Hur får man recept på t.ex stilnoct utan att framstå som pundare?

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
Jag har allvarliga problem med insomning vilket jag ganska ofta reglerar med någon starköl ibland strax innan sängdags... Alternativt är jag vaken ett dygn i sträck dels för att garanterat inte försova mig men också pga ren trötthet faktiskt kunna somna direkt när jag lägger mig dygn två.

Sömntabletter har jag funderat på av och till sedan tidiga tonår då jag har haft detta problem i stort sett så länge jag kan minnas men jag har aldrig testat.

Frågan är som titeln lyder... Vad fan säger man utan att framstå som en junkie om jag någon gång bestämmer mig för att prata med en doktor?

Ja jag vet inte det jag... Min erfarenhet med läkare involverar bland annat problem med att få recept på penicillin de gånger jag har haft halsfluss. Eller den gången jag bröt tummen och det skulle läggas tillrätta utan bedövning.

Jag är rätt så övertygad om att det kommer bli problem att få recept på bra sömntabletter. Får jag gissa kommer de vilja ge mig en remiss till någon psykolog vilken i sin tur antagligen lär irritera mig så mycket att jag kommer ligga sömnlös på grund av det också...

Nej, alkohol fungerar klockrent men är nog inte så hälsosamt i det långa loppet.

Börja med lättare piller och testa om de fungerar på dig. Imovane är bra mycket behagligare än Stilnoct och inte lika vanebildande ialf på mig.
Själv träffade jag en läkare och sa att jag fick några piller av svärmor. Imovane&stilnoct var det som fungerade, de andra gav ingen effekt.

Har liknande problem som du och det är väldigt lätt att du tar det dagligen bara för att du vet att du sover inom 20min.
Tar jag hjälpmedel sätter jag kl 4-5timmar senare så vet jag att chansen är större att jag somnar skapligt nästa dag.

Gå dit och säg att du inte kan sova. Att be om stilnoct som är väldigt starkt preparat är kanske inte rätt sätt, utan berätta problemet och låt läkaren gräva fram nått preparat så får du testa där. Funkar en starköl idag så behöver du nog inte så starka saker..

Brukar kunna bli några fler än en starköl... Testade även det där receptfria valerina eller vad det heter för en kanske 10-15 år sedan vilket inte gjorde någon skillnad alls.

Har läst en del om sömnstörningar men mitt enda problem är insomning och inte dålig sömn när jag väl har somnat. Av det jag har läst om sömntabletter verkar stilnoct vara helt perfekt efterssom det tydligen är helt borta efter ett par timmar mot för andra tabletter som kunde ge dåsighet och trötthet dagen efter vilket känns helt uteslutet då jag ändå aldrig blir bakfull eller nämnvärt dålig dagen efter salongsberusning

Brukar kunna bli några fler än en starköl... Testade även det där receptfria valerina eller vad det heter för en kanske 10-15 år sedan vilket inte gjorde någon skillnad alls.

Har läst en del om sömnstörningar men mitt enda problem är insomning och inte dålig sömn när jag väl har somnat. Av det jag har läst om sömntabletter verkar stilnoct vara helt perfekt efterssom det tydligen är helt borta efter ett par timmar mot för andra tabletter som kunde ge dåsighet och trötthet dagen efter vilket känns helt uteslutet då jag ändå aldrig blir bakfull eller nämnvärt dålig dagen efter salongsberusning

Hur du reagerar kan vara väldigt individuellt och man får prova sig fram.
Stilnoct är inte det man börjar med och det är ingen tablett du ska ta en längre tid, är vanebildande och skrivs ut med försiktighet.

Har du sett över andra orsaker till varför du har svårt att somna in?
En ny säng/madrass med rätt hårdhet kan göra underverk.

Ångest kan vara en orsak..

Hur som helst..gå och prata med en läkare på vårdcentralen, de har tystnadsplikt och de kommer definitivt inte kalla dig för "pundare",
detta är en vanligt problem och hjälp finns att få. Tiden hos en vårdcentralsläkare brukar vara knapp så de brukar ställa frågorna så får du svara och tillsammans kommer ni överens om eve behandling.

Håller :tummenupp

Last edited:
Stilnoct, nu är jag ingen medicinare själv, aldrig haft sömnproblem heller. Kör på det lättaste preparat du kan göra. När det kommer till sömnmediciner / insomningstabletter så byggs det ganska fort upp en acceptans och resistens vilket gör att du får trappa upp / byta preparat.

Annars går du all in och kör Flunitrazepam direkt

tänk även på att med lite starkare sömntabletter så kan det vara jobbigt att vakna nästa dag samt att du kan känna dig trött av dem också

Eller så prövar du den svåra vägen, trötta ut dig fysiskt. Ta genvägen med tabletter funkar men det är knappast rätt väg att gå för de flesta normala människor.
Jag brukar somna rätt duktigt hårt då jag för det mesta jobbar hårt om dagarna, men ändå ser jag mig som en som har svårt att sova. Dels för att min tjej somnar på 1 sekund och jag jämför mig med henne, och dels för att jag har ibland svåra ryggsmärtor som gör det svårt att somna in.
Men det som alltid fungerar är fysisk trötthet. Är du en soffpotatis som bara sitter still när du kommer hem efter jobbet så kan jag förstå det hela, 8-10 timmars arbete blir man inte tillräckligt trött av tyvärr.
Dricker du kaffe? Avsluta det hela men det förstod du säkert redan. Koffein är inte bra för sömnen.
Alkohol gör ofta att man somnar lättare men det gör istället att sömnen blir rubbad och långvariga effekter kan påverka hela din sömncykel och det blir en ond cirkel istället. Jag brukar själv ta en whiskey på kvällen och somnar lättare men märker att jag ofta sover sämre dessa nätter men jag kan inte utesluta ryggsmärtorna så alkoholen kanske funkar för en del.

Men sömnmedel är väl ändå en sista utväg, om man har prövat allt annat och det inte funkar? Det är åtminstone det i min värld där det tar emot att knapra smärtstillande pga ryggen och man istället höjer smärttröskeln successivt till en viss gräns då bara piller hjälper.
Så ut och jobba lite hårdare, eller snuska till det med en snygg tjej innan sängdags, då sover man ju alltid som bäst.

Nu vet jag att du frågad efter recept på sömnpiller men kunde ändå inte låta bli att skriva av mig, sorry om du tar illa upp.

Ibland klarar man inte av att sova.
Då kan läkemedel som t ex Imovane vara på plats.
Jag har gått länge utan sömn, och jag lovar att man blir helt jävla galen när man inte kan sova. Skit i bärsen, bättre att ta en tablett och kanske kunna sova då.
Alkohol kan söva en tillfälligt, men det är fan ingen långsiktig lösning.
Nu sover jag som ett barn ibland, men jag tror det hela var stressrelaterat.
Kan du inte sova, prata med fabbo dottor och se till att det inte blir nåt du tar bafatt.

Går du dit och ber om specifik recept utan att ha var där tidigare eller haft det utskrivet tidigare ringer nog alla varningsklockor samtidigt för läkaren. Tror enda sättet är den långa vägen med undersökning av orsaken snarare än att gå direkt på kraftig medicinering av symptomen.

Bröt själv axeln för några månader sen och kunde inte sova öht. Fick Voltaren, men skiten hjälpte inte ett dugg för värken, samt att jag fick grymma magproblem. Enda som funkade var Citodon, då kunde jag sova några timmar i taget. Vart bättre allt eftersom det läkte mer och mer. Mycket motvillig förlängde han receptet en gång mot att jag blandade med panodil och stegvis trappade ner. Sen vaknade man helt kallsvettig på nätterna under några dagar för att dom var slut.

Fortfarande lös benbit och inklämd sena i axeln, men går rätt bra att somna så länge man aldrig sover ut ordentligt på morgonen, eller sitter uppe lite längre. Tränar fyra dar i veckan med, så jag är oftast rätt trött när det är dags.
Tycker det räcker med en öl för att man inte skall känna sig utvilad när man vaknar, men visst somnar man gott.

Be hellre om ett par test-sömntabletter.
Bättre än sprit.
Insomningstabletter slipper man dessutom en massa bakfylla av. (verkar i typ 2 timmar, men somnar, det gör man)
Men kombinera dem inte med sprit, det sägs vara illa.
Har testat det ena och det andra, nu verkar jag faktiskt somna ganska självmant.

De som inte vet hur det är att inte kunna somna, vi sömnlösa skulle i stort sett kunna ge en arm för att få somna gott en gång. Och det är inget skämt.

Du kanske rör på dig för lite aktivt? Jag kan ha svårt att somna om jag bara vart still en dag. Men lyckligtvis så rör jag på mig rätt mycke om dagarna. Spring ett par timmar på eftermiddan så ska du se att du däckar! Bästa sömnmedlet är att förbruka energi ordentligt... :)

Inse att du är en pundare, gå till prästen, bikta dig sen till doktor magoo och tigg piller.

Du kanske rör på dig för lite aktivt? Jag kan ha svårt att somna om jag bara vart still en dag. Men lyckligtvis så rör jag på mig rätt mycke om dagarna. Spring ett par timmar på eftermiddan så ska du se att du däckar! Bästa sömnmedlet är att förbruka energi ordentligt... :)

Ofta är det som du säger.
Men beroende på skador, upplevelser och annat så är det tyvärr inte något man kan tillämpa när som helst.

Naturligtvis somnar man bättre när man är lite lagom utmattad; sport, sex, träning, you name it.
Men i många fall finns det fysiska eller psykiska skador som man dessvärre inte kan "lätta" med fysisk aktivitet.
Stress och ångest kan till viss del dämpas av detta, men inte till fullo.
Fysisk smärta beror mest på dagsform, (tro mig, jag vet) och kan gå från + till - när man minst anar - eller vill det.

OM man inte kan sova på flera dagar rekommenderar jag, som en totalt ickekunnig herre, att man antingen tar en insomningstablett, eftersom sömnen faktiskt läker kroppen till viss del. Ibland kan de jävelusiska smärtorna faktiskt avta lite när man fått sova lite.

Alternativet är en riktigt bra massage. När man får en grym sådan somnar man mer eller mindre självmant.
Önskar mig en egen massör i julklapp.

Min erfarenhet:
Jag knökar i mig en atarax varje kväll. Milt lugnande som skrivs ut flitigt. hjälper inte det går jag på propavan som är en av de mildaste insomning/sömntablett man kan få. Jag klarar mig på det och det brukar inte vara problem att få utskrivet.

Mitt råd:
Testa det läkaren skriver ut ett tag och funkar det inte gå tillbaka och kräv annat.

Att lyssna på avslappning och motionera hjälper helt klart. Känner du inte till någon avslappning börja med Lars Erik Unehstål (en av de största/vanligaste i Sverige) . Han har specifika ljudböcker för insomning men jag tycker det fungerar lika bra med proggressiv/muskelär avslappning för min sömn.

Ifrågasätter TS:
Personligen tycker jag du spontant låter lite fixerad vid ett specifikt läkemedel. Det biter på olika sätt och olika individer. Det som är bra för din granne kan vara skit för dig. Låt din läkare testa sig fram på just dig.
Du har rätt till ett andra beslut om du inte är nöjd med din läkare. Finns det ingen bra där du bor byt vårdställe.

Ja jag vet inte det jag... Min erfarenhet med läkare involverar bland annat problem med att få recept på penicillin de gånger jag har haft halsfluss. Eller den gången jag bröt tummen och det skulle läggas tillrätta utan bedövning.

Jag är rätt så övertygad om att det kommer bli problem att få recept på bra sömntabletter. Får jag gissa kommer de vilja ge mig en remiss till någon psykolog vilken i sin tur antagligen lär irritera mig så mycket att jag kommer ligga sömnlös på grund av det också...

Nej, alkohol fungerar klockrent men är nog inte så hälsosamt i det långa loppet.

Tro mig. Efter att blivit ordinerad Stilnoct och något mer (lika starkt) för depression en gång, så är det inte något man ska "leka" med, om man så säger. Har själv sömnsvårigheter. Dels pga stökiga grannar, dels egna hjärnspöken.

Men när jag fick Stilnoct utskrivet så gjorde jag inget annat än jazzade runt i morgonrock i 2 veckor. Man är inte särskilt produktiv i sin lilla luddiga bomullsvärld. :P

Har testat Halcion, och dessa fungerar bra. Finns som .125 och .250 mg.

Vet inte hur en läkare ser på det. men har man valid orsak så ser jag inget fel i att fråga?

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back