Hur åker man trevligast Göteborg-Oslo?

Gick med
19 Feb 2013
Hoj
Riskokare
Ska upp från Malmö till Oslo framöver, på mc alltså. Har bra pejl på hur man tar sig upp till Göteborg på hyfsat trevliga vägar men därifrån är det stopp. Vilka vägar rekommenderas om man vill undvika E6:an så mycket som möjligt? Går det ens att undvika den större sträckor utan att förlänga resan 150 mil? :va

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Du bränner järnet på E6:an till strax efter Munkedal, svänger höger in på 165:an, den är rak och tråkig i början men när du passerar norska gränsen och vägen byter till 22:an så öppnar sig himmelriket, otroligt skön väg och går tidvis vackert längs en sjö, du passerar Halden sen blir vägen lite rakare men jämfört med E6:an är den mkt roligare. Vid Lilleström svänger du vänster och vips är du i Oslo.

Gick med
19 Feb 2013
Hoj
Riskokare
Du bränner järnet på E6:an till strax efter Munkedal, svänger höger in på 165:an, den är rak och tråkig i början men när du passerar norska gränsen och vägen byter till 22:an så öppnar sig himmelriket, otroligt skön väg och går tidvis vackert längs en sjö, du passerar Halden sen blir vägen lite rakare men jämfört med E6:an är den mkt roligare. Vid Lilleström svänger du vänster och vips är du i Oslo.
Fan vad bra! :tummenupp

Note to self: http://kartor.eniro.se/m/neKR1

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nej nej! Ta kustvägen genom bohuslän (den med brun blomma) sen sneddar du över till nämnda väg genom bullaren, eller fortsätter upp över skee till krokstrand, efter krokstrand finns en liten väg som går direkt till 22an i norge.

Gick med
19 Feb 2013
Hoj
Riskokare
Nej nej! Ta kustvägen genom bohuslän (den med brun blomma) sen sneddar du över till nämnda väg genom bullaren, eller fortsätter upp över skee till krokstrand, efter krokstrand finns en liten väg som går direkt till 22an i norge.
Innebär kustvägen att man åker igenom orter som Fjällbacka och Grebbestad?
Bullaren är en sjö vid namn S. Bullaresjön antar jag?

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Innebär kustvägen att man åker igenom orter som Fjällbacka och Grebbestad?
Bullaren är en sjö vid namn S. Bullaresjön antar jag?

Jajemen, mitt klanterritorium det :) och bullaren är en bygd med oklara gränser och lagstiftning snarare. Och man kan ganska ledigt hålla 100 längs kustvägen..

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
Kustvägen är fin men tar sin tid. Kör jag norrut brukar jag som sagt tidigare bränna på upp till Munkedal och svänga av där, lite beroende på tid på dygnet brukar det ju gå att hålla hyfsat bra tempo på E6an, kör man kustvägen upp så tar det ju ett gäng timmar.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Rätt fina vägar som sagt om man går av en bit upp på E6 och siktar mot Smögen,Lysekil när skylten dyker upp - sedan tar av mot Smögen/Kungshamn.

Sedan kustvägen upp - fina mc vägar
Vid rondellen innan Smögen är det Hunnebo och sedan skyltat ungefär Bovallstrand,Fjällbacka,Grebbestad och vidare mot Strömstad.

Finns en del scyssta fik längs vägen och så:tummenupp

Du kan även gå via Tjörn/Orust och sedan nypa färjan över Gullmarn till typ Lysekil och sedan nypa Smögenvägen om du vill ha ännu mindre E6

Gick med
19 Feb 2013
Hoj
Riskokare
Fan vad bra tips det strömmar in! Gjorde mig en liten karta där jag går av E6 vid Stenungsund för att köra småvägar i 20 mil upp till norska Halden, där jag sedan bombar vidare på 22:an.
http://kartor.eniro.se/m/nSMFr

Jajemen, mitt klanterritorium det :) och bullaren är en bygd med oklara gränser och lagstiftning snarare.
Upplagt för gängkrig då kanske när jag tar mig in på ditt territorium? :kulspruta

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Det där är den perfekta vägen du valt - minst möjliga dos av E6.

Den kräver ju farter iaf över 250 för att bli kurvig - kustvägen har inte alls dessa krav

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag kan förbättra den ytterligare ... Eller har du fått tips så det räcker? :)

EDIT: sväng av väster i Kungälv. Sikta mot Marstrand (väg 168). När du kommer till Vävra (syns på din karta) så sväng norrut mot Stenungsund. Följ skyltningen S-sund. C:a 25 gånger trevligare än E6. Har mätt. 25! :)

EDIT 2: sträckan Strömstad-Halden på din karta är inte så kul. Ingen katastrof, men heller inte särskilt uppiggande. Ta hellre sikte på Skee. T ex genom att svänga av i Båleröd, söder om Strömstad. Fin liten krokväg som tvärsar från väster till öster. Från Skee, in på 164:an österut. Sväng sedan norrut mot Håvedalen (syns på din karta), kör in i Norge (väg 102) och möt norska 22:an (som nämndes tidigare i tråden).

Ta 22:an förbi Halden och hela vägen upp till Lilleström. Den är kalasfin upp till Halden. Fjordväg, om du hajar... Rulla vidare på 22:an norrut. Den är fin. Och ännu bättre blir den när du börjar närma dig Fetsund. Svänger friskt! Från Fetsund- Lilleström-Oslo sedan är det transportsträcka. Men då är du nästan framme, och troligen duktigt trött i kroppen och skallen efter alla upplevelser! :)

Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Fan vad bra tips det strömmar in! Gjorde mig en liten karta där jag går av E6 vid Stenungsund för att köra småvägar i 20 mil upp till norska Halden, där jag sedan bombar vidare på 22:an.
http://kartor.eniro.se/m/nSMFr

Upplagt för gängkrig då kanske när jag tar mig in på ditt territorium? :kulspruta

Nädå vi är ett fredligt folk nuförtiden vi nolhâttar! Och tmax levererar som vanligt med sin örnkoll på kurvera :thumbup:

Konrad Haifa

Guest
Du kan köra gamla E6:an ganska länge, dock osäker på om du kan köra ända upp till Svinesund utan att åka motorväg. T.ex. från Kungälv; mot Kareby, Kode, Jörlanda, Stora Höga. Där kan man välja om man ska köra över Tjörn-Orust (ej gamla E6) till Uddevalla eller Lysekil (färja 15 min), eller fortsätta via Spekeröd (gamla E6) upp till Ljungkile och sen Uddevalla, Munkedal, Dingle, Tanumshede, Skee, Svinesund. Inte direkt krokiga vägar men iallafall inte raka som motorvägar. Vill man ha mer krokigt och har tiden så kan man, om man väljer Tjörn-Orust, att köra rakt igenom Rotviksbro-rondellen mot Saltkällan/Skredsvik. Då kommer man ut till dagens E6:a strax söder om Munkedal. En riktigt fin väg! Längre upp kan man ta avstickare mot Hamburgsund, Fjällbacka och Grebbestad.

Konrad Haifa

Guest
Såg att flera lämnat fina tips medans jag var ifrån datorn. Bara att välja och vraka! Kör försiktigt och hoppas att andra gör det också

Gick med
19 Feb 2013
Hoj
Riskokare
Tipsen väller in! Har nu uppdaterat kartan så att jag efter Strömstad kör via Skee, Hovedalen och "fjordvägen" upp till Halden. http://kartor.eniro.se/m/nSpp6

Tyvärr kunde jag inte redigera "starten" på kartan, men det blir att jag viker av redan vid Kungälv och kör över Vävra, Jörlanda och St. Höga innan jag når Stenungsund.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ser riktigt bra ut! :) Och tar du det ena vägen till Oslo, så kan du ta en annan väg hem igen. T ex vägen förbi Bullaren. Men kör då gärna öster om Bullaren. Den är roligare än västra vägen. Västra vägen är vacker och bitvis kurvig och fin. Medan andra bitar är väl raka. Om man nu gillar kurvor ...

Och uppe i Norge kan man med fördel prova väg 21 om du har gott om tid på hemvägen. Den går öster om 22:an och är en annan fin hojväg. Över riksgränsen till Sverige vid Nössemark, sedan söderut till Ed (väster om sjön Stora Le). Nössemark-Ed är kul! Påstås ha 350 kurvor på 3 mil. Säger de som har räknat. Jag har inte räknat, men kört den några gånger. Kul!

(Fast det kanske är snö kvar där uppe i bygderna??)

Orkar du med mera vägtips så kan du skriva en rad innan du åker hem igen, så guidar vi dig vidare ner genom Dalsland/Bohuslän! ;)

The Twintorsk Clan Territory, you know. :D

Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tipsen väller in! Har nu uppdaterat kartan så att jag efter Strömstad kör via Skee, Hovedalen och "fjordvägen" upp till Halden. http://kartor.eniro.se/m/nSpp6

Tyvärr kunde jag inte redigera "starten" på kartan, men det blir att jag viker av redan vid Kungälv och kör över Vävra, Jörlanda och St. Höga innan jag når Stenungsund.

Behöver ju inte önska dig en go tur för det vet vi ju att den kommer bli :thumbup:

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin