Jag har nu bytt kamkedjespännaren och kan säga att det är rätt trångt.
Man behöver en böjd insektsnyckel, kanske kan fungera med en rak, lång också.
Mer info om hur man ska "avspänna" sträckaren finns i manuelen ( http://www.r6messagenet.com/forums/pdf/99-02R6_Service_Manual.pdf ) på sida 143.
Den nya spännaren var uppspänd maximalt, och en metallbit höll den i det läget, när jag fick den. Teoretiskt så skulle man kunna montera spännare på detta sätt och sedan dra bort metallbiten men då skulle spännaren slå till en gång mot resten av spänningsanordningen så jag vet inte om det är att rekommendera men det skulle underlätta då man skulle slippa hålla den spänd med en skruvmejsel medans man monterar den.
Min nya spännare (Yamaha orginal) var hårdare än den som satt på så efter bytet hörde jag inte längre det irriterande ljudet på låga varv/tomgång.
Min båge är en Yamaha R6:a 2001:a som gått ca 3400 mil.
Intressant att du fick bort missljud på lägre varv, kanske är dags att byta min kamkedjespännare också då.
Var det mycket jobb, för att byta den? Kan man göra det själv om man aldrig tidigare bytt en kamkedjespännare eller krävs det speciella verktyg/kunskaper för att inte sabba nått?
Vad kostade alla delar?
Intressant att du fick bort missljud på lägre varv, kanske är dags att byta min kamkedjespännare också då.
Var det mycket jobb, för att byta den? Kan man göra det själv om man aldrig tidigare bytt en kamkedjespännare eller krävs det speciella verktyg/kunskaper för att inte sabba nått?
Bara ett litet välmenat tips. Köp Haynes service & reparationsmanual till din hoj. Jag köpte en från England till min R1a men om du beställer den från den svenska distributören får man med en svensk parlör med vissa fackuttryck.
Där står allt som man behöver veta om just din hoj. Där kan man också läsa på och göra en bedömning om det kan vara något man kan klara av själv.
Den har varit med på många och långa toalettbesök Det är aldrig försent att förkovra sig.
Jag har nu bytt kamkedjespännaren och kan säga att det är rätt trångt.
Man behöver en böjd insektsnyckel, kanske kan fungera med en rak, lång också.
Mer info om hur man ska "avspänna" sträckaren finns i manuelen ( http://www.r6messagenet.com/forums/pdf/99-02R6_Service_Manual.pdf ) på sida 143.
Den nya spännaren var uppspänd maximalt, och en metallbit höll den i det läget, när jag fick den. Teoretiskt så skulle man kunna montera spännare på detta sätt och sedan dra bort metallbiten men då skulle spännaren slå till en gång mot resten av spänningsanordningen så jag vet inte om det är att rekommendera men det skulle underlätta då man skulle slippa hålla den spänd med en skruvmejsel medans man monterar den.
Min nya spännare (Yamaha orginal) var hårdare än den som satt på så efter bytet hörde jag inte längre det irriterande ljudet på låga varv/tomgång.
Min båge är en Yamaha R6:a 2001:a som gått ca 3400 mil.
Insektsnyckel man bli svårare att hitta...
Förlåt, kunde inte låta bli. No offence!
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|