Hur få loss liten skruv som sitter som fan?

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Tja go vänner!

Skulle tömma ur lite olja ur framgaffeln då jag varit klantig o hällt i för mkt...

Men... Dräneringsskruvjäveln vägrar att rubba på sig!
Det värsta är att det är en liten jäkla skruv med insex(3mm? skalle)
Har dragit så att mina "fasta insexnycklar" vridit sig, frågan är hur man ska göra om man hittar en bits som passar, känns ju som att man kommer runddra insexet i själva skruven, o då är det ju KÖRT.

Hur fan får jag loss skruven utan att sabba den?!!

Har provat med wd-40/5-56

ös på med tips!
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Sätt i en insexbit på förlängare. sätt insexbiten i skruven. Ta din finaste klubba och ge alltihop ett par rediga klappar. Lossa. Klart.

Och så jävla kört är det inte om du drar runt skruven. Gaffelbenen går att A) ta loss och vända upp och ner på, eller B) suga ur med slangstump ner i flaska-annan slangstump i munnen. Hajar du principen?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Använd insexhylsa och spärrhandtag så du får ett riktigt tag och kan dra rakt

Sätt i hylsan och slå några gånger på den först

Har en en koncentrerad gasolpenna kan du värma skruven lite, det gör underverk
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Att sätta in en insex i skruven och knacka med en hammare brukar ju vara ett standardtips.. för att liksom få gängorna att släppa lite från varandra. :tummenupp
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
F.ö allt som dras i alu och ofta inte lossas på lång tid bör man gegga på lite alu.pasta på gängorna. Så slipper man sånna problem
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Många bra tips här!

Tack boys!

Och så jävla kört är det inte om du drar runt skruven. Gaffelbenen går att A) ta loss och vända upp och ner på, eller B) suga ur med slangstump ner i flaska-annan slangstump i munnen. Hajar du principen?


Jo Mattias... :) tänk för att jag har funderat ut att man kan göra så alldeles själv, inte riktigt optimalt alternativ, men tack för tipset endå, de var gulligt :pannkyss
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Värme brukar göra underverk, ihop med några knackningar släpper det antagligen snällt och fint.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Som många nämnt är ju värme inte helt fel. Men i ditt fall skulle jag även rekommendera den lite bortglömda slagskruvmejseln. Den är mitt favvoverktyg till småskruv som sitter hårt i stumt gjutgods. En slagskruvmejsel borde alla ha som meckar med motorcyklar.

Mvh
J

Tja go vänner!

Skulle tömma ur lite olja ur framgaffeln då jag varit klantig o hällt i för mkt...

Men... Dräneringsskruvjäveln vägrar att rubba på sig!
Det värsta är att det är en liten jäkla skruv med insex(3mm? skalle)
Har dragit så att mina "fasta insexnycklar" vridit sig, frågan är hur man ska göra om man hittar en bits som passar, känns ju som att man kommer runddra insexet i själva skruven, o då är det ju KÖRT.

Hur fan får jag loss skruven utan att sabba den?!!

Har provat med wd-40/5-56

ös på med tips!
 

röris

Rätar ut böjarna
Gick med
13 Aug 2005
Ort
Teckomatorp
Hoj
Gsx-r 1000 K7
Kommer med ett tips till kan funka med kyl spray på skruven ,kan vara ett bra alternativ tillsammans med slagskruvmejsel som jörgen tipsade om .

Tänkte som så att kyla borde va bättre änn värme med tanke på packningar o olja.
 
Last edited:

sportbike

Guest
När du dragit runt insexbitset i skruven för sista gången,tar du ett torx-bits som är lite större än hålet i skruven,en snärt me hammarn på bitset,sen brukar den ge sig.
 

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
När det är ett skruvhuvud som man kommer åt så finns det en speciell tång.
Den är inte stor och har små käfftar men har en utväxling i leden som ger ett grymmegrepp om skruvskallen.
Har lossat många trilskande skruvar här på mc-demonteringen med den tången.
Vet inte om tången kallas något speciellt, men det kan säkert en verktygshandlare upplysa om.
Iallafall ett verktyg som är ett måste i allla lådor.

Ett annat sätt jag använder på runddragna insex där man inte kommer åt huvudet, typ bultarna till bromsskivor, är att slå i en torx och ta stora handtaget och dra loss skiten. Torxen biter tag bra.

Men som det skrivits tidigare i tråden, börja alltid med att ge skruvhuvudet några slag så det släpper i gängorna samt att värme och kyla gör ett gott jobb. Framförallt om man värmer och kyler om vart annat några gånger.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
som mattias skrev sätt i en bitts å dra till men släggan stenhårt 1gång.. de brukar göra att spänningarna som gör att den sitter släpper...
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Alt. sug bort lite olja uppifrån. Det är ju normalt så man justerar nivån.
Bara sänka en slang/rör till den nivå du vill ha och suga upp allt ner till den.
/u
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top