Hur byter man kamkedjespännare på Yamaha R6?

AnAx

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2001, Yamaha R6
Som rubriken säger: Hur byter man kamkedjespännare på Yamaha R6?
Tips i stil med exakt var den sitter och möjliga saker att tänka på vore väldigt informativt.
Tack
 

Henkew

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Orust
Hoj
Tenere 660 2011
Hej!

När du byter kedjespännare får du ta bort kåporna på den högra sidan. Bilden jag tog visar endast en liten del av spännaren precis framför tomgångsskruven. När du tar bort bulten på spännaren kommer du att se en skåra i spännaren. Du kan använda en skruvmejsel för att gänga tillbaka spännaren (slacka). Därefter lossa de två bultarna som håller spännaren i blocket.

Om du mot förmodan tror at det gick åt helvete så skulle jag rekomendera att lossa den stora plastpluggen vid veven och manuellt dra runt motorn för att se så att inte kamaxeln har rappat efter.

När jag bytte hade jag inte en aning om att man kunde sacka spännaren utan lossade bultarna med samma. Det gick bra ändå(tror inte detta är så känsligt på 4-cylindriga maskiner)

Lycka till!
 

Bifogat

  • spännare.JPG
    spännare.JPG
    63.9 KB · Visningar: 255
  • Riga 003.jpg
    Riga 003.jpg
    26.3 KB · Visningar: 125

AnAx

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2001, Yamaha R6
Jag har nu bytt kamkedjespännaren och kan säga att det är rätt trångt.
Man behöver en böjd insektsnyckel, kanske kan fungera med en rak, lång också.

Mer info om hur man ska "avspänna" sträckaren finns i manuelen ( http://www.r6messagenet.com/forums/pdf/99-02R6_Service_Manual.pdf ) på sida 143.

Den nya spännaren var uppspänd maximalt, och en metallbit höll den i det läget, när jag fick den. Teoretiskt så skulle man kunna montera spännare på detta sätt och sedan dra bort metallbiten men då skulle spännaren slå till en gång mot resten av spänningsanordningen så jag vet inte om det är att rekommendera men det skulle underlätta då man skulle slippa hålla den spänd med en skruvmejsel medans man monterar den.

Min nya spännare (Yamaha orginal) var hårdare än den som satt på så efter bytet hörde jag inte längre det irriterande ljudet på låga varv/tomgång.

Min båge är en Yamaha R6:a 2001:a som gått ca 3400 mil.
 
Last edited:

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag har nu bytt kamkedjespännaren och kan säga att det är rätt trångt.
Man behöver en böjd insektsnyckel, kanske kan fungera med en rak, lång också.

Mer info om hur man ska "avspänna" sträckaren finns i manuelen ( http://www.r6messagenet.com/forums/pdf/99-02R6_Service_Manual.pdf ) på sida 143.

Den nya spännaren var uppspänd maximalt, och en metallbit höll den i det läget, när jag fick den. Teoretiskt så skulle man kunna montera spännare på detta sätt och sedan dra bort metallbiten men då skulle spännaren slå till en gång mot resten av spänningsanordningen så jag vet inte om det är att rekommendera men det skulle underlätta då man skulle slippa hålla den spänd med en skruvmejsel medans man monterar den.

Min nya spännare (Yamaha orginal) var hårdare än den som satt på så efter bytet hörde jag inte längre det irriterande ljudet på låga varv/tomgång.

Min båge är en Yamaha R6:a 2001:a som gått ca 3400 mil.

Intressant att du fick bort missljud på lägre varv, kanske är dags att byta min kamkedjespännare också då.

Var det mycket jobb, för att byta den? Kan man göra det själv om man aldrig tidigare bytt en kamkedjespännare eller krävs det speciella verktyg/kunskaper för att inte sabba nått? :brinnerup

Vad kostade alla delar?
 

AnAx

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2001, Yamaha R6
Intressant att du fick bort missljud på lägre varv, kanske är dags att byta min kamkedjespännare också då.

Var det mycket jobb, för att byta den? Kan man göra det själv om man aldrig tidigare bytt en kamkedjespännare eller krävs det speciella verktyg/kunskaper för att inte sabba nått? :brinnerup

Vad kostade alla delar?

Mina symptom finns att läsa här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4408307

Det var inte mycket jobb utan precis som HenkeW säger.
Jag tog bort botten-kåpan, mellan-kåpan på höger sida samt den svarta plastbiten som döljer ett hål i ramen (lättare att komma åt ena skruven då).

De vertyg som, jag minns, krävdes: en böjd insexnyckel, stjärnskruvmejsel, liten vanlig mejsel.
Du kan lugnt göra det själv. Egentligen så är det ju bara en metall-pryl som sitter med 2 insektsskruvar. Lite bökigt det där med att ha den spänd samtidigt som man sätter i den (nya).

Den kostar ca 1710:- och sedan 10:- för packningen. Men vad du än gör så beställ INTE på MC-varuhuset i Stockholm. De nollorna hade tagit min *beställda* packning och använt i verkstaden. Då hade de bara haft den i max 1 dag. Tar en vecka att få hem en ny - hur puckad får man bli?
 
Last edited:

Diod

Med Lem
Gick med
20 Dec 2008
Ort
N/A
Hoj
BMW R1200GS
Intressant att du fick bort missljud på lägre varv, kanske är dags att byta min kamkedjespännare också då.

Var det mycket jobb, för att byta den? Kan man göra det själv om man aldrig tidigare bytt en kamkedjespännare eller krävs det speciella verktyg/kunskaper för att inte sabba nått?

Bara ett litet välmenat tips. Köp Haynes service & reparationsmanual till din hoj. Jag köpte en från England till min R1a men om du beställer den från den svenska distributören får man med en svensk parlör med vissa fackuttryck.
Där står allt som man behöver veta om just din hoj. Där kan man också läsa på och göra en bedömning om det kan vara något man kan klara av själv.
Den har varit med på många och långa toalettbesök:D Det är aldrig försent att förkovra sig.
 

Diod

Med Lem
Gick med
20 Dec 2008
Ort
N/A
Hoj
BMW R1200GS
Jag har nu bytt kamkedjespännaren och kan säga att det är rätt trångt.
Man behöver en böjd insektsnyckel, kanske kan fungera med en rak, lång också.

Mer info om hur man ska "avspänna" sträckaren finns i manuelen ( http://www.r6messagenet.com/forums/pdf/99-02R6_Service_Manual.pdf ) på sida 143.

Den nya spännaren var uppspänd maximalt, och en metallbit höll den i det läget, när jag fick den. Teoretiskt så skulle man kunna montera spännare på detta sätt och sedan dra bort metallbiten men då skulle spännaren slå till en gång mot resten av spänningsanordningen så jag vet inte om det är att rekommendera men det skulle underlätta då man skulle slippa hålla den spänd med en skruvmejsel medans man monterar den.

Min nya spännare (Yamaha orginal) var hårdare än den som satt på så efter bytet hörde jag inte längre det irriterande ljudet på låga varv/tomgång.

Min båge är en Yamaha R6:a 2001:a som gått ca 3400 mil.

Kollade in din länk där gällande servicemanual. Den såg riktigt bra ut och jag undrar om Ni har några förslag på var man kan hitta dylig till Yamaha R1-2006. Jag sökte runt på olika forum men hittade bara till -04&05 och dom årsmodellerna skiljer sig lite från -06. Jag använde mig vanligtvis av Haynes repmanual men det är aldrig fel att ha två:D
Tips?
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Haynesmanual är kalas att ha! Parlören är också ganska trevlig, man lär sig till exempel att insexnyckel heter allen key. Insektsnyckel man bli svårare att hitta... :D

Förlåt, kunde inte låta bli.:banana No offence!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag vill bara höja varningens finger när det gäller byten av spännare på alla mc märken. Allt för ofta rappar kedjan när man plockar ut spännaren oftast pga av at kedjan är lite sliten (längre). Man är faktist tvungen att dubbelkolla kammarnas markeringar mot vevaxelläget om man vill vara på säkra sidan!!!!!!!!!!!!
Det kräver även avlyftning av ventilkåpan,,,Då kan man visserligen passa på att ställa/kolla ventilspel

Jag skulle inte tordas att chansa utan dubbelkoll risken för rappning är 33% :död
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top