Hur bygger ni era fighters???

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Borra på du.

Försänk och ta bort alla grader.

Tillverka en redig distans under som fördelar ut trycket maximalt. Minst 20-25 mm. Slipa till den så den passar perfekt, ytan under kan ju ha vinklar på alla sätt liksom.

Sen är det bara bulta ihop, inga problem alls.

Jag menar många orginal cross gaffelkronor är fjantigare än mångas SF kronor. Skillnaden i påfrestning är ju som natt och dag!

Ang styrkronan, går det inte svetsa in en platta? Nån nackdel att TIG:a pga härdning eller nåt?
Lurade på att skära ut plattor som passade perfekt och svetsa dem på några ställen.

Går nog bra att svetsa in en platta, men egentligen behövs det ju inte? Kan vara lika bra att passa in den bra och sen pressa ihop med bulten?

Får du ju dessutom kanske lite "fjädrande" verkan i plattan och den ligger emot över större yta mot kronan. Svetsar man kanske du får nån luftspalt här å var istället, vem vet =)

Last edited:

DannE R

Twin Frällst
Gick med
11 Oct 2005
Hoj
SV1000N -04
vill inte vara negativ men tycker du det e dyyyrt med en styrkrona bör du nog fundera över om du verkligen ska ge dig på att streetfighta hojjen snyggt. Det kostar trots allt några kronor när saker ska bli snygga.

Mjo det kostar men det beror på d e bara ett innfall jag fått att jag ska bygga fighter.
Tänkte ju liksom att man kan ju bygga mycket själv då det inte är några probbs för mig att fabrisera egna prylar.
Den dyra biten skulle ju bli lyse/kåpa ett fäste till styret tänkte jag fixa själv.
Jag menar styre+fäste samt krona blir ju runt 5000spänn + lyse mm.
Då kan jag ju lika gärna köpa en naken hoj d e d som jag jämför kostnaden mot.
10-15k ungefär får man ju lägga imellan min hoj för en vettig nakenhoj ex en X11 el Hornet 900.

"Micke"
Jo jag tar nog och borrar jag är inte speciellt rädd för just frestningen från styret utan mer för just hålen som blir i kronan om dom försvagar kronan för mkt.
Men hur brukar folk göra när dom bygger fighter byter dom krona el moddar dom originalet??

Mvh Danne

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag menar styre+fäste samt krona blir ju runt 5000spänn + lyse mm.
Som jag sa tidigare, hör efter med Slowdog här på forumet.
Du kommer undan mycket billigare där.
Sen är han kanske inte världens snabbaste men resultatet är mycket bra.
Har själv en Slowdog-krona jag är toknöjd med.

Sen införskaffar du styre för 200-250:- och du kanske kommer upp i 2000:- för det hela.

Äkta ABM/Lucas kronor kan man få för runt 2500+ på tyska e-bay. Då ingår ju risers i det hela.

DannE R

Twin Frällst
Gick med
11 Oct 2005
Hoj
SV1000N -04
Som jag sa tidigare, hör efter med Slowdog här på forumet.
Du kommer undan mycket billigare där.
Sen är han kanske inte världens snabbaste men resultatet är mycket bra.
Har själv en Slowdog-krona jag är toknöjd med.

Sen införskaffar du styre för 200-250:- och du kanske kommer upp i 2000:- för det hela.

Äkta ABM/Lucas kronor kan man få för runt 2500+ på tyska e-bay. Då ingår ju risers i det hela.

Tackar jag har PMat honom nu får vi c hur d blir.
Ok ska faktiskt kolla på ebay.de då...har nog aldrig varit inne på den tyska...

Mvh Danne

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
borra. finns inte på kartan att nånting pajar. köp risers som har ett hål (m10)
bruka sitta på äldre offroads iaf.

DannE R

Twin Frällst
Gick med
11 Oct 2005
Hoj
SV1000N -04
borra. finns inte på kartan att nånting pajar. köp risers som har ett hål (m10)
bruka sitta på äldre offroads iaf.

Ok jo jag kör nog på d....
Finns d lösa fästen/risers o köpa för att bara bulta dit alltså det låter ju smidigt ska kolla upp detta.

Så här blev min gamla zx7r då jag byggdeom den till fighter...
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=171264

Den va riktigt fin lite mer jobb än vad jag tänkt lägga ner men riktigt trevlig.
Har du kört en sådan me kåpor??
Vart det stor skillnad? isf vilken e den största?(förutom vind draget så klart)

Mvh Danne

Last edited:

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Hoj
919 turbo
Finns d lösa fästen/risers o köpa för att bara bulta dit alltså det låter ju smidigt ska kolla upp detta.

Biltema har billiga raisers dock med 2 bultar (egentligen styrhöjare men dom funkar om man kapar bort "halvan" som är under) har du tur så kan dom passa så hålen blir mellan kanterna på undersidan.

Biltema har även fatbarstyren billigt, 179:- eller nåt i den stilen.

skickar med en bild på en borrad orginalkrona till en cbr 900 (där ser man också att borrhålen blir aldelens på gränsen, under är den ju urgröpt, skulle CC måttet vara längre skulle det inte ha gått.) slowdog krona till samma cykel är den nedre av kronorna.

Bifogat

• 20080418055.jpg
    20080418055.jpg
    47.7 KB · Visningar: 198

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"

Den va riktigt fin lite mer jobb än vad jag tänkt lägga ner men riktigt trevlig.
Har du kört en sådan me kåpor??
Vart det stor skillnad? isf vilken e den största?(förutom vind draget så klart)

Mvh Danne

http://farm4.static.flickr.com/3007/2449779538_716bfddf74_o.jpg
bruka va m10 fingäng har jag för mig. vanliga bultar passar inte i urgröpningen under själva styret.. ah du fattar när du ser. sen är dom ganska låga men en alu-rundstång i en bra dimension som du bara borrar ett hål i mitten så har du en riser oså. :tummenupp

DannE R

Twin Frällst
Gick med
11 Oct 2005
Hoj
SV1000N -04
Tackar för tipset visste inte att d fanns på sunktema...
Blir o inhandla i dagarna..risers kosta 200spänn e ju inte ens värt o försöka bygga egna då ju med d priset.
Får försöka få till det så jag får hålen mellan ribborna under dom vill jag inte göra någon åverkan på.
Faan kommer nog skitaknäck första gången jag provåker med detta hemma mecket :D får c om jag sitter med styret i famnen:näsblod

Har sett att många byter hastighetsmätare oxå till lite mindre varianter...
Någon som har några tips om vart man hittar sådana??

Har kollat ebay.de nu d va ju lögn o försöka hitta några lysen där hitta en kåpa utan lysen för 1500spänn +frakt då kostar d mer än d smakar.
Kan nada tyska oxå så d e ju inte lätt o fatta om d finns fler grejer som jag missar heller.:huvet

Har dock hittat ett duke II lyse/kåpa på ett annat ställe men nu blir jag tveksam tjejen tyckte den va "skitful":gnissla så nu börjar jag me tveka.
En fördel med duke kåpan e ju att den e rymlig så d blir ju ganska smidigt o gömma kablar etc till skillnad från MT03 lyset som jag förövrigt e hel såld på.
MEN ska jag ha MT03 lyset MÅSTE jag byta hastighetsmätare till en liten o d låter dyrt.

Notera att jag nu samtidigt mailar osv på andra naken hojar:D :tummenupp bla X11.

Så d e mycket saker som ska vägas mot varandra hehe...

Mvh Danne

DannE R

Twin Frällst
Gick med
11 Oct 2005
Hoj
SV1000N -04
Har kollat efter mätare o hittat en som kan funka som inte var alltför dyr Vapor heter den någon som testat denna??

Mvh Danne

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Hoj
919 turbo
www.bikeshop.se har nedsatt pris på 2 st mätare nu, koso heter dom, 800:- repspektive 1000:- kostar dom nu tror jag.
tror den dyrare av dom har tankmätare och tempmätare också.. funderar på en sån själv.

DannE R

Twin Frällst
Gick med
11 Oct 2005
Hoj
SV1000N -04
Jo jag såg helt ok men Vapor mätar tilltalar mig mer rent estetiskt men vet inte om dom har samma funktioner.
Vapor mätarn va några hundringar dyrare typ 1200spänn.

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Hoj
919 turbo
Jo jag såg helt ok men Vapor mätar tilltalar mig mer rent estetiskt men vet inte om dom har samma funktioner.
Vapor mätarn va några hundringar dyrare typ 1200spänn.

Vart hittar man dom btw, utseendet är bra viktigt så jag vill gärna se hur dom ser ut.
Är egentligen bara intresserad av hastighet och temp mätare. resten klarar man sig utan :rolleyes:
så jag har även kollat på separata mätare för enbart hastighet och temp.

DannE R

Twin Frällst
Gick med
11 Oct 2005
Hoj
SV1000N -04
Vart hittar man dom btw, utseendet är bra viktigt så jag vill gärna se hur dom ser ut.
Är egentligen bara intresserad av hastighet och temp mätare. resten klarar man sig utan :rolleyes:
så jag har även kollat på separata mätare för enbart hastighet och temp.

R700-030.jpg

Finns här...
http://www.atvhuset.se/Shop/Index.php?sArtId=R700-030

Tror jag ska prova om jag kan trixa till d me orginal mätarn om jag tar dukeII kåpan kan d nog få plats om jag har flyt.

Miks

Medlem
Gick med
25 May 2004
Hoj
X-11
Har du kopplat in varvräknare och temp på den?
Hur va d??Tänkte mest på så att man kan få alla funktioner.

Mvh Danne

Min är vattenkyld, jag kapade kylarslangen och monterade adaptern/givaren i kylarslangen.

Givarkabeln till varvräknaren har lite olika inkopplingsmöjligheter.
1. en kabel till jord- den andra tvinnar man ca 5varv runt högspänningskabeln.
2 en kabel till jord- den andra till lågspänningssidan på tändspolen genom ett 1megaohm motstånd.

Det följer med en ganska OK manual med nästan all data du behöver.

Danst

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2016
Hoj
1998, Honda, cbr 900 rr
Så här ser min fighter ut än så länge.. har lite små pill kvar.. lacka fälgarna svarta, sätta på styre, framlapa å hastighets mätare. .

Bifogat

• 20160619_111332.jpg
    20160619_111332.jpg
    1.3 MB · Visningar: 137
  • 20160619_111517.jpg
    20160619_111517.jpg
    1.7 MB · Visningar: 128
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...