra hoj. En utvecklad körstil ger en stor utdelning oavsett vilket fordon du sitter på.
Vi flerårsrookies har ju själva valt att förbli rookies av det skälet att vi kör för sakta för att bli a-förare! Jag tänker inte klassa upp mej förren jag blir automatiskt uppklassad. Varför söka a-licens för att bli sist i nästa klass?

Json

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
CBR 600
Nyteknik skrev:
Tyvärr blir man ju inte per automatik uppklassad från B- till A-förare. ... Nu kan man köra Rookie år efter år oavsett hur snabb man är,

Lite ironi i mitt inlägg, menade bara att det var väldigt många som var otroligt snabba...

Men visst blir man uppklassad utan att begära/söka. Vet flera stycken som blev det till i år.

Nåja, hade lite som mål att köra snabbare än vad Talpai gjorde under sitt premiärår (förra året) och det har jag lyckats med.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Nr:18 skrev:
Återigen diskussionen om vilket som är bästa sortens motorcykel. Inse nån enda gång att det inte är motortypen som avgör racingupplevelsen, så att vi nån gång kan komma vidare ur sandlådan.
Det finns en hel massa förare, där jag är en, som anser att det är tävlingsmomentet, inte redskapet, som ger kicken. Om tävlingsredskapet kräver mer omtanke än jag kan dela ut så minskar min tid att rejsa. Jag vill ha kul på hoj, inte kul i depån. Jag har inget emot att skruva några kvällar i garaget mellan rejsen, men på en rejshelg vill jag köra hoj. En utvecklad körstil ger en stor utdelning oavsett vilket fordon du sitter på.
Vi flerårsrookies har ju själva valt att förbli rookies av det skälet att vi kör för sakta för att bli a-förare! Jag tänker inte klassa upp mej förren jag blir automatiskt uppklassad. Varför söka a-licens för att bli sist i nästa klass?
Jag tror du missförstod mig.

Jag skrev att det vore bra om man automatiskt klassades upp från B- till A-förare. Det inträffar förstås bara om man har kvalificerat för det. Är man medelsnabb förblir man B-förare och fortsätter med Rookie.

Frick

I´m spartacus
Gick med
31 May 2005
Hoj
GSX 1400
Jag tänker inte klassa upp mej förren jag blir automatiskt uppklassad. Varför söka a-licens för att bli sist i nästa klass?

nu håller jag inte på själv så jag kanske är hellt fell utte

men förstör det inte systemet med olika klasser litte om folk som kan gå vidare till A gruppen inte gör det ?

sen om motståndet och förarna blir ännu bättre i A gruppen
utvecklas man inte mer som förare då ?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Frick skrev:
nu håller jag inte på själv så jag kanske är hellt fell utte

men förstör det inte systemet med olika klasser litte om folk som kan gå vidare till A gruppen inte gör det ?

sen om motståndet och förarna blir ännu bättre i A gruppen
utvecklas man inte mer som förare då ?
Om man inte har ens en liten chans att kvala in i a-klasserna finns det väl ingen idé att klassa upp sej? Lösa a-licens och inte få köra rejs låter som en dum idé :3freak
Jag är av åsikten att rookie är man tills man är snabb nog att platsa bland de stora grabbarna. Med platsa avser jag att åtminstone klara av 107%-gränsen på mer än 1 bana i landet.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Om man inte har ens en liten chans att kvala in i a-klasserna finns det väl ingen idé att klassa upp sej? Lösa a-licens och inte få köra rejs låter som en dum idé :3freak
Jag är av åsikten att rookie är man tills man är snabb nog att platsa bland de stora grabbarna. Med platsa avser jag att åtminstone klara av 107%-gränsen på mer än 1 bana i landet.
I vilken klass skulle en A-förare kunna misslyckas med att kvala in till en tävling?

Edit: möjligen Superbike. Jag skriver möjligen. Men om man har varit tillräckligt snabb i Rookie för att bli hänvisad till A-klasserna är man troligen välmotiverad att tävla mot hårdare motstånd. Låter naturligt i mina öron.

Last edited:

grandmaster

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2-takt
Json skrev:

efter att jag kom loss från Roger fick jag lite bättre tider och började jaga. Efter 4-5 varv var jag ganska nära dig (men inte i bakhjulet) och musklerna var helt slut. Blev lite konfunderad när du slog av helt och jag mer eller mindre kunde rulla förbi dig in i hårnålen.
Som jag sa efteråt, utan det där hade det varit väldigt tveksamt om jag hade kunnat göra något attack innan målflaggan.

Annars ett kul race där jag stod som 25:a på griden o ålade mig över mållinjen som 17:e.

Smolket i bägaren var att Roger körde om mig under senare delen av racet dock kändes det som om jag stod stilla när han väl gjorde det. Stark avslutning av Roger.

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
Vilka har för avsikt (vill) att bli uppklassade nästa år (600/1000)

Vilka har för avsikt (vill) att bli uppklassade nästa år (600/1000) ?

Och vad har ni då tänkt att köra?

Kristoffer

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning