Hur använda en multimeter?

Raiser

Ny medlem
Gick med
22 May 2008
Hoj
2000 Kawasaki ZX9R
Mitt inne i ett gubbdagis kom jag på att en multimeter ska man ha, annars kan man lika gärna självdö. Sagt och gjort, köpte en billig (men dock livsviktig) multimeter. Den ser exakt likadan ut som dessa:

http://www.micro.se/media/images/product/00/00/00/43/04/3/4304.jpg

http://www.olsana.com/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=11768

Jag kan använda en testmejsel :)Bugar) och tänkte väl inte mer på själva användadet av multimetern innan jag öppnade förpackningen till (i mina ögon) jordens mest avancerade manick. Instruktionshäftet som fanns med är säkert bra men jag fattade ingenting när jag läste den.

Har i tre dagar googlat och vägrat att öppet erkänna att jag inte behärskar denna låda i gult skal, men jag får helt enkelt ge upp... :huvet

Det är ok, jag är mentalt förberedd (tror jag) på de påhopp och glåpord som kan komma, men kan någon vänlig själ skriva en typ av "Multimeter for dummies"?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
I flera år jobbade min bror som servictekniker och bar omkring på en dyr Fluke multimeter, när jag hjälpte honom med motorcykeln och vi använde hans jobb-verktygsväska sa jag något förvånat "har du en Fluke?"

Varpå den promt övergick i min ägo när jag hade visat så bra den var till att mäta spänning på hans MC batteri, ett vägguttag samt att jag resistansmätte en glödlampa för att se om den var hel eller inte.

En multimeter bör man som riktig man ha, även en motorsåg, sen att inte många kan använda dom det spelar ingen roll.
Det är själva innehavet som räknas!

Raiser

Ny medlem
Gick med
22 May 2008
Hoj
2000 Kawasaki ZX9R
Tack för tipsen :)

Har bekantat mig med länkarna och faktiskt, de hjälpte mig att förstå det mesta. Finns dock en sak jag funderar på:

"Om mätningen gäller högre strömmar måste den röda mätsladden anslutas i ett särskilt uttag. Bilden visar ett uttag som klarar max 10A likström (ADC - Ampere Direct Current)."

Vad menar de med högre strömmar?

P.S Jag har även en motorsåg :yoparty

MÅLAREN

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
FZ8N 11a
Jepp, har också ett sådant instrument. Och en motorsåg, en gammal hederlig "stihl". Och den körs INTE på nån jävla miljösoppa. Men ett testinstrument borde alla ha.

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Eftersom jag har tråkigt tillåter jag mig ge en kort sammanfattning av grundfunkationerna på en multimeter av normalt snitt. =D

Mätstorheter (med dom vanligaste "hushålls"-enheterna inom parantes) och en kort beksrivning:

Växelspänning(AC)(millivolt (mV), volt (V))
Mätes "parallellt" över spänningskällan och påverkar inte krestsen under mätning
nätspänning (230v), olika typer av icke likriktade transformatorer, återfinnes inte
ofta på fordon såvida inte likriktarbryggan på generatorn gett upp och släpper ut
växelspänning i elsystemet

Likspänning (DC)(millivolt (mV), volt (V))
Mätes likadant som växelspänning, återfinnes ofta i system som är batteridrivna,
eftersom batterier genererar växelspänning.
Både lik och växelspänning märks inte nämvärt i fingrarna förrän det kommer
uppåt 50-volt, då likspänning kan anses något farligare då den får musklerna att
dra ihop sig

Motstånd (ohm, kiloohm, megaohm)
förmågan hos en elektrisk ledare att bromsa strömflödet genom den, tex för att
få en lampa att lysa svagare.
Mätes paralellt över "källan", dock ej med någon spänning ansluten då detta kan
ge helt fel mätvärde (multimetern har en egen spänningskälla för att kunna
räkna fram motståndet)
Motståndet hos en normal kopparledare av nån meter ligger i området tiondels
ohm. (allt under en ohm kan nog räknas som "kontakt" =)
En tändspole från hundra ohm upp till nån kiloohm.

Ström (miliiampere(mA), ampere(A))
Mätes seriellt och därmed måste kretsen för mätning brytas upp och
multimetern kopplas in där.
Otast måste den röda testpinnen anslutas i en annan kontakt på multimetern
för strömmätning.
En lysdiod drar ca 20mA (0,02 A), en bilgenerator laddar mellan mellan 40 och
120 A.
en multimeter klarar normalt upp till ca 10A, sen går säkring i den och kretsen
bryts.
OBSERVERA att komma ihåg att koppla tillbaka den röda testsladden efter
avslutad strömmätning, annars kommer ofelaktligen säkringen gå i multimetern
om du mäter spänning med den nästa gång.

Kontaktprovning
en typ av motståndsmätning som under ett visst antal ohm piper för att visa att
det är elektrisk "kontakt" mellan två punkter.

(kilo är altså x1000 och mega är x1000000 samt milli x0,001 för dom som inte har koll på sina SI-prefix)

Rätta mig gärna om ni tycker nåt är fel. =)

Last edited:

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
En gul Daytona 675

Högre strömmar är över det område som du kan mäta med det "vanliga" uttaget. Det är typiskt över 1A, men det är lite olika. Om du tittar på multimetern ser du högsta värdet som går att mäta med det vanliga uttaget, allt där över upp till 10A är högre strömmar.

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Tack för tipsen :)

Har bekantat mig med länkarna och faktiskt, de hjälpte mig att förstå det mesta. Finns dock en sak jag funderar på:

"Om mätningen gäller högre strömmar måste den röda mätsladden anslutas i ett särskilt uttag. Bilden visar ett uttag som klarar max 10A likström (ADC - Ampere Direct Current)."

P.S Jag har även en motorsåg :yoparty

Normalt brukar instrumenten tåla upp till 200mA på det vanliga strömuttaget, en del instrument har särskilt uttag som klarar upp till 10A men det är inte alla instrument som har 10A uttaget avsäkrat i instrumentet så läs instruktionen innan du mäter strömmar över 10A.

Dr.Bike

Guest
Såklart man har en FLUKE...På jobbet alltså. Med massa fancy funktioner, av vilka jag använder bara några stycken (men väldigt bra)

Men det beror mest på all certifieringshysteri, och True RMS hit och RoHS dit...
I verkliga verkligheten vetefaan om vi behöver det.

Hemma har jag iaf nån billig variant från Clas Ohlson - och den duger så bra så till det man behöver till vardags. Ja fasen även helg oxå :)

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Ha, jag bräcker alla.

Jag har både an Fluke värsting och en APPA Värsting och om inte det räcker så har jag ett Metric digitalocilloscop.:tummenupp :yoparty

Frekvensmätning is the shit när man skall ställa tändningen.

Last edited:

Tommy.exe

Guest
Jag har åxå en Fluke :mattias Fick den gratis av en go elektrikerbrutta på bautas i norge. Aldrig använd dock...... kör på biltema-multimetern :)

Hade även 2 fina ocilloscope tills nån jävla pundare gjorde inbrott hos mig :gnissla Dom tog även rocco i budapest, ett nintendo 8bits, en kaffebryggare och en brödrost....... ingen vet :confused:

Nån som har en motorsåg tillsalu? Jag känner mig naken nu........

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Ang att mäta A,går det inte att koppla in en shunt så man slipper bryta ledningen?

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept