Hur byter man olja?

Bjänka

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
Honda xr 250
Hej nu tänkte jag att byta olja i min xr 250 och tänkte om det finns bara ett ställe att byta olja i motorn eller om det finns flera ställen?:va är det här enda stället att byta olja där den dära svarta oljepåfyllnings locket med den dära platta mått stickan?:confused: isf vad ska man ha för en olja? går det med biltemas? isf vilken?

skriv allt ni vet. är tacksam för varje svar!

1. leta i botten av motorblocket efter en bult, där tömmer du av oljan .. tips att varmköra först så rinner det av lättare

2. skruva i bottenpluggen igen.

3. köp olja, om du redan gjort det så tar du bort det svarta locket, där som
är oljepåfyllning.. gå till en återförsäljare eller någon som kan din hoj och fråga
vilken olja som passar bäst

Skulle nog köpa mig en bra Mineralolja till en gammal XR. Den kräver inte mer än så.

Bjänka: Du har ju redan frågat (och fått svar) här:

Hur byter man olja?

1. leta i botten av motorblocket efter en bult, där tömmer du av oljan .. tips att varmköra först så rinner det av lättare

2. skruva i bottenpluggen igen.

3. köp olja, om du redan gjort det så tar du bort det svarta locket, där som
är oljepåfyllning.. gå till en återförsäljare eller någon som kan din hoj och fråga
vilken olja som passar bäst

Det räcker inte på en sån. De har torrsump, så följer han bara dina råd blir det fel!
Du kunde svarat: Följ manualen/ve-handboken. (se länken)

Skulle nog köpa mig en bra Mineralolja till en gammal XR. Den kräver inte mer än så.

Tvärtom min gode man!
Den är luftkyld, och blir därmed hetare än en vätskekyld dito, samt körs i lera, som packar igen kylflänsarna = ännu varmare. Så han har ALLT att vinna på en del eller helsyntet.

Last edited:
Baserat på xr600. Vet inte om det är exakt likadant

1. lossa avtappningspluggen under motorn. Sitter i sidan, från växelspakshållet, låt rinna ut, sätt tillbaka med ny koppar/alubricka
2. lossa påfyllningspluggen uppe vid styret på ramen
3. lossa avtappningspluggen på främre ramröret framför motorn. Finns bara 1 som är i samma storlek som den på motorn. Låt rinna och sätt tillbaka med ny bricka
4. Lossa oljeslangen som går från ramröret till motorn. Behöver ej lossa på motorsidan. Inne i ramröret som slangen går upp i sitter en sil. Rengör och sätt tillbaka allt
5. Innanför transkåpan (hö motorkåpa) sitter en sil til - den brukar jag ge fan i. För mkt jobb och det behövs ny packning

Fyll i mängd 1 som nån annan säkert har koll på, uppe vid styret. Starta. Låt gå 20 sek utan påfyllningsskruven i. Fyll i mängd2. Skruva fast påfyllningsskruven. Kör 20 sek på tomgång, slå av och direkt lossar du påfyllningsskruven och kollar nivån där på stickan (torka av och sätt ner utan att gänga i, förstås)
.Behöver du fylla på kör du den 20 sek innan du kollar nivån igen

Biltemas racingolja för hojar går finfint att köra på

Last edited:
hadde en gånge en honda xl250 den fylde man på med ny olja varje måndag (1 liter) sedan ran det ut ur alla hål på den under vekan då man pendal :p och motorn va ful av svart gega som satte igen metal nätet som va det så kallade filtert så det sögs sönder, och så kom den dagen som jag alldrig trode skulle komma, den skar då jag låg på 4an i 11-12 tusen rpm (långt över rött)
må den vilia i frid, tänk på detta det kan även hända din mc vid dåligt underhåll :P

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back