Hur en låter en 3taktscross?

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
En tanke slog mig just, hur i hela Norge låter en 3taktscross?
Nån som har nån som helst accosierande, vettig, ovettig, galen eller idiotförklarande idee....

- spit it out :hihi !

Ktm'arn skrev:
Nån som har nån som helst accosierande, vettig, ovettig, galen eller idiotförklarande idee....

Borde det inte vara en cross utrustad med Wankelmotor :hihi (för visst har väl den typ 3 takter insug/kompression/utblås ? :rolleyes:). Om det nu är så så låter det ju åt turbin/symaskins hållet. Och då är det väl bara att åka till första bästa Mazdaåterförsäljare och lyssna. :tummenupp

Och visst var det väl åxå så att det fanns en Suka landsvägsmaskin som nån gång på 70/80-talet hade Wankel ?

.

Spider skrev:
Och visst var det väl åxå så att det fanns en Suka landsvägsmaskin som nån gång på 70/80-talet hade Wankel ?

.
Japp, det fanns.
Det har även tillverkats en Wankelhoj med namnet Norton, tror den gjordes främst för brittisk polis. Vet inte hur mkt Norton det egentligen var...
De ska visst vara nästan helt vibrationsfria, men knepiga som attan att få nog med kylning till.

Vet någon varför dom slutade tillverka hojjar med wankel?

Wankelmotorn har ju som sagt en överlägsen effektivitet jämfört mot den vanliga kolvmotorn. + man kan trimma dom som en :tomten utan att vara så orolig för att något går sönder. Rätt få rörliga delar i en vankel :)

Hur fungerar en vankelmotor då :va ?
Och om (w?)vankelmotorer är överlägsna i trimningssympunkt varför kör man inte med sånna motorer i motogp tex.?
Och varför tillverkas det inga 3taktshojar? :4skrika

Ktm'arn skrev:
Hur fungerar en vankelmotor då :va ?
Och om (w?)vankelmotorer är överlägsna i trimningssympunkt varför kör man inte med sånna motorer i motogp tex.?
Och varför tillverkas det inga 3taktshojar? :4skrika

Många frågor, funktionsprincipen för en wankel är samma som en 4t med insug, komp, expansion, utblås. Fast hur den utnyttjar det är väldigt annorlunda eftersom den har en rotationskolv. Väldigt svårt att förklara med ord, sök på google. Men principen är en trekantig kolv som snurrar runt i ett förbränningsrum format ungefär som en 800m-bana. En wankel blir oerhört vibrationsfri eftersom den ju nästan roterar runt sin egen axel.

Problemet med en wankel har alltid varit ohygglig bränsletörst tack vare dess höga värmeutveckling. Jämfört med otto-motor är en wankel nästan dubbelt så effektiv. Men bara om man mäter kubiken som i en otto. Fortfarande idag är den törstig i nya Mazda RX-8 som är den enda tillverkare som håller liv i motorn.

Norton lyckades faktiskt vinna lite tävlingar med sin wankel-räser på IoM i modern tid. Sista rycket för "gamla" Norton. Även lilla tillverkaren Hercules hade wankel liksom Suzuki på hoj. Suzuki RE-5 var osäljbara när det begav sig o dumpades helt sonika i havet av Suzuki.

Lite history.. :)

/Dave

Som innan sagt kylning,på tidiga modeller var också tätningsproblem vanliga.

Sen är dom törstiga som attan pga att dom varvar så ofantligt vilket också ger problem med avgasreningen.

Mazda är väl dom enda som satsat seriöst på wankel med några sportversioner.

Yamaha hade en motorcykel (typ cb 750) på -80 talet någon gång med wankelmotor.

Den hade 200hp och ryktades ha toppfart omkring 280km/h ..

Jösse skrev:
Yamaha hade en motorcykel (typ cb 750) på -80 talet någon gång med wankelmotor.

Den hade 200hp och ryktades ha toppfart omkring 280km/h ..

:va Hmm, är väldigt skeptisk till detta. Enda Yamahan som tillverkats med Wankel presenterades -73 med en Yanmar-motor på 660cc o 68hk.

Har du några bevis?

Hittade en gammal bild på hd som illustrerar kraftöverföringen ganska bra.

Bifogat

• yamaha-wankel.jpg
    yamaha-wankel.jpg
    10.6 KB · Visningar: 223
  • schnittzeichnung.jpg
    schnittzeichnung.jpg
    10.2 KB · Visningar: 354
Ktm'arn skrev:

3takt,,,
Det undrar jag med....
Trots hög ålder har jag aldrig hört nån, inte heller hört talas om nån sån.
Här talas det ju bara om vankel...

enhjuling skrev:
3takt,,,
Det undrar jag med....
Trots hög ålder har jag aldrig hört nån, inte heller hört talas om nån sån.
Här talas det ju bara om vankel...

