Hur bra är BMW F800R på inspirerade landsvägskörningar och bandagar?

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hur bra är BMW F800R på landsväg och bandagar? Dvs när man pressar den lite.

Enligt de testerna jag läst så tycker flera att den funkar helt okej men för mer seriös bankörning är framgaffeln för mjuk bland annat.

Med updaterad bakdämpare och lite mer styvare fjädrar - kan man hänga på sporthojspiloterna på bana? Mina vänner kör sporthoj, och jag undrar bara hur man skulle hänga på dem när det svänger. På raksträckorna har jag ingen chans men det är totalt oviktigt för mig.

Och jag vet att föraren är viktigast - mina vänner är relativt snabba! Inga grönisar iaf.

Det råder ingen tvekan om att BMW:en passar bra på gata och smått inspirerad körning men jag kör väldigt mycket landsväg och förhoppningsvis kommer jag ha tid för några bandagar i sommar. Dock undrar jag om jag fortfarande kommer kunna köra med mina vänner som alla kör literhojar. Lite tråkigare om man skulle vara tvungen att köra själv. Det går ju undan med dessa herrar med.

Själv har jag kört sporthoj innan, flera år. Men pga pengar är det dags att köra något billigare, och satsa på att utveckla körningen istället.
 
Vet att det finns en tråd på http://f800riders.org/forum med en snubbe som går in hyfsat seriöst för bana med en F800R.

Konsensus verkar annars vara att den begränsande faktorn, bortsett från föraren och toppeffekt, är fjädringen och då framför allt fram. Progressiva fjädrar går ju att lösa för ganska lite pengar.
 
Vet att det finns en tråd på http://f800riders.org/forum med en snubbe som går in hyfsat seriöst för bana med en F800R.

Konsensus verkar annars vara att den begränsande faktorn, bortsett från föraren och toppeffekt, är fjädringen och då framför allt fram. Progressiva fjädrar går ju att lösa för ganska lite pengar.

Vad är fördelen med progressiva fjädrar jämfört med linjära? Om man nu snackar bankörning.
 
Vad är fördelen med progressiva fjädrar jämfört med linjära? Om man nu snackar bankörning.

Inga, tvärt om.

Och det är klart du kan hänga på med den. Jag körde TRX850 (sök så kan du göra en jämförelse med din hoj) i snabba grupper ett antal år och var långt ifrån sist, inräknat literhojar. Iofs är tempot allmänt högre nu, men svenska banor är så små att de stora hojarna inte har sån gigantisk fördel som effekten kanske leder många att tro.
 
Last edited:

http://www.bike.se/test/comparative...nda-cb600fa-hornetkawasaki-z750rsuzuki-gsr-75

För mig är BMW:en det bästa valet just nu.

Billig som fan i försäkring, ingen hoj ger lägre premier än BMWen förutom klassikerhojarna kanske. Det och att hojen är oerhört snål, och ska användas pendlas med varje dag :

Bara en bonus om den är bra på bana. Även om den ej skulle vara det så går det givetvis att köra den och utvecklas som förare.

Skippa snacket om att byta hoj - tråden är inte till för det. Jag ska ha BMW:en och inget annat. Undrar bara lite vad för erfarenheter folk har - jag har ej provat att köra bana på den eller något, därav undran.

Inte illa att BMW:en hamnar på tredje plats i det där sällskapet tycker jag. Hade den haft en roligare motor är jag säker på att den hade varit ännu närmare Horneten tex.
 
Last edited:
http://www.bike.se/test/comparative...nda-cb600fa-hornetkawasaki-z750rsuzuki-gsr-75

För mig är BMW:en det bästa valet just nu.

Billig som fan i försäkring, ingen hoj ger lägre premier än BMWen förutom klassikerhojarna kanske. Det och att hojen är oerhört snål, och ska användas pendlas med varje dag :

Bara en bonus om den är bra på bana. Även om den ej skulle vara det så går det givetvis att köra den och utvecklas som förare.

Skippa snacket om att byta hoj - tråden är inte till för det. Jag ska ha BMW:en och inget annat. Undrar bara lite vad för erfarenheter folk har - jag har ej provat att köra bana på den eller något, därav undran.

Inte illa att BMW:en hamnar på tredje plats i det där sällskapet tycker jag. Hade den haft en roligare motor är jag säker på att den hade varit ännu närmare Horneten tex.

Ställ inte frågor du inte vill ha svaret på..
 
Ställ inte frågor du inte vill ha svaret på..

Frågan var inte huruvida jag skulle välja en F800R eller någon annan lämplig hoj för bankörning utan mer en fråga åt folk som har erfarenhet av en F800R på bana och modifikationer. Du hör ju själv hur dumt det låter?

Men det är vardagsmat på sporthoj att trådar missuppfattas, spårar ut osv. Borde veta bättre.
 
Jag har haft en BMW F800ST, tyckte inte det var några problem med inspirerad körning men visst finns det bättre. Bankörning har jag inte provat. Det jag kan hålla med om är att gaffeln behöver uppgraderas, speciellt om man planerar att köra mycket bana.
I övrigt är BMW:n som du säger riktigt snål och trevlig att pendla med, F800R hade jag idag valt då jag inte klarade av den lite framåtlutande körställningen på F800ST.
 
Om ni brukar köra snabb grupp på bana och är ungefär lika snabba på sporthojar så kommer du så klart bli ifrånåkt men en F800R i rätt händer kör ifrån 90% av bandagsåkarna. Jag har kört som instruktör i snabb grupp på bla R1200GS och F650 Scarver utan problem och en F800R är bättre än de hojarna.


Hårdare fjärdar och Racetech cartrige emulators (om du ska slå på stort) i gaffeln och en bra grundinställning av fjädringen så är den riktigt kompetent. På med ett set klibbiga däck och ta bort/justera upp skrapstift, stöd fotbroms om det behövs för bättre markfrigång så går det att åka FORT med den hojen.

Motoreffekten är ju en begränsande faktor men det vet du redan.
 
Om ni brukar köra snabb grupp på bana och är ungefär lika snabba på sporthojar så kommer du så klart bli ifrånåkt men en F800R i rätt händer kör ifrån 90% av bandagsåkarna. Jag har kört som instruktör i snabb grupp på bla R1200GS och F650 Scarver utan problem och en F800R är bättre än de hojarna.


Hårdare fjärdar och Racetech cartrige emulators (om du ska slå på stort) i gaffeln och en bra grundinställning av fjädringen så är den riktigt kompetent. På med ett set klibbiga däck och ta bort/justera upp skrapstift, stöd fotbroms om det behövs för bättre markfrigång så går det att åka FORT med den hojen.

Motoreffekten är ju en begränsande faktor men det vet du redan.

Grymt svar, tack!

Emulators - såsom jag förstått är det en ventil som man kan ändra storleken på. Hur justerar man den med tanke på att den ligger inne i gaffelbenet?

Är det stor skillnad med dessa, eller räcker fjädrarna?

Vad tycker dom om bakdämparen på F800R?
 
Last edited:
Hej angående framgaffeln så kan jag rekommendera de här
http://store.ricorshocks.com/product_p/bw-043-20-1001.htm
gjorde väldigt mycket skillnad i gupp på bana och är inte lika nervös som tidigare och att den går köra över fartgupp i stan och niger inte lika snabbt när jag bromsar. :tummenupp

jag kör ju min F800s på bandagar i snabb grupp och har inga större problem där trots jag är rätt ny med kortet :tummenupp
enda problemet jag har är att de med dubbelt så mycket effekt leker dragracing på rakorna med mig :huvet
men det tänkte jag fixa med mera rutin och mera fart i kurvorna :)
 
Det kan jag ej svara på men jag tror jag är kass men det ska ändras på förhoppningsvis!

...lägg funderingar och pengar på körningen, hojen lär vara bra nog. :) Jag tycker inte jag är helt oduglig en bra dag, men blev trots det (en bra dag..) frånåkt så jag inte visste vad jag hette av en psbk-storfräsare på Sviestad.

Han satt på frugans ER6a vid tillfället, jag på en Ninja 636a. :hihi

Svänger det är det mer förare än hoj, så länge det inte är helt odugliga prylar vi pratar om, och det är inte F800an..
 
håller med ovanstående
om det är något f800 är bra på så är det när det svänger =)
nu vet jag ju inte hur mycket styret på ST/GT och R påverkar då de har annat styre än S
 
Emulators - såsom jag förstått är det en ventil som man kan ändra storleken på. Hur justerar man den med tanke på att den ligger inne i gaffelbenet?

Är det stor skillnad med dessa, eller räcker fjädrarna?

Vad tycker dom om bakdämparen på F800R?

Dom justeras med stor möda och en del kladd. Gaffeln måste öppnas. Dom är riktigt bra men med tanke på jobbet som krävs är det lite överkurs om man inte gillar att skruva och fixa. Man kommer långt med rätt fjädrar och kan finlira lite med oljeviskositeten om man vill.

Bakdämparen räcker långt tycker jag (90kg med utr), allt kan ju förbättras men den är ingen svag punkt imho.
 
F800:an är bra på vägen, bra prestanda, hyfsat snygg, ruskigt snål. Troligen den mest mångsidiga hoj jag haft, men också den tråkigaste.
 
Kusinen hittar man till bra pris, då är det färdiguppgraderat och trimmat.. (nuda 900r) Dock något högre försäkringskostnad

:3freak
 
En liten updatering då!

Hämtade ut en ny F800R som jag har tillbringat några månader på (cirka 500 mil) Allt från pendling till körningar på helgen med polare osv och dessutom två bandagar på falken. För att svara på min egna fråga så fungerar BMW:en ypperligt på bana. Markfrigången är jag mest imponerad över, och hur pass stabil och lättkörd hojen känns. Visst, den är lite mjuk fram men det är ingen begränsning nu... dock tror jag att jag hade haft mer förtroende för framhjulet vid insvängning men jag är långa vägar ifrån att utnyttja F800R:en till max.

Första bandagen körde jag i lugn grupp på falken, tänkte att det kan kan vara bra att komma igång sakta men det var en hel del klungor vilket förstörde flytet och de varven som var någorlunda fria så körde jag runt 58-59 sek.

Andra bandagen ville brorsan att jag skulle testa snabb grupp och det var faktiskt rätt val. Åkte jämnt med brorsan som kör runt 54-56 tider, fick dock bakhjulssläpp på fyran i 140-150 högern innan rakan... blev lite för ivrig med gasen då jag började komma ikapp brorsan, inte bra! Körde relativt jämnt med en till snubbe fast jag var lite snabbare mot slutet av dagen och han körde 56-57 tider.

Så kontentan är att F800R är en riktigt grym hoj när det svänger och dessutom är den riktigt snål och sjukt skön att sitta på.

Nästa steg hade varit att egentligen boka en smc kurs och lära sig mer saker än att bara köra "fort".
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top