Hundvakt eller rastare. Hur fungerar det?

Refur

snelaste
Gick med
12 Dec 2009
Hoj
Yamaha Grizzly 700 -08
Jag vet att det finns dom som inte alls är så intresserade av tanken på att låta någon rasta eller vakta deras hund. Men det finns faktiskt ga många(?) som skulle tycka det är skönt att slippa gå upp tidigt innan jobbet eller kunna resa ifrån hunden över en helg - Hundar är ju tyvärr inte välkomna överallt.

Hur gör man för att komma i kontakt med folk som vill ha hjälp med hundpassning eller rastning? Annons på Blocket, lapp på lokala Konsum? :va

Ot: Är det en australian shepherd på din avatar eller vad är det för ras?

Är inte det lite grejen när man skaffar hund, att gå ut och gå med den? Annars finns ju katter.

Sin sak om du ska resa bort men är viljan för sovmorgon större än den är att rasta sin egna hund bör man inte ha en.

Klart att folk är kass om dom inte vill gå ut med sina hundar. Det är inte det jag pratar om utan att jag vet att det finns ett behov av hundvakter eller rastare. :)

sEiKo - Det är en Bordercollie. Blue merle, bicolour. Ett brunt och ett blått öga.

Det är nog ingen dum affärsidé. Som hundägare skulle det vara skönt med hjälp nån gång. Alla har inte föräldrar eller bekanta i närheten för hjälp en dag eller helg. Vår hund har varit hos bekanta några gånger under sina fyra år och under nyår var första gången han var på hundpensionat en natt, bröllop i Sundsvall så fanns inga andra alternativ.

Det borde finnas folk som behöver hyfsat regelbunden hjälp, så inte hunden behöver vara hemma när de jobbar osv., men då måste man inge förtroende och gärna ha referenser. Good luck, mitt tips är lappar i kvarteret om du inte vill åka långt kors och tvärs och hämta hundar. Vi har det så bra så att sambon jobbar på djurklinik så han får följa med henne till jobbet. Skulle INTE kännas bra att ha honom hemma själv under dagtid.

Kollade där och det verkar ju vara många som behöver hjälp med lunchrastning. Då antar jag att de lämnar hunden hemma hela arbetsdagen och den bara får lyfta på benet under lunch. Känns inte OK att lämna en hund ensam så länge tycker jag, då är det bättre med hunddagis som en del på jobbet kör med. Fast det kostar ju också en del.

du kan ju kolla in http://www.rastahunden.se/ och se om det finns någon dogwalker i ditt område...

Kollade där och det verkar ju vara många som behöver hjälp med lunchrastning. Då antar jag att de lämnar hunden hemma hela arbetsdagen och den bara får lyfta på benet under lunch. Känns inte OK att lämna en hund ensam så länge tycker jag, då är det bättre med hunddagis som en del på jobbet kör med. Fast det kostar ju också en del.

Här i Örebro vet jag ett företag och om man vill att hunden ska komma ut 1, 2 eller 3 gånger om dagen så fixar dom det. Går nog att snacka med dom hos dig så ska du se att hunden kommer ut ordentligt. Det handlar ju bara om pengar. :näsblod

Våran kille är ju med på sambons jobb så vi har inget sånt problem. Har för mig att de kan kosta runt eller över 2000 kr/mån för hunddagis.

Här i Örebro vet jag ett företag och om man vill att hunden ska komma ut 1, 2 eller 3 gånger om dagen så fixar dom det. Går nog att snacka med dom hos dig så ska du se att hunden kommer ut ordentligt. Det handlar ju bara om pengar. :näsblod

Det lät billigt! =)

Nackdelen är väl att det krävs nån form av dokumenterad vana eller utbildning av hundskötsel. Jag har hundvana, men inget jag kan styrka med papper. Tänkte därför gå nån grundkurs om det. Kanske någon kurs om första hjälpen för djur också. Kan alltid locka till sig någon extra ägare.
Jag blir arbetsfri om en vecka, så i mitt fall är det mer för att ha något att göra om dagarna. Jag skulle kunna göra det i princip gratis. :)
Ska dessutom flytta till Norrland och där verkar alla alltid ha med sina hundar överallt. Men jag ska se vad det finns för marknad. :)

Det var lite dyrare än så, vet inte var det här exemplet var i landet dock:

Priserna avser Hundar som är inskrivna på hunddagiset.
Hundar som behöver specialhantering av olika skäl (tex okastrerad hanhund som har svårt med den sociala kontakten, hunden behöver eget rum eller gå separata promenader) debiteras 1000kr extra/månad)

Tider Antal dagar Pris(inkl.moms) Övrig information
Heltid 5 dagar/vecka 2 800 kr/mån inkl mat stor hund
Heltid 5 dagar/vecka 2 600 kr/mån inkl mat liten hund(10 kg)
Deltid 4 dagar/vecka 2 400 kr/mån inkl mat
Enstaka dagar (i mån av plats) Per dag 300 kronor inkl mat

Ska dessutom flytta till Norrland och där verkar alla alltid ha med sina hundar överallt. Men jag ska se vad det finns för marknad. :)

När jag var ute och körde motorcykel i somras (i norrland) stannade vi och åt på ett ställe, det var varmt så vi gick ut på baksidan och satte oss på uteplatsen.

Det satt konstiga grejor på väggen, men allt fick sin förklaring när en kund kom fram och knöt sin hund där innan han gick in och beställde, en stund senare kom servitrisen ut med mat och vattenskålar till hunden!

Jag nämde för seritrisen att jag tyckte det var en fin service och hon berättade att väldigt många som kör lastbil har en hund med sig.
Antingen får dom ta med sig egen mat till hundarna, eller så får hundarna "spillet" från köket, alltså inte rester som kunder har lämnat utan änden från oxfilen, korvar som spricker och till det ris och potatis.

En fin affärsidé!

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back