Hur borra i tegel?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Jag måste dra ut en slang genom en tegelvägg. Hålet måste vara ca 20 mm i diameter.

Hur borrar jag detta utan att tegelstenen spricker eller att en stor krater bildas? Kan jag borra med en vanlig betongborr? Vill liksom inte pajja hela väggen genom att sumpa till det på en så enkel sak som ett hål.

Jag äger en borrhammare och en vanlig borrmaskin.

Borrhammare och ny borr. Förborra med en mindre borr först så att du inte glider iväg.
Borde inte vara några problem alls.

Betongborr och borrhammare är rätt väg att gå! Är du rädd om ytskiktet så gör du ett "pilothål" med ett mindre stål (max 40% i diameter av det slutgiltiga stål diametern), och borrar sedan med rätt dim från var sin sida.
Är det putsat på teglet (vilket det brukar kunna vara) så är annars risken att en större kaka puts släpper när stålet forceras igenom.
Ergo borra från båda hållen.
//Micke

Last edited:
Borra som ovan nämnt, kan vara bra att borra med låg hastighet först. Om du har en bra maskin så brukar inte hammarslaget gå i förrän du lägger mkt tryck. Med andra ord, tryck inte så mkt i början så minskar risken att du slår bort flisor. Lycka till

Vad har hänt med sporthoj? Jag läser "borra" i rubriken och klickar naturligtvis full av förväntan men ser till min förvåning att frågan besvarats seriöst och inte bara en gång utan fyra svar av fyra är seriösa!!!?

Aldrig förborra då man borrar i sten , Detta får bara motsatt effekt och får den större borren att nypa i hålet

Det finns även kärnborrar av diamanttyp , Köpte ett kit på Jula som funkar utmärkt

Aldrig förborra då man borrar i sten , Detta får bara motsatt effekt och får den större borren att nypa i hålet

Det finns även kärnborrar av diamanttyp , Köpte ett kit på Jula som funkar utmärkt
Du har givetvis rätt OM ts använder en 18mm pilotborr!
Tar och förtydligar mitt tidigare inlägg.
//Micke

Finns ju olika sorters tegel.Ny modern håltegel är som att borra i smör jämfört med gammal tegel

Förborrar alltid, aldrig några problem.

vanliga hiltiborr inget snofs, pilothål sen in till isoleringen från vart håll.

Och se till att inte hamnar i bruket eller på kanten till det för då har du skitit i det blå skåpet.

Jag måste dra ut en slang genom en tegelvägg. Hålet måste vara ca 20 mm i diameter.

Hur borrar jag detta utan att tegelstenen spricker eller att en stor krater bildas? Kan jag borra med en vanlig betongborr? Vill liksom inte pajja hela väggen genom att sumpa till det på en så enkel sak som ett hål.

Jag äger en borrhammare och en vanlig borrmaskin.

Finns flera alternativ.
1. Borra försiktigt med 20 mm borr direkt och väldigt försiktigt sista cm och hoppas på att det inte slår ur en bit av teglet när borren går igenom.

2. Förborra med en liten pilotborr först. Sedan 20 mm borren från båda sidor väggen så slipper du "urslag" när borren går igenom.

3. En kärnborr monterad i en vanlig lite större borrmaskin. Kan fungera om teglet inte är så hårt bränt vid tillverkning. Är det riktigt hårt tegel funkar ej denna metod. Blir bara skrot av borren.

4. En riktig kärnborr typ dimas, levanto eller dyl. En handhållen maskin med vattenanslutning för att kyla borrkronan. Dessa borrar o maskiner finns på t.ex Cramo att hyra. Kostar dock en del att hyra.

5. Eftersom du frågar hur du ska göra så kanske det enklaste vore att leta upp någon vänlig person som jobbar med håltagning. Släng åt honom en bullpåse så kanske han/hon fixar hålet åt dig

Vad har hänt med sporthoj? Jag läser "borra" i rubriken och klickar naturligtvis full av förväntan men ser till min förvåning att frågan besvarats seriöst och inte bara en gång utan fyra svar av fyra är seriösa!!!?

Snart en hel sida med seriösa svar :(

4. En riktig kärnborr typ dimas, levanto eller dyl. En handhållen maskin med vattenanslutning för att kyla borrkronan. Dessa borrar o maskiner finns på t.ex Cramo att hyra. Kostar dock en del att hyra.

Kärnborr med diamantsegment blir absolut bäst. Tro mig jag jobbar med detta.

Last edited:
Tack för alla tips!

Kåken är byggd i slutet på -70 och är inte putsad utanpå. Inne är det spånskiva så det är inga problem.

Har jag fattat allt rätt att der bara är att köra med en liten borr först och sedan gå upp till 20 mm. Det borde inte bli fel om man kör utifrån och in?!

*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...