Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Borde det inte vara en cross utrustad med WankelmotorKtm'arn skrev:En tanke slog mig just, hur i hela Norge låter en 3taktscross?
Nån som har nån som helst accosierande, vettig, ovettig, galen eller idiotförklarande idee....
- spit it out!
Japp, det fanns.Spider skrev:Och visst var det väl åxå så att det fanns en Suka landsvägsmaskin som nån gång på 70/80-talet hade Wankel ?
.
Ktm'arn skrev:Hur fungerar en vankelmotor då?
Och om (w?)vankelmotorer är överlägsna i trimningssympunkt varför kör man inte med sånna motorer i motogp tex.?
Och varför tillverkas det inga 3taktshojar?![]()
Jösse skrev:Yamaha hade en motorcykel (typ cb 750) på -80 talet någon gång med wankelmotor.
Den hade 200hp och ryktades ha toppfart omkring 280km/h ..
Ktm'arn skrev:En tanke slog mig just, hur i hela Norge låter en 3taktscross?
Nån som har nån som helst accosierande, vettig, ovettig, galen eller idiotförklarande idee....
- spit it out!
enhjuling skrev:3takt,,,
Det undrar jag med....
Trots hög ålder har jag aldrig hört nån, inte heller hört talas om nån sån.
Här talas det ju bara om vankel...
David P. skrev:Hmm, är väldigt skeptisk till detta. Enda Yamahan som tillverkats med Wankel presenterades -73 med en Yanmar-motor på 660cc o 68hk.
Har du några bevis?
Hittade en gammal bild på hd som illustrerar kraftöverföringen ganska bra.
Dee_cati skrev:Vart är det en wankelmotor på den bild du visar? Ser i mina ögon ut som en tvåcylindrig otto-motor med kolvar, inga skivor där inte![]()
Hsb-Chrille skrev:Men vänta lite här nu hörrni... wankel är väl knappast 3-takt?
En 4t heter 4t just för att den uträttar en arbetscykel på fyra kolvvändningar (2 varv)
En 2t heter 2t just för att den uträttar en arbetscykel på två kolvvändningar (1 varv)
En wankel uträttar 3 arbetsscykler per varv.. alltså en 2/3-taktare (tvåtredjedelstaktare)... eller är jag ute och cyklar nu?3-takt är det då inte iaf!
/Ännu mer Messerschmidt
EDIT: Ursäkta mig om jag dödar konversationen med detta påståendet.. Men rätt skall vara rätt!![]()
David P. skrev:4t betyder ju att den utför just 4 takter; insug, komp, expansion, utblås. Precis som en wankel. /Dave
Hsb-Chrille skrev:Jamen dom fyra takterna utför väl även en tvåtaktare?
Bra bild förresten!
David P. skrev:Kom på ett bra namn, 4x4... Så vet man vad man pratar om!![]()
Jo, det är helt riktigt. I stand corrected.![]()
Jag ville bara påskina att även en wankel utför 4 takter, o snubblade när jag tänkte.
Frågan är vad man ska kalla wankeln enligt otto-termer. Den är ju egentligen en tvåtaktare eftersom den tänder på varje varv.
/Dave
Hsb-Chrille skrev:Den tänder väl inte bara på varje varv? Den tänder väl tillochmed tre gånger på varje varv? Därav kom jag på tvåtredjedelstaktare... eller blir det treandredelstaktare? Tredjedelstaktare? nää..![]()
![]() |
Motorcykelns Dag 3 maj
Den 3 maj är det Motorcykel... |
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel
Foto: Bilprovningen Våre... |
|
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |
![]() |
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
Nu är det bara två månader ... |
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning