Hur får jag bort gammalt gummi?

Daniel

Guest
har ett slitet bandäck fram, hur ska jag göra för att få bort allt gammalt gummi som ligger och är antagligen livsfarligt att köra på. Syns på bilden dock kanske inte så bra.

tacksam för svar/Daniel

Bifogat

• sliten.JPG
    sliten.JPG
    15.9 KB · Visningar: 357

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
YZF R6 -00
Daniel skrev:
har ett slitet bandäck fram, hur ska jag göra för att få bort allt gammalt gummi som ligger och är antagligen livsfarligt att köra på. Syns på bilden dock kanske inte så bra.

tacksam för svar/Daniel

Du får nog förklara mer ingående var problemet är.

newbee

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2004
Hoj
Något nytt på G
Daniel skrev:

tacksam för svar/Daniel

På vilket sätt skulle det vara livsfarligt :confused: :va

Har kört på såna däck i ett par år å inte upplevt ngt farligt, men om det stör dig så mkt ta en vass mattkniv å använd den :tummenupp

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Livsfarligt?

Jag hade oxå gamla gummirester på mina beggade bandäck, men efter ett par dagars körning så har man ju gnuggat upp den gamla ytan så att den är blank o fin igen. Så de' e' bar' å' åk!! ;)

ps. För den delen så ser ju ditt däck fint ut på bilden där.. inte så mkt gummirester ju :tummenupp

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
Daniel skrev:

tacksam för svar/Daniel
det ser ju inte ut som om det skulle vara något problem för dig om man säger så... :rolleyes: men vill du ha bort upplockat gummi så är det bara att svänga, stora bitar kan du ju plocka bortmed fingrarna, bitar som är så små¨att du inte orkar plocka dom kommer du inte märka (heller)

Daniel

Guest
vad som problemet är det ligger massa slitet gummi löst på sidorna , livsfarligt? du har inget grepp på gummi så bara ligger på ytan? MP-racing sa till mig att ta bort det, på nåt viss men jag glömde bort hur .

Daniel

Guest
fast livsfarligt va kanske att ta i så länge man inte lägger den ner i kurvorna så är det vel inga problem

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
"Inget grepp på gummi som bara ligger på ytan"

Vad händer då om man tar bort de gummit? Då är det nytt gummi som bara ligger på ytan, o sen när man tar bort de då är det ytterliggare ett nytt gummi som bara ligger på ytan...

Den som smetade dit den där gummibollen hade nog rätt bra tryck i kurvan, så han verkade ju ha bra grepp...

Jag är inne på 3:e bankörda framhjulet samt typ alla jag känner kör på de, alla verkar ha grepp i framhjulet :)

/ Hannes

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Daniel skrev:
vad som problemet är det ligger massa slitet gummi löst på sidorna , livsfarligt? du har inget grepp på gummi så bara ligger på ytan? MP-racing sa till mig att ta bort det, på nåt viss men jag glömde bort hur .

Det nöts borts automatiskt när man börjar svänga... Så gjorde jag iaf. Å jag lever :tungan

Daniel

Guest
skoteridioten skrev:
Det nöts borts automatiskt när man börjar svänga... Så gjorde jag iaf. Å jag lever :tungan

det gör det nog bara man inte har för mycket kanske, bara att "mp-racing" :D som sa till mig att cykeln kommer glida på rästerna eftersom jag hade för mycket löst gammalt gummi, det lät lite oroväckande

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF-R1
Leta upp en stor parkering sen kör du i cirklar medurs respektive moturs med knäskrap i låg fart så har du snart nött bort det dåliga gummit.

Ärligt talat så är det nog ingen fara med ditt däck bara att köra som vanligt så har du snart nött bort gummit utan att du ens märkt det :tummenupp

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Daniel skrev:
det gör det nog bara man inte har för mycket kanske, bara att "mp-racing" :D som sa till mig att cykeln kommer glida på rästerna eftersom jag hade för mycket löst gammalt gummi, det lät lite oroväckande

Mina däck ser ut just så efter att jag kommer in från ett banpass. Skulle jag inte våga åka ut på nästa pass bara för det? :rolleyes:

Kör hårt och sväng mycket och oroa dig inte mer än nödvändigt...

//jaG

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
*

Nöts bort,inget att oroa sig över.
Är du allt ändå orolig ta nån typ av vass matt kniv o skär försiktigt bort klumparna.
Gjort det själv på ett fram däck som hade mycket klumpar,kändes bäst o göra så om det skulle påverka balansering av fram däcket :va
Annars brukar jag inte besvära mig med det,somsagt lite kurviga vägar så slits det bort fort.

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Daniel skrev:

tacksam för svar/Daniel
Ser som sagt inte ut å vara så farligt mkt...

Vi tar bort på våra däck när det verkligen e mkt gummirester. Vi använder en värmepistol med ett munstycke som har en skrapa på sig och så hyvlar vi av gammal gummibeläggning, däcken blir som nya, ser helt oanvända ut och det känns iaf inte sämre när man åker ut på dem. :tummenupp

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Bäst är att ta bort det direkt efter avslutat samlag, men är det så att du efter några dagar märker att du har gammalt gummi kvar som inte lossnar, så prova med att doppa allt i bensin. det löser upp det gamla gummit. Se bara till att det inte löser upp mer än gummit och undvik att röka samtidigt.

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Daniel skrev:
Jag har sett beggade racedäck med mer gummi än sådär, de har gått utmärkt:nicka

(har själv haft ett av dem på min hoj, de va inga probs)

mibjason

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
R1 T Blue...
Daniel skrev:

tacksam för svar/Daniel
Det är på "in varvet" man samlar på sej, däcken går ner i temp o plockar med gummi. Så mitt tips håll stumt på in varvet :tummenupp
nää var ett skämt man ska respektera målflaggan
gummit får man som sagt skrapa bort om man vill :)

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...