Hur fästa ramskydd?

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
Ska ta och fästa mina nya bling bling ramskydd i kolfiber, men hur? Första tanken var förståss att limma fast dem. Sedan fick jag förslaget av Greven att popnita dem. Känns lite sådär att borra i ramen bara. Limma, OK, men sitter de fast sedan, och vilket lim håller dem på plats OCH går att få bort när de är sönderkrashade?

Hmm, borde kanske inte fundera så mycket utan bara limma dit dem med första bästa.
 

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Ort
****
Hoj
****
Ska ta och fästa mina nya bling bling ramskydd i kolfiber, men hur? Första tanken var förståss att limma fast dem. Sedan fick jag förslaget av Greven att popnita dem. Känns lite sådär att borra i ramen bara. Limma, OK, men sitter de fast sedan, och vilket lim håller dem på plats OCH går att få bort när de är sönderkrashade?

Hmm, borde kanske inte fundera så mycket utan bara limma dit dem med första bästa.

Haha,, Popnita,, jaja,, ok :confused: :D

Nä, Har du ramskydd som räcker ner till svinginfästningen eller bara dom korta som går till svetsskarven, typ halvvägs...?

Dom långa sitter fast med airduktsen och med lite dubbelhäftande tejp vid svinginfästningen.. Dom korta ska sitta av sig själv om dom är någorlunda bra gjorda.. Annars dubbelhäftande tejp, industriell inte det billiga skitet som lossnar vid första regnskuren...

EDIT:
OBS!!! Jag hoppas din leverantör berättat för dig att dom kan skava, så om du vill vara säker så klä ramen i en diskhandduk först som du sätter fast med stripes eller dubbeltejp, Sen ramskydden ovanpå...
 
Last edited:

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Ort
****
Hoj
****
Funkar alldeles utmärkt att popnita dit dem!

Jo,, mmm... visst,, så fint på en regbar ram.... Alla har ju olika smak, tur e väl de..

på en race ram så kan jag förstå det, men killen sa "bling bling" så man förutsätter att den är en gathoj...
 

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
Jo,, mmm... visst,, så fint på en regbar ram.... Alla har ju olika smak, tur e väl de..

på en race ram så kan jag förstå det, men killen sa "bling bling" så man förutsätter att den är en gathoj...



Nänä, rejshoj med bling bling...

OK, då blir det nog popnitar då, men hur vet man var man ska borra, så att det blir i en hålighet i ramen och inte mitt i en "mellanvägg" i bikakan? Har inte lust att stå med ett ramskydd som ser ut som ett durkslat.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Nänä, rejshoj med bling bling...

OK, då blir det nog popnitar då, men hur vet man var man ska borra, så att det blir i en hålighet i ramen och inte mitt i en "mellanvägg" i bikakan? Har inte lust att stå med ett ramskydd som ser ut som ett durkslat.


Även om du hamnar i en mellanvägg så är det inga problem, ta bara bort skyddet och fortsätt borra.


Men man kan knacka på metallen och höra på klangen om det är hålrum bakom eller inte.
Dovt ljud så bör du vara i en mellanvägg och knacka.
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Nänä, rejshoj med bling bling...

OK, då blir det nog popnitar då, men hur vet man var man ska borra, så att det blir i en hålighet i ramen och inte mitt i en "mellanvägg" i bikakan? Har inte lust att stå med ett ramskydd som ser ut som ett durkslat.
NEJ, nita funkar ju men jag tog silicon och satte fast mina när jag körde R1:a och då satt skydden som fastgjutna.
 

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
NEJ, nita funkar ju men jag tog silicon och satte fast mina när jag körde R1:a och då satt skydden som fastgjutna.

Sitter de fast även vid krash tror du? För tanken är ju att de ska skydda ramen när jag high side'ar i vänstern efter start och mål, desperat för att knäcka din 59,1.
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Sitter de fast även vid krash tror du? För tanken är ju att de ska skydda ramen när jag high side'ar i vänstern efter start och mål, desperat för att knäcka din 59,1.
Ja mina satt då fast när jag synade chikanen lite extra...
Tror inte du behöver vara orolig att de skall lossna, mina satt som gjutna. :tummenupp
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
biltemas dubbelhäftande tejp..
mina ögonlock på bilen sitter så..
får inte bort dom utan att förstöra dom :näsblod

även lite kablage sitter med sånt på bilen..
fäster faen på skit tom..

men vid rengöring sitter de som berget :tummenupp
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jag har inte läst hela tråden men har du brovat att borra? :brynad

Nä men någon typ av silikonlim tror jag är bra. Det lär sitta satan + att det går o återställa rätt lätt.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
biltemas dubbelhäftande tejp..
mina ögonlock på bilen sitter så..
får inte bort dom utan att förstöra dom :näsblod

även lite kablage sitter med sånt på bilen..
fäster faen på skit tom..

men vid rengöring sitter de som berget :tummenupp

Jag hat samma erfaranhet!
Det är nog biltemas bästa produkt!
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Borrar ni i ramarna för att nita....jisses!!
Dubbelhäftande tejp, sitter satan om ni gör rent ordenterligt men "går" att få bort.
 

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
Nu sitter de där i alla fall. Det blev den dubbelhäftande tapen som jag hade hemma, vad den nu heter. Oavsett om de sitter lagom hårt, så gillar jag utseendet skarpt! Kolfiber is da shit! Har fått dit bakdämparen också efter renovering och fjäderbyte, gaffelbenen är på plats med ny olja och bromsarna har fått sitt. De nylackade kravallkåporna är även de på plats på det riktade kåpstaget. Mmm, klar för årets första körning nästa måndag. Får nog ta och sladda grusväg imorgon med de örnslitna slicksen som råkar sitta på för nu är det svårt att hålla sig.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top