Hur det kan se ut när kedjan går av

Hanky

Roligt de är med sommar
Gick med
13 Sep 2003
Hoj
Gixxer 750 -96
Jaha, vart börjar man igår när vi var ute å åkte så gick min kedja av.
Vi hade kört lite hårt och sen stannade vi å pratade lite, sen när vi skulle åka iväg så skulle ja visa vägen och gasar iväg lite fint, plötsligt hör man bara en smäll och sen varvar motorn massor, kopplingen slutade funka oxå.
Så ja rullar in till kanten och stänger av hojjen å tittar ner på kedjan, som ligger på vägen, släpandes efter hojjen. :(
När man har klivit av hojjen så ser man att det rinner massa kylvätska.
Första tanken var att nu har man smällt sönder hela blocket.
Hem med hojjen på kärra, sen var det bara att börja riva.
Nu när allt är bort plockat ser man att det är ett par fästen som gett sig, plus att kedjan har smiskat sönder vatten pumpen. Så att bladen har lossnat :död

Så här kan de se ut
100-0025_IMG.jpg

100-0026_IMG.jpg

100-0030_IMG.jpg

100-0031_IMG.jpg
100-0032_IMG.jpg
100-0033_IMG.jpg
100-0034_IMG.jpg
100-0035_IMG.jpg

Är det någon som har en vatten pump och kåpan som sitter över drevet så hör av er, hojjen är en Gsxr 750 -96
Mvh Hanky

Lion

Crew
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
ärretta
Hoztic skrev:
Jag är lite nyfiken på kedjan, var den ganska ny eller gammal och utsliten, hel kedja eller med lås?
Jag är mer nyfiken på hans framdrev, ser lite slitet ut.......felkällan? :va

Hanky

Roligt de är med sommar
Gick med
13 Sep 2003
Hoj
Gixxer 750 -96
Hela driv paketet är från början av förra året.
kjedjan hade ett kedjelås, troligen de som ja har tappat.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Skatta dig lycklig att det bara var vattenpumpen som gick sönder. Tur i oturen, skulle man kunna säga.

Hanky

Roligt de är med sommar
Gick med
13 Sep 2003
Hoj
Gixxer 750 -96
Ja att ja ska köra nitat. aldrig mera ett kedjelås.
Man har ju hört att det kan gå mycket värre...

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Tur att du klarade dig själv så bra som du gjorde!
Men Har fästena klarat sig så pass bra att du bara kan dra dit en ny pump och kåpa eller?
Isf har du haft en omåttlig tur..
//Tobbe

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Sjuk tur att inte kedjan trasslade in sig i bakdäcket.....då kunde de blivit slut åkt för denna säsongen om inte mer.

Hoppas det löser sig snabbt och smidigt...

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Du hade ju trots allt väldig tur. För mig gick den av i farten och låste bakhjulet. 6 timmar på akuten och väldigt trasig hoj var slutsumman för mig. A just det, halvförsäkring så jag ligger fortfarande och betalar av lånet på hojen :tummenupp

Hanky

Roligt de är med sommar
Gick med
13 Sep 2003
Hoj
Gixxer 750 -96
CJ900RR skrev:
Du hade ju trots allt väldig tur. För mig gick den av i farten och låste bakhjulet. 6 timmar på akuten och väldigt trasig hoj var slutsumman för mig. A just det, halvförsäkring så jag ligger fortfarande och betalar av lånet på hojen :tummenupp

OOoooo stackare :brinnerup
Har du kommit på varför kedjan gick av?

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
Lion skrev:
Jag är mer nyfiken på hans framdrev, ser lite slitet ut.......felkällan? :va

Det der ar ju inte sletet! mina tander va helt nerfilade och det gick bra... :3freak lucky me!.... jag nitade kedjan efter alla sagor om tappade lås.....

Last edited:

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Hanky skrev:
OOoooo stackare :brinnerup
Har du kommit på varför kedjan gick av?
ja.. jag hade inte satt på den nya som låg och väntade i ett paket på postkontoret :3freak

den var sleten och sjöng på sista versen. och jag skulle bara varva lite och gå upp på bakhjulet. halvvägs upp så small det till och hojen vek sig framåt och åt höger. vänster handtag small av, bågen gjorde några volter och var intryckt ifrån ALLA håll. Ovanifrån, framifrån, vänster & höger sida, och även bakpartiet. farten var uppskattningsvis en 70-80 km/h.

som tur var så hände det på en raksträcka och jag hade bara ett möte, men jag höll mig i min fil medans jag gled ca 30-40 m :näsblod

idioten i bilen stannade inte ens och kollade hur det var med mig :kocko trots att jag passerade honom liggandes glidande på rygg med hojen voltandes några meter framför.

jag hade i alla fall på mig jacka, ryggskydd, hjälm och stövlar. jeansen vart helt uppfläkta i röven men kalsongerna höll :Bugar dum som jag var hade jag inga handskar så tiden på akuten tillbringades med en sjuksköterska som SKRUBBADE bort asfalten som var inbränd i min hand. kan ju bara tillägga att det inte fanns någon hud kvar. använd handskar.

så ja, du hade väldigt tur måste jag säga :tummenupp

Hanky

Roligt de är med sommar
Gick med
13 Sep 2003
Hoj
Gixxer 750 -96
Nu har ja fixat en ny wasserpump, nu är det bara kåpan som sitter över drevet som saknas, någon som har PM i sånna fall.
Mvh Hanky

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Fy fan, nu vågar man ju inte åka längre!

Fan.... Efter dessa historier vetefan om man ens vågar sätta sig på hojen igen... När är det egentligen dags att byta kedja och drev? Har köpt en begagnad zx6r -98. Funderar på att åka till närmsta verkstad och byta drev och kedja... verkar ju helt livsfarligt.... :3freak

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Kurt-Olsson skrev:
Fan.... Efter dessa historier vetefan om man ens vågar sätta sig på hojen igen... När är det egentligen dags att byta kedja och drev? Har köpt en begagnad zx6r -98. Funderar på att åka till närmsta verkstad och byta drev och kedja... verkar ju helt livsfarligt.... :3freak

Ja det är det också :)

Smörj och rengör din kedja,kolla så den är rätt spänd och i bra skick, använd nitlås så är du på den säkrare sidan.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM