Andreas318
Ny medlem
Tjena alla ni glada människor!
Tog den riktiga premiärturen idag med min bror, 5 timmar av att göra stan osäker (mest han med sin xr650...) och även en runda in i skogen blev det!
Ända sen jag köpte den i mitten på -13 så har det huggit lite när man ska åka iväg. I början av dragläget så går den hur fint som helst, men när man släpper ut kopplingen så att den kopplar helt så hoppar den till lite med ett ansträngande ljud ifrån växellådan/kopplingskorgen.
Även under färd när man växlar för häftigt så kan det ge ett svagt hugg och låta som typ kugghjul som kuggar över? När vi var ute i skogen idag så kom vi till en liten brantare del med ett trädstam mitt i vår väg, tog det lugnt över och när bakhjulet skulle över hade jag inte tillräckligt med fart, stannade, och skulle krypa över istället. Då när det blev väldigt tungt att klättra sig över så blev det ett betydligt distinktare skorrande, fast att jag hade kopplingen nästan hela vägen ut så lät det så där hackande, skorrande...
Värst är det när om jag ligger i säg 20km/h och ska koppla i ifrån 3an eller högre, då istället för de klassiska hostningarna när en motor är för klen så blir det de där skorrande ljudet igen och sen när jag kopplat i helt så är det lugnt. Jag kan ligga i 20 på 3an dock och sen gasa mig upp utan att det låter, det är bara i kombination med koppling som det ljudet blir...
Mina nära och kära (bror, far) tror att det beror på kassa lameller, och att jag helt enkelt inte lider av slirningar då min pormask på hjul inte har styrkan nog
Men läste även här på SH att det kan bildas hack i kopplingskorgen som lamellerna/stålskivorna fastnar i. Kan det verkligen hända en 12 hästars mc med endast 800mil på mätaren? (Ja nu garvas det glatt åt de 12 små hästarna bakom dataskärmen) Eller har det helt enkelt inte med effekten att göra, utan är det normalt slitage? Är det något att bry sig om, då man ska sälja hojen efter sommaren? Växellådan i helhet känns hur fin som helst, växlarna är precis där de ska vara och har aldrig hoppat ur eller liknande.
Någon som har erfarenhet i det här ämnet, är det värt att bry sig? Det är ingenting som stör körningen i sig, utan mer en oro för att någonting ska skita sig mer i framtiden om ingenting görs åt saken
Tog den riktiga premiärturen idag med min bror, 5 timmar av att göra stan osäker (mest han med sin xr650...) och även en runda in i skogen blev det!
Ända sen jag köpte den i mitten på -13 så har det huggit lite när man ska åka iväg. I början av dragläget så går den hur fint som helst, men när man släpper ut kopplingen så att den kopplar helt så hoppar den till lite med ett ansträngande ljud ifrån växellådan/kopplingskorgen.
Även under färd när man växlar för häftigt så kan det ge ett svagt hugg och låta som typ kugghjul som kuggar över? När vi var ute i skogen idag så kom vi till en liten brantare del med ett trädstam mitt i vår väg, tog det lugnt över och när bakhjulet skulle över hade jag inte tillräckligt med fart, stannade, och skulle krypa över istället. Då när det blev väldigt tungt att klättra sig över så blev det ett betydligt distinktare skorrande, fast att jag hade kopplingen nästan hela vägen ut så lät det så där hackande, skorrande...
Värst är det när om jag ligger i säg 20km/h och ska koppla i ifrån 3an eller högre, då istället för de klassiska hostningarna när en motor är för klen så blir det de där skorrande ljudet igen och sen när jag kopplat i helt så är det lugnt. Jag kan ligga i 20 på 3an dock och sen gasa mig upp utan att det låter, det är bara i kombination med koppling som det ljudet blir...
Mina nära och kära (bror, far) tror att det beror på kassa lameller, och att jag helt enkelt inte lider av slirningar då min pormask på hjul inte har styrkan nog
Men läste även här på SH att det kan bildas hack i kopplingskorgen som lamellerna/stålskivorna fastnar i. Kan det verkligen hända en 12 hästars mc med endast 800mil på mätaren? (Ja nu garvas det glatt åt de 12 små hästarna bakom dataskärmen) Eller har det helt enkelt inte med effekten att göra, utan är det normalt slitage? Är det något att bry sig om, då man ska sälja hojen efter sommaren? Växellådan i helhet känns hur fin som helst, växlarna är precis där de ska vara och har aldrig hoppat ur eller liknande.
Någon som har erfarenhet i det här ämnet, är det värt att bry sig? Det är ingenting som stör körningen i sig, utan mer en oro för att någonting ska skita sig mer i framtiden om ingenting görs åt saken