Hur blir man kung på att tvätta kläder?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Det finns kläder jag inte vågar slänga i maskinen för att jag vet att jag kommer pajja dem, men hur blir man egentligen kung på att tvätta som morsan alltid var?

Att hiva in allting i 40 grader och ner med tvätt(alltid color)-och sköljmedel kan väl inte alltid vara det optimala?

Kan man blanda rött och blått? Ljusblått och mörkblått?

Skjortor vågar jag aldrig tvätta utan lämnar bort dem till tvätteriet här på gatan.
Sen har jag dock inget strykjärn eller bräda att använda det på visserligen...

Vad gör man när man skitat ner värsta kostymen tex.?

Funkar "Vanish" på allt eller?

När ska man ha tvättbollar o sånt skit tex.?

Har undrat över detta i rätt många år nu men orka komam till skott :rolleyes:

Jag tvättade i dödsmaskinen på jobbet förut, 60' och allt med Colortvättmedel och nått skönt mjukmedel :)
Skilde bara på vitt och resten, typ... brukade iof tvätta Jeans ihop med andra jeans :crash
Rent blev det väl i alla fall, men säkert inte optimalt för livslängden på kläderna...
Men man tröttnar ju ändå på dom före dom är "slut" :tummenupp

Nu är jag utan bostad och jobb, så jag lämnar det till morsan :lol

NoicE skrev:
Jag tvättade i dödsmaskinen på jobbet förut, 60' och allt med Colortvättmedel och nått skönt mjukmedel :)
Skilde bara på vitt och resten, typ... brukade iof tvätta Jeans ihop med andra jeans :crash
Rent blev det väl i alla fall, men säkert inte optimalt för livslängden på kläderna...
Men man tröttnar ju ändå på dom före dom är "slut" :tummenupp

Nu är jag utan bostad och jobb, så jag lämnar det till morsan :lol

Du kan bo här. Så kan vi käka en massa motardpizza o dra till Australien - fett trött på detta landet just nu iaf.

Jag drar den 15:e :tummenupp

Ikväll ska jag till Gbg och hänga lite med en potentiell fru, sen till Oslo för att deklarera o greja...
Efter det är det nån skön fest i örebro med gamla polare, Sen är dags o packa igen ;)

man skaffar en fjälla, sen när snön kommer så ger man henne en spade så har man hips vips en snöslunga ocskå.

Gäller bara att ha tillräckligt många strumpor och kalsonger, så måste man inte tvätta oftare än var 6:e vecka :hihi

mb skrev:
Gäller bara att ha tillräckligt många strumpor och kalsonger, så måste man inte tvätta oftare än var 6:e vecka :hihi

Du kanske inte byter lika ofta som oss andra....

Min mamma tvättar då allting åt mig. Ingen risk att jag ska använda samma tvättmaskin som resten av lodisarna i huset.

Gör som jag; flytta ihop meden kvinna och var så där underbart hjälpsam och insistera på att dela på alla bördor i hemmet. Tvätta sedan hennes vita trosor och båhåar tillsammans med en ny, röd skjorta och voilá så är man portforbjuden i tvättstugan...

/geek

Mavve skrev:
Jag frågade på fel forum va? :gnissla

Du har ju fått massor med hjälp , så bra hjälp att du inte själv behöver bli kung på att tvätta kläder.

Om det då inte duger så får du väl börja läsa tvättlappar och tvätta ett plagg i taget så att det inte blir fel...

Stefanp skrev:
...Om det då inte duger så får du väl börja läsa tvättlappar och tvätta ett plagg i taget så att det inte blir fel...

Det roligaste som finns, är att fylla en hel maskin med kläder som är märkta "Tvättas separat".

Då känner man sig nästan som en riktig anarkist. :yoparty

(Rekommenderas endast om kläderna har hyfsat liknande färgton.)

Flagga skrev:
Det roligaste som finns, är att fylla en hel maskin med kläder som är märkta "Tvättas separat".

Du e allt en busig grabb du ..

Mavve skrev:
Det finns kläder jag inte vågar slänga i maskinen för att jag vet att jag kommer pajja dem, men hur blir man egentligen kung på att tvätta som morsan alltid var?

Att hiva in allting i 40 grader och ner med tvätt(alltid color)-och sköljmedel kan väl inte alltid vara det optimala?

Kan man blanda rött och blått? Ljusblått och mörkblått?

Skjortor vågar jag aldrig tvätta utan lämnar bort dem till tvätteriet här på gatan.
Sen har jag dock inget strykjärn eller bräda att använda det på visserligen...

Vad gör man när man skitat ner värsta kostymen tex.?

Funkar "Vanish" på allt eller?

När ska man ha tvättbollar o sånt skit tex.?

Har undrat över detta i rätt många år nu men orka komam till skott :rolleyes:
Allt utom kostymen slänger du in i tvättmaskinen och kör på 60 grader med färgtvättmedel. Bry dej inte om att separera olika färger, de slutar färga av sej efter några tvättar.
Men kostymer brukar inte klara av en tvättmaskin, det vet jag av egen erfarenhet!

Listen:

Blanda inte färger alls om du är rädd om kläderna. Försök att faktiskt hålla dig till temperaturerna som plagget är avsett för.
Om det är handtvätt, kan man tvätta på jättelåg värme och om så är möjligt med någon "skonsam" inställning.

Underkläder brukar gå bra att blanda färger, dock kan strumpor färga av sig ibland, men oftast inte.

Att alltid använda colour går bra. Enda skillnaden är väl egentligen att vit-tvätt innehåller lite mer blekmedel. (Detta har jag undersökt noga med UV-ljus;))

Edit: Sånt där tabort och Anti-Oxi eller vad fan det heter funkar på allt, men jag tycker att det verkar fungera mindre bra på syntet.

kostym = KEMTVÄTT = Dyrt = skita inte ner den bara för fan:P

Last edited:
Flagga skrev:

"Varrdagsedge"

Flagga skrev:

"Vardagsedge" (TM)

Last edited:
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back