Hur enklast sätta upp egen liten webserver?

• Thread starter Thread starter Zee
  • Start date Start date

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ja, om man vill sätta upp en enkel webserver med stöd för de vanligaste funktionerna hur gör man det enklast? Vill kunna ha en liten site där man kan lägga upp lite egna foton osv. Bara jobbigt att skaffa sig ett konto någon annanstans, med banners och grejer.

1) FÅR man sätta upp egen webserver på hemmadatorn, rent juridiskt? Jag har BredBandsBolaget som leverantör.

2) Vilket prog? Orkar inte ta mig igenom horder av program. Det ska vara enkelt no-brainer-program med stöd för html, java kanske. Behöver iaf inte finnas stöd för forum-php, rss-feeds o dyl. Standard-stüff.

3) Måste man skaffa en adress som pekar på mitt ip eller? Hur får jag den isf att peka på samma ip, jag kör DNS så ip byts varje gång jag loggar på mitt hemmanätverk.

4) Mer tips?

Du har tänkt köra windows?

Vad är det du menar med Java? Java server pages? jsp? Java-applet? Javascript?

Det finns program som auto-uppdaterar dns'en vartefter du byter ip.

Edit: Lättast är nog ändå att skaffa konto för 10 kr i månaden hos one.com typ.

HanneZ skrev:
2648412 Edit: Lättast är nog ändå att skaffa konto för 10 kr i månaden hos one.com typ.

Ja, jag kör windows. 12kr/mån är faktiskt inte så jäkla farligt. Det räckar man lutar sig på ena skinkan och drar av en j*vel så gör man av med mer balubas.

Hm.

Zee skrev:
2648646 Ja, jag kör windows. 12kr/mån är faktiskt inte så jäkla farligt. Det räckar man lutar sig på ena skinkan och drar av en j*vel så gör man av med mer balubas.

Hm.
12 kr är nog mindre än strömmen till datorn då du inte använder den o annars hade haft den avstängd...

Jag skulle rekommendera att du installerar en WAMP-server. Den innehåller allt, Apache, PHP, MySQL. Skitenkel att installera och få igång.
Vad gäller IP-adressen så använder jag dyndns. Gå in på deras hemsida och skapa ett konto bara. Många routrar klara att uppdatera via Dyndns automatiskt, annars finns program som gör det.

WAMP här: http://www.wampserver.com/en/

Du kan enkelt och lätt göra allt du vill genom att installera en FTP server till uppladdningen av bilderna som man sedan kommer åt via HTTP. Ungefär som SHs ftp server med alla filmer. :tummenupp FTP server kan du göra enkelt med windows inbyggda IIS där det även finns webbserver. DNS hittar du hos dyndns.org som pekar på din adress. Du kan ändra enkelt där också. Har du datorn påslagen så brukar däremot inte adressen ändras. Öppna rätt portar i din router om du har en sådan så är allt igång. Frågan är om bredbandsbolaget låter dig ha servrar. Beror på ditt avtal med dem, de är inte ens säkert att de portarna är öppna utåt från ditt nät. 21 och 80 alltså.

philsson skrev:
2648708... de är inte ens säkert att de portarna är öppna utåt från ditt nät. 21 och 80 alltså.

Utåt? Om en port inte är öppen utåt så kan han ju inte komma åt ftp och webservrar överhuvudtaget. Jävla kasst bredband isåfall :gnissla

HanneZ skrev:
2648719 Utåt? Om en port inte är öppen utåt så kan han ju inte komma åt ftp och webservrar överhuvudtaget. Jävla kasst bredband isåfall :gnissla
hehe .. ;) blev lite fel.

AGE skrev:
2648724 Apache :fakta
Troligtvis den popläraste av alla, körs av allt från jättestora företag till privatpersoner.
http://www.apache.org/
Tar 5 min att få igång.
Väldigt bra program. Har jag själv kört på mina linuxburkar. Funkar mycket bra. Själv använder jag det mycket heldre än IIS. ok.. ska inte skylla på att det är svårtanvänt. :tungan

Last edited:
Zee skrev:
2648861 Någon som vet hur det är med punkt 1 i mitt första inlägg?

Det är ok så länge det är "för privatbruk" dvs. du får göra en hemsida där du lägger upp fyllebilder på dig och dina polare, men du får inte ha en webshop.

AGE skrev:
2648993 Det är ok så länge det är "för privatbruk" dvs. du får göra en hemsida där du lägger upp fyllebilder på dig och dina polare, men du får inte ha en webshop.

I see. Tänx dude. :tummenupp

I dagensläge är väl det bara ide att sätta upp en egen server om du tycker att det är kul/intressant eller om du ska ha stora filmer eller nått.

Lite foton och sånt är ju mycket enklare att ha hos ett webbhotell. 5kr om dagen är väl vad strömmen kostar till datorn medans du får 1GB eller nått sånt hos Surftown t.ex för ca 15kr/mån.

Sen är det en liten finnig fjortis som hackar din server och så ryker allt du hade + att du får jobbet att börja om från början med den.

Test:

Edit: Då är min site online (när min hemma-PC är på). Nu ska man bara bygga site o fylla på med dynga också. Tänx dewdz. :tummenupp

Edit 2: Om jag kör BBB som ISP, hur får jag deras ADSL att alltid ge mig samma ip vid anslutning?

Det kan du inte.. Däremot skapar du ett DYNDNS konto samt laddar ner ett litet program som uppdaterar DYNDNS databasen med ditt IP.

Har skapat ett 'Dynamic DNS zee.kicks-ass.net' via http://www.dyndns.com/

----> http://zee.kicks-ass.net

Men sista delen du pratar om, ett prog, vart finns detta? :va

Edit: Detta kanske?
http://www.download.com/DynDNS-Updater/3000-2381_4-10588363.html?tag=lst-0-1

Edit 2: Kanske funkar. Progget connectade till mitt DYNDNS-konto. Återstår att se om progget fixar ett nytt lokalt ip, men endå lyckas koppla domänen till mit då nya ip.

Stort tack till alla. Jag kör nu med WAMP-historien alltså (som nymndes i början av tråden). Bara lite web-utveckling kvar då. :tummenupp

Last edited:
iom att du valde WAMP så har du möjlighet att köra tex PHPWebsite som publiceringssystem. Finns fritt för nedladdning på deras hemsida.
Då får du fotoalbum och ett lätthanterat gränsnitt via webläsaren.

Men vanurå? Speglade om min dator igår, installerade om WAMP-servern, men får inte det att funka längre...

1 out of 2 services available. Inga fel-mess eller någonting. :(

Min DynDNS funkar. Den uppdateras med det nya ip-numret jag fick efter nyinstallation.

Vad kan vara fel?

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick