hur är ljuder från en 2-taktare

TaGGeN

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Hoj
inväntar R1
hur låter en 2-taktare??? vad jag har hört så låter den typ bara som en trimmad moppe.. jag har funderat på en aprilia rs 125.. kan någon svara hur ljudet är i dom

Solid snake

Guest
TaGGeN skrev:
hur låter en 2-taktare??? vad jag har hört så låter den typ bara som en trimmad moppe.. jag har funderat på en aprilia rs 125.. kan någon svara hur ljudet är i dom

Som en riktigt trimmad moppe.

n00blund

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
fucking utan !!, men snart så =)
TaGGeN skrev:

låter precis som en trimmad moppe

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
TaGGeN skrev:

Det beror på. Hur låter en fyrtaktare?

I ena ändan av spektrat har vi en otrimmad moped

I den andra en 500 V4 racer.

Billy Gällros sidovagn med 190 hästars tvåtakts 500 motor har det absolut mest ondskefulla motorljudet jag hört.

En 125 cc hoj låter oändligt mycket fräckare om den är tvåtaktare. Tvåtakt är racing....

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Det går inte att jämföra en rs125 med en trimmad moppe för att rs:en är två takt men moppen är oftast 3-taktare. :)

Solid snake

Guest
Conrad skrev:
Det går inte att jämföra en rs125 med en trimmad moppe för att rs:en är två takt men moppen är oftast 3-taktare. :)

Han får väl sticka ut på nätet och leta efter ljud från rs:en.

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Hur låter en ko??? :gnissla

enda sättet att veta hur nått låter är ju att höra det själv, hur andra uppfattar ett ljud är ju personlig och svårt att förklara för andra....

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Solid snake skrev:
Han får väl sticka ut på nätet och leta efter ljud från rs:en.

Joo, det kan han väl få. Fast jag gillar det inte...men det är ju hans ensak. Vill han leta efter ljud på två-taktare och/eller tre-taktare så ska inte jag vara den som står ivägen.

Du har mitt ord. :rolleyes:

EDIT: Just trimmade mopeder är två-taktare. Det är det som gör dom så snabba. Man tar helt enkelt tändboxen och justerar lite så att den tänder varje varv istället för vart tredje, som den gör på en tre-taktare.

Last edited:

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Hoj
Aprilia SXV550
TaGGeN skrev:

låter på samma sätt fast högre och vassare, tänk dig på en ostrypt drac/derbi när varvet tar slut, där börjar Rs125an sticka iväg rejält och där börjar 2takt sjunga :fyllisar

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
zhapod skrev:
ljudet har noll betydlese. tvåtakt har ca 40% mer effekt. välj.

ville bara upplysa att effekten har ett samband med ljudet.... :)

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Jag tycker det hörs att 125 är större, en trimmad moppe låter liten men vass, en 125 låter sörre på nått sätt... har inte hört en trimmad ännu...

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Ju större 2-taktare = mindre "pipit" ljud = mer "grovt" ljud.
Svårt att beskriva utan att höra i verkligheten.

Angående RS125 så låter den inte coolt för 5 öre så länge man inte belastar motorn på höga varv. Men när man gör det så låter den däremot ganska ballt.

Men ska man ha en hoj som låter cool så är det egentligen bara 4-takt som gäller. :tuttar

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...