Ännu mer :felämne , men det finns ju faktiskt en 6-taktare som faktiskt funkade riktigt bra. Har dock inte hört talas om den på några år nu.

Lite grovt sagt var det en 4t med en 2t som topplock.

/Messerschmitt

Men vänta lite här nu hörrni... wankel är väl knappast 3-takt?
En 4t heter 4t just för att den uträttar en arbetscykel på fyra kolvvändningar (2 varv)
En 2t heter 2t just för att den uträttar en arbetscykel på två kolvvändningar (1 varv)
En wankel uträttar 3 arbetsscykler per varv.. alltså en 2/3-taktare (tvåtredjedelstaktare)... eller är jag ute och cyklar nu? :gnissla 3-takt är det då inte iaf!

/Ännu mer Messerschmidt :D

EDIT: Ursäkta mig om jag dödar konversationen med detta påståendet.. Men rätt skall vara rätt! :D

David P. skrev:
:va Hmm, är väldigt skeptisk till detta. Enda Yamahan som tillverkats med Wankel presenterades -73 med en Yanmar-motor på 660cc o 68hk.

Har du några bevis?

Hittade en gammal bild på hd som illustrerar kraftöverföringen ganska bra.

Vart är det en wankelmotor på den bild du visar? Ser i mina ögon ut som en tvåcylindrig otto-motor med kolvar, inga skivor där inte :va

Dee_cati skrev:
Vart är det en wankelmotor på den bild du visar? Ser i mina ögon ut som en tvåcylindrig otto-motor med kolvar, inga skivor där inte :va

ok, om du tittar på bilden brevid kolvmotorn så ser du en wankels innandöme.

/Dave

Hsb-Chrille skrev:
Men vänta lite här nu hörrni... wankel är väl knappast 3-takt?
En 4t heter 4t just för att den uträttar en arbetscykel på fyra kolvvändningar (2 varv)
En 2t heter 2t just för att den uträttar en arbetscykel på två kolvvändningar (1 varv)
En wankel uträttar 3 arbetsscykler per varv.. alltså en 2/3-taktare (tvåtredjedelstaktare)... eller är jag ute och cyklar nu? :gnissla 3-takt är det då inte iaf!

/Ännu mer Messerschmidt :D

EDIT: Ursäkta mig om jag dödar konversationen med detta påståendet.. Men rätt skall vara rätt! :D

4t betyder ju att den utför just 4 takter; insug, komp, expansion, utblås. Precis som en wankel.

Hittade kanonbild som illustrerar.

http://www.keveney.com/Wankel.html

/Dave

David P. skrev:
4t betyder ju att den utför just 4 takter; insug, komp, expansion, utblås. Precis som en wankel. /Dave

Jamen dom fyra takterna utför väl även en tvåtaktare?

Bra bild förresten!

Hsb-Chrille skrev:
Jamen dom fyra takterna utför väl även en tvåtaktare?

Bra bild förresten!

Kom på ett bra namn, 4x4... Så vet man vad man pratar om! :D

Jo, det är helt riktigt. I stand corrected. :Bugar
Jag ville bara påskina att även en wankel utför 4 takter, o snubblade när jag tänkte.
Frågan är vad man ska kalla wankeln enligt otto-termer. Den är ju egentligen en tvåtaktare eftersom den tänder på varje varv.

/Dave

David P. skrev:
Kom på ett bra namn, 4x4... Så vet man vad man pratar om! :D

Jo, det är helt riktigt. I stand corrected. :Bugar
Jag ville bara påskina att även en wankel utför 4 takter, o snubblade när jag tänkte.
Frågan är vad man ska kalla wankeln enligt otto-termer. Den är ju egentligen en tvåtaktare eftersom den tänder på varje varv.

/Dave

Den tänder väl inte bara på varje varv? Den tänder väl tillochmed tre gånger på varje varv? Därav kom jag på tvåtredjedelstaktare... eller blir det treandredelstaktare? Tredjedelstaktare? nää.. :huvet

Hsb-Chrille skrev:
Den tänder väl inte bara på varje varv? Den tänder väl tillochmed tre gånger på varje varv? Därav kom jag på tvåtredjedelstaktare... eller blir det treandredelstaktare? Tredjedelstaktare? nää.. :huvet

Ahhh, du menar sååå... Jo, beror ju på hur man ser på det. Om man räknar sammlagda antal explosioner då kolven roterat ett varv eller antal per cykel.

Härlig motor e det iaf!

/Dave

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back