Hur åker man trevligast Göteborg-Oslo?

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Nå, din kriminelle kines, hur gick körningen och hur många mil blev det, 65-75? Jag måste erkänna att jag har inte avundas dig just idag, vädret blev ju sådär men det höll upp efter kl. 13, dom sista timmarna måste du haft torra vägar?

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
HRC baby.
I senaste laget såg jag denna tråden, men kanske kan glädja någon annan.
Mot gränsen sväng hellre av tidigare mot Bullaren för att komma på blågrönavägen in i Norge

Skee-Hovedalen och den vägen är sjukt eftersatt i skötseln och beläggningen är katastrofal.
I norge mot oslo föredrar jag att gena Halden över Rokkeveien och sen ta väg 111 mot skiptvet eller köra mer mot väster halden- aremark och hela vägen upp till mysen på väg 21.

Gick med
19 Feb 2013
Hoj
Riskokare
Nå, din kriminelle kines, hur gick körningen och hur många mil blev det, 65-75? Jag måste erkänna att jag har inte avundas dig just idag, vädret blev ju sådär men det höll upp efter kl. 13, dom sista timmarna måste du haft torra vägar?
Helt fantastiskt var det. Kunde t.o.m. köra utan handskar när jag lämnade kustbandet bakom mig vid Strömstad! Nej, men allvarligt talat...jag gav mig inte iväg vid sju-snåret i morse, jag ljög om den biten! Resan ska avverkas kring midsommar. Jag var hemma från jobb igår, förkyld, så jag hade inget bättre för mig än att sitta här och planera roadtrip och ljuga lite. Bra att vara ute i god tid så att jag kan boka hotell, nu när jag vet vilka orter jag kommer passera. Lär ju vara ganska fullbelamrat på hotellen i Smögen, Grebbestad och Strömstad vid den tidpunkten... Eller ska jag ta tält?

Och uppe i Norge kan man med fördel prova väg 21 om du har gott om tid på hemvägen. Den går öster om 22:an och är en annan fin hojväg. Över riksgränsen till Sverige vid Nössemark, sedan söderut till Ed (väster om sjön Stora Le). Nössemark-Ed är kul! Påstås ha 350 kurvor på 3 mil. Säger de som har räknat. Jag har inte räknat, men kört den några gånger. Kul!

(Fast det kanske är snö kvar där uppe i bygderna??)

Orkar du med mera vägtips så kan du skriva en rad innan du åker hem igen, så guidar vi dig vidare ner genom Dalsland/Bohuslän! ;)
Kommer ta sikte på den svenska(!) östkusten på "tillbakavägen". Kommer dock gå väster om Vänern ner mot Vänersborg innan jag viker av inåt landet, så som E.Bulén här nedan tipsat om, fast i andra riktningen. Ska definitivt spana in Nössemark och Ed!

Edit: Denna turen tog jag förra året. Har skrivit lite i denna tråd om det. Inlägg 31. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?260773-G%F6teborg-Boden/page2

Bara kartan:
http://goo.gl/maps/YRJra
Ser bra ut! Blir bitar av den sträckan på "tillbakavägen". By the way... Vad är det för väska du har på passagerarsadeln på den här bilden? http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=384842&d=1368029162 Är sugen på något liknande så man slipper konka på ryggsäck. Funkar den modellen bra?

Last edited:

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Kommer ta sikte på den svenska(!) östkusten på "tillbakavägen". Kommer dock gå väster om Vänern ner mot Vänersborg innan jag viker av inåt landet, så som E.Bulén här nedan tipsat om, fast i andra riktningen. Ska definitivt spana in Nössemark och Ed!

Ser bra ut! Blir bitar av den sträckan på "tillbakavägen". By the way... Vad är det för väska du har på passagerarsadeln på den här bilden? http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=384842&d=1368029162 Är sugen på något liknande så man slipper konka på ryggsäck. Funkar den modellen bra?

:hihi

Det är en vanlig reklamrygga innehållande det "nödvändigaste" som jobbdator mm instoppat i 3 icakassar fastspänt ett biltema packnät och en vanlig spännrem från samma ställe. När jag körde finlandstrippen senare förra året så uppgraderade jag den till en packrulle men det behöver inte vara så avancerat.

Bilden du länkade är tagen brevid sjön Buvattnet om jag hittar rätt på kartan i googlemaps.

matter1

matte k9
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
k9
Starta lite innan vett jag!=)
Bullaren-halden är grymt kul.. kör fram och tillbaka lite där.. sen vidare
/racedays/

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Du lär ju kunna glömma att bara och traska in på ett hotell...och även camping bara så enkelt - du kan nog få räkna med boka t.o.m tältplats i god tid innan.
Sen kolla det där med campingarna - midsommar är special...man kan oftast inte köra enstaka dygn på dom större utan det är en 6-800 spänn torsd-måndag.

Mindre campingar är förhandlingsbara

Gick med
19 Feb 2013
Hoj
Riskokare
Ska skarva vidare. Förslag på trevliga resmål efter stoppet i Oslo? Orkar inte ta mig till Trollstigen eller ut till det västra kustbandet. Finns det något trevligt norr om den norska huvudstaden kanske?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin