Hur bär man sig åt om man måste lägga ner cykeln?

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Ort
Norrköping, Åby
Hoj
1993, Honda CBR600F
Tror nog att de många kommer behöver lägga ner sin mc nån gång i alla fall med vilje för att undvika kollision eller på grund av andra omständigheter, så hur bör man göra för att skada sig så lite som möjligt. Vill ju inte tillexempel att all vikt lägger sig över benet/foten?

Förmodligen svårt att veta om man inte behövt göra det nån gång och man får väll mer eller mindre panik så man tänker nog inte så klart men några tips borde ju finnas.

För mig känns det som att det vore lättast att lägga ner den på vänstersidan vilket kanske inte är så bra om den då dundrar ut på körbanan som går i motgående riktning.

Nån som har lite tankar/erfarenheter att dela med sig av?
 

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Ort
Norrköping, Åby
Hoj
1993, Honda CBR600F
Borde ju nästan ingå ett sånt test typ som halkkörning för b-kortet fast man får testa att lägga ner en hoj lämpad för ändamålet. Skulle nog vara en bra erfarenhet.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Man siktar på det mjukaste man kan hitta, undviker stenar och stolpar bromsar så mkt man kan styr mot det mjuka blundar å slappnar av.. spänner man sig eller försöker ta emot sig så bryter man sig...e man avslappnad å mjuk gör det oftast inte lika ont... bara lite blåmärken då...
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Du har nog sett för mkt på film.

Varför vill man lägga ner cykeln innan kollision?
Då har du ju ingen bromsverkan alls nästan.

Tror du ska försöka med undanmanövern istället som man lär sig på trafikskolan, eller gjorde då jag tog kort iaf.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Försök att komma ihåg att alla andra i trafiken är idioter som kan ta sig till vad som helst när som helst, så kanske du slipper pröva! Har räddat mig i alla år... hittills.
Tror inte att många har sinnesnärvaro nog att med vilje lägga omkull hojen.
 

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
CBR600F4
Va? :va
Ska du ha ännu en grej att tänka på medan du kör cykel, och då en sak som vad man ska göra när man håller på att falla?
Räcker det inte redan med all info man har i huvudet som ska HINDRA en att falla?
Eller tänkte du lägga cykeln som i actionfilmer, under en fet långtradare, mellan hjulen för att sedan köra vidare på andra sidan?

Jag tror inte det är värt att ens tänka i dessa banor. Faller du så faller du, du hinner inte tänka mycket när det sker.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Försök att komma ihåg att alla andra i trafiken är idioter som kan ta sig till vad som helst när som helst, så kanske du slipper pröva! Har räddat mig i alla år... hittills.
Tror inte att många har sinnesnärvaro nog att med vilje lägga omkull hojen.

Jag skulle ju hellre styra ut hojen på en åker än att fronta med en bil.... Men självklart är alla i trafiken idioter men ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig.. beror ju väldigt mkt på situationen det är inte alltid man kan göra så mkt åt saken om ngn annan klantar sig.. om man inte skall hålla ett snitt på 30km/h...
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag tror du kollat på lite för många Hollywoodfilmer, att du skulle lyckas undvika en kollision genom att lägga hojen låter rätt otroligt. Jag stöter sällan på långtradarsläp parkerade tvärs över vägen som Jag kan glida under så där snyggt i slowmotion filmad av kameror från tre vinklar.:D
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Du har nog sett för mkt på film.

Varför vill man lägga ner cykeln innan kollision?
Då har du ju ingen bromsverkan alls nästan.

Tror du ska försöka med undanmanövern istället som man lär sig på trafikskolan, eller gjorde då jag tog kort iaf.

Grabben vill ju lära sig hur man slajdar under en lastbil - ge han lite tips nu då....... :yoparty
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jag tror du kollat på lite för många Hollywoodfilmer, att du skulle lyckas undvika en kollision genom att lägga hojen låter rätt otroligt. Jag stöter sällan på långtradarsläp parkerade tvärs över vägen som Jag kan glida under så där snyggt i slowmotion filmad av kameror från tre vinklar.:D

snackade med min skadereglerare på mitt fb idag, han berättade att han lagt ner hojen när en älg kom ut ur skogen, räddade honom enligt han själv
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Också skeptiskt till kontrollerad nedläggning, det är ngt mc stuntmän gör när Terminator skjuter dem.

Jag la omkull ( högst ofrivilligt ) i kanske 70 km/h och det kändes som det gick fortare plötsligt, skrapandes allt möjligt på hojen utom mig själv.

Bromsa-ducka-hoppa av....i den ordningen kanske man klarar sig bäst. Den som hinner tänka på att vara avslappnad är proffs, och det finns ju iof såna.
 

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Ort
Norrköping, Åby
Hoj
1993, Honda CBR600F
Är nog ni som sett för mycket film, var inte tal om att glida under några lastbilar eller dylikt, mer i de banorna som pulkaskurk tänker dvs häldre ut på åkern/ner i diket än in i grillen/häcken på en bil. Borde ju vara lite skonsammare.

Undanmanövern i all ära men kan gå galet när man gör den med så nåt hjul tappar fäste och nerläggningen är ett faktumm då skulle det ju vara bra att veta.
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Är nog ni som sett för mycket film, var inte tal om att glida under några lastbilar eller dylikt, mer i de banorna som pulkaskurk tänker dvs häldre ut på åkern/ner i diket än in i grillen/häcken på en bil. Borde ju vara lite skonsammare.

Undanmanövern i all ära men kan gå galet när man gör den med så nåt hjul tappar fäste och nerläggningen är ett faktumm då skulle det ju vara bra att veta.

ja jävlar, du verkar vara grym på hoj du som ska hinna med lite grejer när det släpper i nerlägg under en undanmanöver:yoparty Gå och få en diagnos
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Också skeptiskt till kontrollerad nedläggning, det är ngt mc stuntmän gör när Terminator skjuter dem.

Jag la omkull ( högst ofrivilligt ) i kanske 70 km/h och det kändes som det gick fortare plötsligt, skrapandes allt möjligt på hojen utom mig själv.

Bromsa-ducka-hoppa av....i den ordningen kanske man klarar sig bäst. Den som hinner tänka på att vara avslappnad är proffs, och det finns ju iof såna.

hmmm man kanske skulle utveckla en fallskärm som dragracingbilarna har - ha på sig som en ryggsäck typ :tummenupp :yoparty
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ngt jag hoppas jag klarar av att göra (den dagen en undanmanöver inte räcker för att undvika den där personbilen som inte ser mig och bara kör ut) är att försöka släppa bromsen. Resa mig upp och skjuta ifrån med benen innan kollisionsögonblicket. Dvs försöka hoppa upp såpass att bålen inte slår i bilen.

Kan bara bål och huvud slippa slå i tex takkanten på bilen och istället passerar över så tror jag att chanserna att överleva är mycket större. Man fladdrar säkerligen som en vante över bilen men kan då istället förhoppningsvis tumla till stopp på ett lugnare sätt mot asfalten på andra sidan bilen och endast slå sönder benen mot bilsidan.

Men att ha den sinnesnärvaron i verkligheten....:gnissla
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Gummidäck mot asfalt har en friktionskoeficient runt 1.0 medans plastkåpor och aluminum som glider mot asfalt kanske har 0.3! Man får alltså stopp rejält mycket snabbare om man behåller däcken mot asfalten.

Så den enda gången man kan rädda sig genom att lägga omkull hojen är man kan slajda under ett lastbilssläp eller kanske under magen på en älg... :näsblod
Annars gäller att hålla sig på hjulen så länge som möjligt.

Sen så skulle jag inte vilja glida på marken och dunsa in i dörren på en bil i +100km/h. Bättre då sitta uppe på hojen och ha en chans att flyga över bilen när det smäller.
 

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Borås
Hoj
Gsxr 750 -08
Är nog ni som sett för mycket film, var inte tal om att glida under några lastbilar eller dylikt, mer i de banorna som pulkaskurk tänker dvs häldre ut på åkern/ner i diket än in i grillen/häcken på en bil. Borde ju vara lite skonsammare.

Undanmanövern i all ära men kan gå galet när man gör den med så nåt hjul tappar fäste och nerläggningen är ett faktumm då skulle det ju vara bra att veta.

Som med alla andra rörelser/manövrar så gäller att de måste TRÄNAS och åter TRÄNAS för att kroppen skall utföra dem i skarp situation. Och möjligheten att träna kontrollerad nedläggning har iaf inte jag....

Gick själv omkull i början av sommaren då ett rådjur bestämde sig för att hoppa över ett räcke och hänga i luften några meter framför mig, kan säga att jag inte hade en chans i helvete att reflektera över nånting. Jag agerade som 99,9% av alla gör i den situationen eftersom man nött in det under förarutbildning. Tokbroms!! Hann dock ej till undanmanövern eftersom rådjur är jävligt hala när de ligger mellan däck och asfalt. :gnissla
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Är nog ni som sett för mycket film, var inte tal om att glida under några lastbilar eller dylikt, mer i de banorna som pulkaskurk tänker dvs häldre ut på åkern/ner i diket än in i grillen/häcken på en bil. Borde ju vara lite skonsammare.

Undanmanövern i all ära men kan gå galet när man gör den med så nåt hjul tappar fäste och nerläggningen är ett faktumm då skulle det ju vara bra att veta.

Ju längre stäcka du kan bromsa innan du träffar något ju mindre blir smällen. Kör och bromsa hela vägen ut på åkern/i diket om du måste dit, kanske lyckas du undvika att gå omkull alls. Tappar du fästet så fixar du inte att påverka hur du faller och det spelar inte speciellt stor roll, det är när du träffar andra fordon/stillastående objekt som de allvarliga skadorna inträffar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Du har nog sett för mkt på film.

Varför vill man lägga ner cykeln innan kollision?
Då har du ju ingen bromsverkan alls nästan.

Tror du ska försöka med undanmanövern istället som man lär sig på trafikskolan, eller gjorde då jag tog kort iaf.
Det var en kille som dog på Sviestad för några år sen för att han kom ut på gräset, kunde inte bromsa och körde in i en jordvall några hundra meter senare. Han kanske hade levt idag om han hade lagt sig. Och samma scenario kan defenitivt hända på väg också! En kropp som glider på gräs/grus bromsar bättre än hjul som rullar!
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top