Huggande/skorrande koppling vid dragläge - XR125

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Tjena alla ni glada människor! :D

Tog den riktiga premiärturen idag med min bror, 5 timmar av att göra stan osäker (mest han med sin xr650...) och även en runda in i skogen blev det!

Ända sen jag köpte den i mitten på -13 så har det huggit lite när man ska åka iväg. I början av dragläget så går den hur fint som helst, men när man släpper ut kopplingen så att den kopplar helt så hoppar den till lite med ett ansträngande ljud ifrån växellådan/kopplingskorgen.
Även under färd när man växlar för häftigt så kan det ge ett svagt hugg och låta som typ kugghjul som kuggar över? När vi var ute i skogen idag så kom vi till en liten brantare del med ett trädstam mitt i vår väg, tog det lugnt över och när bakhjulet skulle över hade jag inte tillräckligt med fart, stannade, och skulle krypa över istället. Då när det blev väldigt tungt att klättra sig över så blev det ett betydligt distinktare skorrande, fast att jag hade kopplingen nästan hela vägen ut så lät det så där hackande, skorrande...

Värst är det när om jag ligger i säg 20km/h och ska koppla i ifrån 3an eller högre, då istället för de klassiska hostningarna när en motor är för klen så blir det de där skorrande ljudet igen och sen när jag kopplat i helt så är det lugnt. Jag kan ligga i 20 på 3an dock och sen gasa mig upp utan att det låter, det är bara i kombination med koppling som det ljudet blir...

Mina nära och kära (bror, far) tror att det beror på kassa lameller, och att jag helt enkelt inte lider av slirningar då min pormask på hjul inte har styrkan nog :arsele:mad::D
Men läste även här på SH att det kan bildas hack i kopplingskorgen som lamellerna/stålskivorna fastnar i. Kan det verkligen hända en 12 hästars mc med endast 800mil på mätaren? (Ja nu garvas det glatt åt de 12 små hästarna bakom dataskärmen) :hihi Eller har det helt enkelt inte med effekten att göra, utan är det normalt slitage? Är det något att bry sig om, då man ska sälja hojen efter sommaren? Växellådan i helhet känns hur fin som helst, växlarna är precis där de ska vara och har aldrig hoppat ur eller liknande.

Någon som har erfarenhet i det här ämnet, är det värt att bry sig? Det är ingenting som stör körningen i sig, utan mer en oro för att någonting ska skita sig mer i framtiden om ingenting görs åt saken :3freak

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Är ju inte överdrivet mycket jobb att plocka ur kopplingen och kolla korg/lameller. Troligen lättare att sälja hojen med en fullt fungerande koppling ;)

Plus att jag inte tror det är någon det inte gör ont i när man hör missljud från sin egen hoj, sånt leder ju till hjärtkärlsjukdomar har jag hört så you better fix this shit!:banana

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Haha tack för ditt svar! :)
Om det blir värre ska jag helt klart kolla upp det, har ändå inte råd att pröjsa för en ny kopplingskorg för tillfället :brinnerup Att slipa korgen vore ju iof också ett alternativ...

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Lägg hojen på sidan för att oljan inte ska rinna ut alternativt tappa ut oljan och ta bort kopplingskåpan. Tar inte lång tid att plocka ur lamellerna och kolla över dem och korgen :)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...