Hur dyrt är det?

Playingcrowd

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2005
Hoj
Yamaha MT 09 2015
Jag har en fråga till er som tävlar.
Funderar på att börja men har en begränsad ekonomi så måste kolla hur "billigt" man kan komma undan innan jag börjar.
Sen vet jag ju att det kan bli precis hur dyrt som helst!

Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Playingcrowd skrev:
Jag har en fråga till er som tävlar.
Funderar på att börja men har en begränsad ekonomi så måste kolla hur "billigt" man kan komma undan innan jag börjar.
Sen vet jag ju att det kan bli precis hur dyrt som helst!

Jag har en liten budget. Bara min egen lön.

Per tävling
*Anmälningsavgift 1600:-
*Fri träningsavgift 350:-
*Resa ???:-
*Bensin till hojen 300:-
*Däck Beggade slicks 1500-2500:-
*Sevice på hojen 400:-

Det förutsätter ju att du bor i bussen och inte äter något.

Playingcrowd

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2005
Hoj
Yamaha MT 09 2015
Vad kostar licensen att skaffa då?
Tack för dina svar låter som det skulle kunna fungera med min ekonomi.
Glömde en sak. Vilken hoj är bäst att börja med? Har kört i 15 år men aldrig på bana så lite vana har jag ju :tummenupp

Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Playingcrowd skrev:
Vad kostar licensen att skaffa då?
Tack för dina svar låter som det skulle kunna fungera med min ekonomi.

900:- för kursen kanske. Sen blir det väl 2400:- för att du ut licensen men jag har kört engångslicens på tävlingarna för 350:-kr st. Men då har man väldigt dålig försäkring.

Jag försökte också göra det billigt så man kunde dricka nån öl kanske men de tre gångerna jag vart iväg så alla pengar jag haft plus lite till gott åt. Men vill ju ha nytt däck och så vidare. Så räkna med allt du har. Om du sen kraschar så gick ju budgeten för flera tävlingar helt plötsligt.

"Att göra en budget är att sörja för utgifter innan de är gjorda"
Kommer innte ihåg vem som sa det men men

Playingcrowd

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2005
Hoj
Yamaha MT 09 2015
Jonte VSB R-T skrev:
900:- för kursen kanske. Sen blir det väl 2400:- för att du ut licensen men jag har kört engångslicens på tävlingarna för 350:-kr st. Men då har man väldigt dålig försäkring.

Jag försökte också göra det billigt så man kunde dricka nån öl kanske men de tre gångerna jag vart iväg så alla pengar jag haft plus lite till gott åt. Men vill ju ha nytt däck och så vidare. Så räkna med allt du har. Om du sen kraschar så gick ju budgeten för flera tävlingar helt plötsligt.

"Att göra en budget är att sörja för utgifter innan de är gjorda"
Kommer innte ihåg vem som sa det men men
Antar att man får sluta lägga pengar på töser och sånt då men det kan det vara värt....vill ju gärna testa och se om det är något för mig.
Jobbar som resemontör så plockar ut ganska bra lön men vet inte var den tar vägen börjar jag med detta så vet jag ju i alla fall det :hihi

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Playingcrowd skrev:
Vilken hoj är bäst att börja med? Har kört i 15 år men aldrig på bana så lite vana har jag ju :tummenupp

Det verkar nu mera ha blivit två läger ett Supersport och ett standard. En SS hoj slits mer men går fortare, en STD slits mindre men har inte samma prestanda. Hoj köp handlar mycket om hur mycket du vill lägga har du 30-40 tusen så får du inte en std 03-04 och där med kan det vara intresant att titta på en SS hoj. Skilnaden mellan en SS hoj från 00-02 jämfört med sin dito STD är ganska stor. Dels har SS hojen en klart bättre fjädring vilket är en stor fördel då det har berättats om r6:eek:r som jassat i kurvorna med STD fjädring. Motor mäsigt kanske det inte spelar så stor roll men det är lättare att reparera ett misstag med massa mos i motorn. I slutändan är det din buget för hoj köp som kommer att avgöra. Se bara till att få med extra allt då du förr eller senare kommer att besöka leka gropen.

björn

Nu har jag nog varit så opartisk som jag kan...

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum