Hur användbar är en sporthoj i t.ex. stadstrafik?

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Solna
Hoj
Hornet 900 -03
Kör idag en Hornet 900 = Jävligt rolig att köra på kurviga vägar, smidig som fan i stan, funkar till och från jobbet.
Mindre skoj på motorväg längre sträckor (inga kåpor)...

Är klart sugen på att köpa sporthoj istället, dels för kåporna (visst kan ta en touring istället men nu siktar vi in oss på sport...) dels för att jag vill ha "lite mer" än vad jag har nu...

Men hur pass smidig / bra funkar den i stadstrafik osv?
Hur pass bra funkar en sporthoj i "dagligt" bruk, dvs till och från jobbet?


/Jocce
 

Blomkvist_86

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha XT 600 E
Försover du dig lite så är det väl bra om du kör sporthoj :tummenupp Vet inte hur det är hos dig men själv ser jag en massa sporthojar kör genom stan på sommaren så visst funkar det.
 

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
Tror inte du får några problem att åka till jobbet,
Jo ett ! Du kommer att vilja köra vidare o skita i jobbet:hihi
 

Ludenben

Med lem
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Nacka
Hoj
zx9r -99
Inga problem med en sporthoj i varken stadsmiljö eller till jobbet.
Man kanske måste vänja sig men jag har iaf inga problem på något sätt.

Nu slutar jag jobbet!! :fyllisar :banana
 

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Med min familj
Hoj
Honda VFR800 -02
En ren sport funkar nog aldeles utmärkt. Sporttourer segmentet funkar också bra men eftersom de oftast är lite bredare så smiter man inte mellan lika enkelt med dem men det är marginellt. Tipsar som alltid om VFR800 ;)
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Inga problem alls, lite svårt ibland att hitta parkering, men det är ju likadant med din nuvarande hoj..
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Klart det funkar. Har tom sett customhojar i stan:tummenupp

Sen kan ju en hoj såklart vara MER eller MINDRE lämpad att köra i stan med.
Min hör nog till den sistnämnda kategorin, men jag har då inga problem att hysta grisen runt gathörnen:hihi
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Det fungerar men det finns självklart bekvämare, smidigare och roligare cyklar att kryssa mellan köerna i 30km/h med. Men i stort fungerar det utmärkt.
 

B89

Suit up!
Gick med
12 Feb 2009
Ort
Awesome town
Hoj
Yamaha R6 2008
funkar hur bra som helst vid rödljusen :p, nej men seriöst så är de som vilken hoj som helst bara tuta o köra
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Alltid dessa frågor: Kan man ha den i stadstrafik, kan man köra touring med den, funkar den på Crossbanan...
Svaret bör alltjämt vara detsamma:
Det är bara en fråga om vilja och inställning!
Tuta och kör m.a.o.
/Blöjot
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Asså seriöst. Jag kör en Hornet och en ZX7R som ska ha jävligt påfrestande sittställning. Jag får kanske lite mer ont i handlederna när jag sitter på Kawan och kör långsamt, men det är inte farligt. Kör jag Kawan varje dag så vänjer man sig... men efter uppehåll kan det vara lite påfrestande.

Jag tror verkligen inte på att det är stoooor skillnad på komfort mellan olika hojtyper. Köp den du tycker är snyggast, och bäst. Komfort och hoj funkar ju inte hehe :hihi Man får ta till andra grejer då, typ en Audi A8 eller BMW 7 serie :rofl
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...skall man krångla sig genom trafikkaos är väl en sporthoj kanske inte det ultimata fordonet, då är ju det du har betydligt trevligare.

Men, allt är en kompromiss, vad är DU ute efter för faktorer i bågen? :)

/J
 

twist

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
karlstad
Hoj
kawasaki zx10r -05
Förut när jag hade en effektsvagare 600cc så var rödljusen en utmärkt anledning att köra upp på bakhjulet:D (lr när de blev grönt)

haha
 

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Tumba
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Du kommer att få många positiva svar i och med att du frågar på ett sporthojforum. Men!....

Jag hade en Aprilia RSV1000R Factory en säsong som jag körde in till jobbet (Stockholm) och hem varje dag. Den fungerade skitdåligt! Motorn var ojämn i traffik och på tajta svängar vilket gjorde att jag var tvungen att slira kopplingen hela tiden. Speglarna fungerade inte och körställningen var väldigt obekväm under 70.

Jag har STOR respekt för alla er som kör sporthoj i stan!!!!! Det är inte lätt!

Personligen rekomenderar en streetfighter/nakensporthoj istället - t.ex. Speed Triple eller min CB1000R (inte just min förstås - du får ju köpa egen).
 

Kapten Slow

Addicted
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
Honda CBR1000RR-05 Kraschad 09-04-11 :( Trajja Daytona 955i-01 Streetfighter Suzuki Gixxer 1000 08 Triumph Tiger 1968 Hayabusa Turbo 00 Såld
Du bor i Solna alltså statstrafik i Stockholm då är det inga problem med sporthoj bara att gasa i bussfilerna eller på väggrenen själv har jag 30 minuter till jobbet vintertid och 15 minuter sommartid :) Sporthoj = smalt styre så då går det även att gasa mellan bilarna inte nått jag tycker man ska göra men det funkar ju bättre än med en hoj som har brett styre
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Här är en som skiljer sig från mängden verkar det som...

Tycket det är hur obekvämt som helst att köra sporthoj i stan. Sittställningen är kass eftersom man liksom "hänger" på styret hela tiden. Utväxlingen är inte anpassad för att krypköra eller utstå en massa "stop&go" vid rödljusen.

Det finns mängder av andra mer eller minder coola hojar som lämpar sig bättre för pendling och stadskörning.

Men det är ju bara vad jag tycker... :näsblod
 

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
karlskoga
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Här är en som skiljer sig från mängden verkar det som...

Tycket det är hur obekvämt som helst att köra sporthoj i stan. Sittställningen är kass eftersom man liksom "hänger" på styret hela tiden. Utväxlingen är inte anpassad för att krypköra eller utstå en massa "stop&go" vid rödljusen.

Det finns mängder av andra mer eller minder coola hojar som lämpar sig bättre för pendling och stadskörning.

Men det är ju bara vad jag tycker... :näsblod

Håller med fullständigt!! De är mer eller mindre odugliga i stan, jag har införskaffat en Ducati monster 900 och den är klart mer underhållande i farter under 140, sen är det omvända roller. Men man kan fortfarande var sist på bromsarna......:hihi tävlingar avgörs som bekant inte på rakorna utan i kurvorna...:hihi
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top